וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנגד עיניים מזרחיות

ירון שוורץ

30.6.2008 / 11:14

האם העולם שמסביבנו באמת קיים או שהוא המצאה של התודעה? החכם וסישטהא האמין שהמציאות היא בעיני המתבונן. הלקסיקון שלנו

וסישטהא

רבים מהמבקרים בהודו בקיץ, מקפידים לבקר בכפר הקטן ושישט, שנמצא בסמוך לעיירה מנאלי שבהרי ההימלאיה. בכפר ושישט נמצא מקדש עתיק ויפהפה ובתוכו מעיינות חמים טבעיים שפתוחים וחופשיים לכניסה כל היום וכל הלילה. בכניסה למעיינות ישנה רחבה, בה יושבים אנשי דת הודים ומכבדים כל אורח מזדמן בצ'ילום (כלי עישון) עמוס בעשבי העמק. את העישון הם מקדישים לאל ההודי ראמה ולמורה, לגורו שלו, וסישטהא.

הסיפור המסורתי על וסישטהא מתאר לנו מערכת יחסים ייחודית, בה האלים הם התלמידים ובני האדם הם המורים שלהם. החכם וסישטהא היה בעצם הגורו של האל ראמה. וסישטהא היה מלמד את ראמה על טבעה המרתק של התודעה. הוא לימד אותו, כי כל הנגלה לנגד עיניו, בריאת העולם, כל אשר נוצר בו, והרב-גוניות של הטבע, כולם הם תוצר התודעה.

למשל, השמים הכחולים הם תופעה שכולנו צופים בה ומקבלים אותה כטבעית, למרות שזו רק אשליה אופטית שהתודעה מרכיבה למושג שמים. דרך אותו עיקרון, מסביר וסישטהא כי כל מה שאנחנו רואים סביבנו הוא אשליה שמוחנו יוצר. הסבל, האושר והתשוקה, כל פעולה, כל תהליך ואף ההתבוננות בהם - כולם יצירי אותה התודעה.

האם קיימת מציאות חיצונית או לא? את וסישטהא שאלה זו אינה מעניינת, מכיוון שגם היא תוצר של התודעה, ודרך משקפי התודעה התשובה היא בהתאם לשאלה - המציאות היא תמיד מה שהמתבונן מעדיף לראות. ה"יוגה וסישטהא" הוא אחד הספרים היחידים מהקאנון ההודי שתורגמו לעברית, על ידי פריה הארט. למי שמתעניין בטבעה של התודעה מובטחת קריאה מרתקת ומהנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully