וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש מעודד את הפלת המשטר באירן

29.6.2008 / 20:49

לפי מאמר חדש ב"ניו יורקר", נשיא ארה"ב ביקש מימון מיוחד מהקונגרס להחרפת הפעילות נגד אירן, לרבות הפלת המשטר

הקונגרס האמריקאי אישר בשנה שעברה את בקשת הנשיא ג'ורג' בוש למימון נוסף של החרפת הפעולות החשאיות נגד אירן, שמטרתן לערער את השלטון במדינה המוסלמית. כך עולה מדיווח שפורסם היום (ראשון) באתר כתב העת לאקטואליה "הניו יורקר".

המאמר, שנכתב על ידי הכתב סימור הרש ויפורסם בגיליון 14 שייצא לאור בשביעי ביולי, חשף מסמך סודי ביותר עליו חתום בוש, שהתמקד ב"חתירה תחת שאיפותיה הגרעיניות של אירן וניסיונות לחתור תחת הממשלה באמצעות הפלת המשטר הקיים או שינויו" - כך צוטט מקור המקורב לנושא. עוד כולל המסמך קריאה "לשיתוף פעולה עם קבוצות אופוזיציה והעברת כספים".

הרש כתב בעבר מאמרים בנוגע לתוכניות אפשריות של הממשל לצאת למלחמה באירן על מנת לעצור אותה מפיתוח נשק גרעיני. באפריל 2006 התפרסם מאמר ב"ניו יורקר" שמרמז על כך ששינוי המשטר באירן, בין אם באמצעים דיפלומטיים או צבאיים, הוא היעד הסופי של בוש. לפי המאמר, שציטט מקורות בצבא, במודיעין ובקונגרס, המימון בסך 400 מיליון דולר אותו דרש בוש בעבור ההחרפה בפעולות החשאיות, אושרה על ידי מנהיגי הקונגרס.

פעולות חשאיות נגד אירן אינן דבר חדש. יחידת הכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית (SOF ) ביצעה פעולות חוצות גבול מדרום עירק לאירן מאז השנה שעברה, דיווח המאמר. פעולות אלו כללו לכידת חברים ב"אל קודס", הזרוע הצבאית של משמרות המהפכה האירניים, האחראית למבצעים מחוץ לגבולות אירן, והעברתם לעירק לחקירה. כמו גם, רדיפה אחר יעדים בעל חשיבות גבוהה במלחמה בטרור, שההוראה לגביהם הם הרג או לכידה בשבי.

ריאן קרוקר, שגריר ארצות הברית באירן, אמר היום בראיון לרשת CNN, כי עדיין לא קרא את המאמר אך הכחיש את הטענות לגבי פעילות חוצת גבולות. "אני אומר לכם חד וחלק כי הצבא האמריקאי לא פועל בגבול עירק ובאירן, לא בדרום ולא בשום מקום אחר".

לטענת המאמר, תמיכה אמריקאית בקבוצות המתנגדות למשטר, כגון הארגון הסוני "ג'ונדאללה", הידוע גם בשם "תנועת ההתנגדות של העם האירני" והחשוד כי הוא קשור לאל קאעדה, עלולה לעורר גל אלימות נרחב באירן, דבר שעשוי להעניק לממשל בוש הזדמנות פז להתערב בנעשה.

איש מחברי הקונגרס הדמוקרטים לא הסכים להגיב לדברים שנכתבו במאמר. גם מהבית הלבן ומסוכנות הביון המרכזית לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully