וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקיין ואובמה רוכבים על הגל הלטיני

טלי גולדשטין

29.6.2008 / 18:57

המועמדים לנשיאות בארה"ב נאבקים בכל כוחם על הקול ההיספני, לאור ההערכות כי ציבור זה עשוי להטות את הכף בבחירות

דו"ח שערכה באחרונה ה"אגודה הלאומית לנבחרים לטינים" בארצות הברית (N.A.L.E.O.) צופה כי 9.2 מיליון ההיספנים המתגוררים במדינה עשויים להטות את הכף בבחירות הקרובות לנשיאות בנובמבר. לנוכח תחזית כזו לא קשה להבין מדוע שני המועמדים לנשיאות, ג'ון מקיין הרפובליקני וברק אובמה הדמוקרטי, עומדים להשקיע את הזמן הנותר עד הבחירות בנובמבר לבניית בסיס תמיכה בקרב הציבור ההיספני.

במסגרת מסע החיזור הנמרץ, שני המועמדים היריבים התחייבו אתמול (שבת) כל אחד לשנות מהיסוד את מדיניות ההגירה בארצות הברית ולהעמיד את ההתחייבות לשינוי ראשונה בסדר העדיפויות.

באריזונה מדברים ספרדית שוטפת

בנאומים נפרדים בפני האגודה, אובמה ומקיין חיפשו כל דרך אפשרית להתחבר לקהל ולהדגיש את ההבדלים ביניהם. לפני הנאומים, הבהיר נשיא האגודה ונשיא רובע ברונקס אדולפו קריון ג'וניור מהו גובה ההימור: "אני מאמין שאנחנו נקבע את תוצאות הבחירות לנשיאות 2008".

מקיין הזכיר לקהל כי הוא מייצג את מדינת אריזונה בקונגרס, מדינה שבה "דיברו בספרדית עוד לפני שדיברו אנגלית", ונזכר בחברו אוורט אלברז, שבוי מלחמת וייטנאם גם הוא, "גיבור אמריקאי ממוצא מקסיקני", דברי מקיין.

עוד הוסיף מקיין כי הוא תמך ברפורמה בחוקי ההגירה כשנושא זה לא זכה לפופולריות רבה בקרב המפלגה הרפובליקנית, והתחייב לפתור את בעיית ההגירה בארצות הברית בעזרת אבטחת הגבולות. "אמריקאים רבים לא האמינו לנו כשאמרנו שנאבטח את הגבולות. עלינו להוכיח להם שאנו יכולים לעשות זאת מבלי לפגוע בכבוד ובזכויות אזרחי ארצות הברית", אמר. "אתם יכולים לבטוח בי כשאני אומר שאהיה השותף שלכם בבית הלבן. זאת מאחר שבמהלך שמונה השנים האחרונות, וושינגטון לא פעלה לטובת האזרחים הפשוטים ולא לטובת הלטינים".

הסנאטור הרפובליקני, המתמודד עם האתגר הכפול של זכיה בתמיכה הלטינית תוך שמירה על קולות הבוחרים השמרנים, אמר כי שינוי מדיניות ההגירה היא "ראשונה בסדר העדיפויות שלי אתמול, היום ומחר", והבטיח לטפל בנושא בצורה הומנית ומלאת חמלה. "אני מבין שהמהגרים הם ילדיו של אלוהים" אמר.

עוד בנאומו, חלק מקיין כבוד גם לחיילים ההיספנים המשרתים בצבא האמריקאי ודיבר על המחיר שגובה המלחמה בעירק מהקהילה ההיספנית.

גם זמנם של הלטינים יגיע

אובמה, הידוע בכריזמטיות שלו, לא הכזיב גם הפעם ופתח את נאומו בסיסמת הקמפיין שלו בספרדית. ""Sí, se puede – "כן, אנחנו יכולים" – הכריז אובמה ונזכר כיצד צעד ברחובות שיקגו כפעולת תמיכה ברפורמה בהגירה. אובמה, שעשוי להיות הנשיא השחור הראשון של ארצות הברית, השתמש בקמפיין ההיסטורי כסמל לבאות: "אני מקווה שבמקום כלשהו בקהל יושב האדם שיהיה המועמד הלטיני הראשון לנשיאות של מפלגתו".

אובמה, המתמודד עם מערך אתגרים משלו בנושא, אמר כי במידה וייבחר, הוא ישמש כשופרם של ההיספנים בבית הלבן. "הסיכוי גבוה שהבחירות האלו ייקבעו לפי מספר הלטינים שיחליטו להגיע לקלפיות", אמר אובמה.

הסנאטור מאילינוי, שתומך אף הוא בהידוק אבטחת הגבולות, קרא להוציא את "12 מיליון האנשים הנמצאים בארצות הברית באופן בלתי חוקי" מהצללים ולהציב אותם במסלול לקבלת אזרחות. זאת לאחר שישלמו קנס, ילמדו אנגלית וייקחו את חייהם בידיהם.

ההיספנים מעדיפים את הדמוקרטים

הופעותיהן הצמודות של מקיין ואובמה לפני ה"אגודה הלאומית לנבחרים לטינים" מעלה את הצורך להעריך את חשיבותם של היספנים כציבור בוחרים. כפי שכבר צוין, לפי התחזיות, מעל לתשעה מיליון לטינים ילכו לקלפיות השנה לעומת 7.6 מיליון ב-2004 ו-2.5 מיליון ב-1980. בקליפורניה, מעל ל-2.6 מיליון היספנים יצביעו בנובמבר לעומת 2.1 מיליון ב-2004.

בעבור המחנה הרפובליקני, הקול ההיספני הוא כה משמעותי השנה מאחר שהרפובליקנים מסתמכים על התיאוריה שביצועיו של ג'ורג' בוש ב-2004 היו טובים מכפי הצפוי בקרב הציבור ההיספני ומכך ניתן להסיק לגבי נטייה רפובליקנית רחבה יותר בקרב ציבור זה – נטייה שכדאי לעודדה, מבחינתם, לקראת נובמבר.

עם זאת, נתונים מדויקים יותר, המשלבים סקרים כלל ארציים וסקרים לפי מדינות, מוכיחים כי קיימת בעייתיות עם תיאוריה זו. באופן כללי, מאז 1976, ששה מתוך עשרה היספנים הצביעו בעבור המועמד הדמוקרטי לנשיאות בכל פעם.

ב-2004, המועמד הדמוקרטי ג'ון קרי ניצח את בוש בפער של 18% בקרב ההיספנים. ואם בוחנים מדינות מסוימות, בטקסס, ביתם של בוחרים היספנים רבים ומקום הולדתו של בוש, ביל קלינטון גרף ב-1996 75% מקולות ההיספנים לעומת 17% בלבד מהם שהצביעו לבוב דויל. גם ב-2000 וב-2004, גרף בוש פחות מ-50% מקולות ההיספנים. בקליפורניה, רשם בוש הפסדים צורבים אף יותרבקרב הקול ההיספני. ב-2000, הפסיד בוש לאל גור 28%-67% וב-2004 הפסיד בוש לג'ון קרי בפער של 32%-63%. נראה שלמרות תמיכתו של מקיין ברפורמה במדיניות ההגירה, יש למחנה הרפובליקני עוד עבודה רבה.

גם בפני אובמה הדרך אינה חלקה כשמדובר בציבור ההיספני. אמנם לפי סקר חדש של ABC, הוא זוכה לתמיכה של 71% בקרב ההיספנים, אך לכל אורך הפריימריז הדמוקרטיים, הם נותרו נאמנים ליריבתו הילרי קלינטון. לפי הנתונים, ההיספנים העדיפו את הסנאטורית קלינטון על פני אובמה בפער קבוע של 2:1 והעדפה ברורה זו מאלצת את אובמה כעת להתאמץ אף יותר על מנת למנוע בריחת קולות לצד השני רק משום שהמועמד הדמוקרטי אינו קלינטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully