וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה את עסקת השבויים

29.6.2008 / 15:55

ברוב של 22 שרים מול 3 מתנגדים אושרה העסקה עם חיזבאללה להשבת החטופים גולדווסר ורגב. בתמורה תשחרר ישראל את סמיר קונטאר, 4 לוחמים לבנונים ועשרות גופות לבנונים

הממשלה אישרה בישיבתה בצהריים (ראשון) את עסקת השבויים עם חיזבאללה ברוב של 22 שרים. רק שלושה שרים, זאב בוים (קדימה), רוני בר-און (קדימה) ודניאל פרידמן, התנגדו. מיד לאחר ההצבעה הוכנסו משפחות החיילים החטופים אהוד גולדווסר ואלדד רגב ללשכת ראש הממשלה, שהודיע להם על ההחלטה.

על פי החלטת הממשלה, במסגרת המתווה להשבת החטופים, יוחזרו אלדד רגב ואהוד גולדווסר, ויועבר לישראל דו"ח על היעלמות רון ארד. ישראל תקבל גם את יתרת חלקי הגופות של חללי צה"ל במלחמת לבנון השניה. בתמורה תשחרר ישראל את סמיר קונטאר ועוד ארבעה לוחמים לבנונים, ותעביר עשרות גופות של לבנונים, בהן שמונה חללי חיזבאללה. כמו כן, תעביר ישראל למזכ"ל האו"ם מידע על ארבעת הדיפלומטים האירנים הנעדרים ותשחרר גם אסירים פלסטינים, שטרם נקבע מספרם.

גורם מדיני בכיר סיפר היום לוואלה חדשות! כי במסגרת עסקת החטופים המתגבשת, דרש חיזבאללה את שיחרורם של כ-700 אסירים פלסטינים. על פי המקור המדיני, דחתה ישראל את הדרישה על הסף ועל פי ההסכם שנחתם תהיה זו ישראל שתקבע את כמות האסירים הפלסטינים. הממונה על המו"מ עופר דקל ימשיך בתהליך ליישום העסקה.

בהחלטתה, הדגישה הממשלה, כי היא חוזרת ומאשרת את מחויבותה לעשות את כל הנדרש על מנת להביא את כל המידע האמין והמוצק על רון ארד. במקביל חזרה הממשלה ואישרה את התחייבותה להמשיך ולפעול לשחרורו של גלעד שליט, ולחיפוש אחר כל נעדרי צה"ל והחיילים שמקום קבורתם לא נודע.

העסקה תצא לפועל בכמה שלבים. תוך מספר ימים יחתמו שני הצדדים על ההסכם. מיד לאחר מכן, תקבל ישראל לידה את הדו"ח על רון ארד. המתווך הגרמני בעסקה, גרהארד קונרד, ייבחן האם עומד הדו"ח בסטנדרטים שנקבעו בהסכם. במידה שלא, ישראל תראה בכך הפרה של ההסכם. כמו כן שומרת ישראל על הזכות לקבוע בעצמה האם הדו"ח עומד בסטנדרטים.

לאחר סיום שלב הדו"ח, ייקבע יום לתחילת ביצוע העסקה. בשלב הראשון תתנהל החלפת מידע ובשלב השני תתבצע העסקה עצמה. שניהם אמורים להתנהל בתווך של ימים. כחודש לאחר סיום העסקה, יתבצע השלב השלישי של סוגיית האסירים הפלסטינים. הוא יתקיים לאחר דיון נוסף בממשלה על מספר האסירים וזהותם.

"ככל הידוע לנו שני חיילנו אינם בחיים"

מוקדם יותר היום הודיע ראש הממשלה אהוד אולמרט בישיבת הממשלה כי הוא תומך בקיום עסקת השבויים עם חיזבאללה והמליץ לשרים לאשרה. זאת, אף שלדבריו, "ככל הידוע לנו שני חיילנו אינם בחיים", ולמרות ההתנגדות של ראש השב"כ יובל דיסקין וראש המוסד מאיר דגן, שקראו לא לקבל את העסקה.

ראש השב"כ דיסקין המליץ לשרים להשלים את הליך ההכרה בחיילים החטופים כחללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע. לדבריו, חיזבאללה ניהל מו"מ בלי שסיפק במהלכו הוכחה לגבי גורל החיילים, והשב"כ סבור שאין זה נכון לקיים מו"מ כאשר העובדות אינן ברורות. עוד ציין דיסקין, כי חיזבאללה התחייב להעביר הוכחה מדעית לגבי רון ארד בעבור שחרור קונטאר, אולם עד כה לא העביר הוכחה כזו.

במהלך ישיבת הממשלה הקריא השר לביטחון פנים אבי דיכטר מכתב שקיבל מסמדר הרן, שבני משפחתה נרצחו על ידי סמיר קונטאר בתקיפת מחבלים בנהריה בשנת 1979. "קונטאר הוא אסיר של מדינת ישראל ששפטה אותו על מעשיו הרצחניים. גורלו צריך להיקבע על פי מיטב האינטרסים, הצרכים הביטחוניים, המוסריים והערכיים המהווים את טובת המדינה ואזרחיה בהווה ובעתיד", כתבה. "גם אם עדיין קשה לי הדבר, לא אצא מול אף החלטה שתתקבל כאן היום. גם אם נפשי תקרע, לבי שלם".

במהלך הישיבה אמר הרמטכ"ל גבי אשכנזי כי " אילו הייתי יודע שאי שחרור קונטאר יביא בהמשך למידע נוסף על רון ארד הייתי מתנגד לביצוע העסקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully