וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוגאבה: "אנחנו בדרך לניצחון משכנע"

גיל קדרון

29.6.2008 / 9:08

לאחר שהאופוזיציה בזימבבואה פרשה בעקבות האלימות נגדה, דבר לא עמד בין הנשיא והניצחון. הסכים לפתוח במו"מ עם האופוזיציה


(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

שלטונו של רוברט מוגאבה בזימבבואה, שנמשך מאז עצמאות המדינה ב-1980, צפוי להימשך מספר שנים נוספות, לאור ריבוי ההערכות כי ועדת הבחירות תכריז היום (ראשון) על ניצחונו הגורף בסיבוב השני על יריבו, מנהיג האופוזיציה מורגן צ'נגראי. מחר צפוי מוגאבה לענות לכל מבקריו הרבים באפריקה ובעולם בפסגת האיחוד האפריקאי, שתתקיים במצרים. כך מדווחת סוכנות הידיעות "רויטרס".

"עד כה נראה שאנחנו מנצחים בצורה משכנעת, שזכינו בכל הרבעים בבירה, אחרי שהאופוזיציה ניצחה כמעט בכולם בבחירות במרץ", אמר מוגאבה לטלוויזיה המקומית. "אנחנו בדרכנו לניצחון גדול".

הכרזתו של מוגאבה על ניצחון צפויה לגרור שורה של סנקציות מהממשל האמריקאי, וביקורת חריפה מצד מדינות אפריקה ואירופה, לאחר שהאלימות הפוליטית של הממשלה גרמה למפלגת האופוזיציה, "התנועה לשינוי דמוקרטי" (MDC) לפרוש מהסיבוב השני, שהתקיים ביום שישי.

"הבחירות של משטר מוגאבה הן רמאות", אמר נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש, שהבטיח לפעול דרך מועצת הבטחון לאסור על אנשי ממשלה מזימבבואה לצאת מהמדינה, ולהטיל עליה אמברגו נשק. בשבועות שלפני הבחירות ניסה מוגאבה להתחמש בנשק סיני, אולם עובדי נמל בדרום אפריקה סירבו לפרוק את האניה, וזו נאלצה לשוב על עקבותיה.

"צריכים להיווצר תנאים לקיום בחירות הוגנות ואמינות בהקדם האפשרי, בהתאם להכרזת האיחוד האפריקאי על העקרונות הדמוקרטים", אמר מרוויק קומאלו, ראש קבוצת המשקיפים הפאן אפריקאית.

"לפי ספירה ראשונית, ולמרות תקוותיהם של שונאינו ולמרות התעמולה של האויבים שלנו, רובם הגדול של הבוחרים בחר להצביע עבורנו", אמר מקור ממשלתי. תומכי האופוזיציה, לפי משקיפים ועדים, לא יצאו להצביע, מחשש לחייהם, בעוד שבמקומות אחרים נעשה שימוש באלימות על מנת להכריח אזרחים להצביע למוגאבה. עם זאת, בעיתון הממשלתי עלתה ידיעה בה מצוטט מקורב למוגאבה אומר, "נפתח במגעים איתם. הנשיא אמר שהמגעים האלה חייבים להיות מבוססים על רעיונותינו, ולא על רעיונותיהם של אחרים", בכוונו למדינות המערב, ולארה"ב ולבריטניה בפרט.

"סנקציות לא יהיו יעילות"

מוגאבה צפוי להתריס בפני מנהיגי אפריקה, שאינם צפויים להכריז על סנקציות, ולתקוף אותם על התנהלותם שלהם בנושאי חירויות ודמוקרטיה. שר החוץ של קניה, שם עימותים אתניים על רקע תוצאות מעוררות מחלוקת של הבחירות הכלליות הובילו לממשלת אחדות בין המפלגות השונות, רמז כי ינסה להוביל לפתרון דומה לזה שיושם במדינתו. "לדעתי אנחנו צריכים לדבר עם זימבבואה", אמר מוזס ווטנגולה, "שימוש בסנקציות עשוי לא להיות יעיל". בשבוע שעבר צ'נגראי סירב לדון בנושא עם מוגאבה.

קנייתי שמחזיק בדעה אחרת הוא ראש הממשלה ראילה אודינגה, שקרא לאיחוד האפריקאי לשלוח כוחות צבא לזימבבואה, שהפכה, לדידו, "למבוכה" ו"בושה" עבור אפריקה. "הגיע הזמן שהיבשת האפריקאית תעמוד בצורה נחרצת ומאוחדת אל מול הדיקטטורה", סיכם. אודינגה היה ראש האופוזיציה בקניה, וכדי לסיים את מעגל האלימות, הסכים לוותר על תפקיד הנשיא בידי מוואי קיבקי, בו ראה כמי שהטה את התוצאות לרעתו. זו אינה הפעם הראשונה שאודינגה מבקר את מוגאבה בחריפות.

הארכיבישוף והפעיל החברתי דזמונד טוטו התבטא בחריפות בנושא, ואמר כי "אם יקום קול אחיד באפריקה, שיגיד למוגאבה שאינו מנהיג לגיטימי וכי אין לו הכרה כלשהי - לדעתי זה יהיה מסר מאוד מאוד חזק", אמר טוטו. "זה יחזק את הקהילה הבינלאומית. אני חושב כי אפשר לטעון, ובצדק, שרק כוח בינלאומי יכול להשיב את השלום".

לפי האופוזיציה, כ-90 תומכי ופעילי ה-MDC נהרגו על ידי מוגאבה, אלפים הוכו או נאנסו, ועשרות אלפים גורשו מבתיהם. סגנו של צ'נגראי, המזכ"ל טנדאי ביטי, נעצר באשמת בגידה, וצפוי לגזר דין מוות אם יורשע.

צ'נגראי ניצח בסיבוב הראשון, שנערך ב-29 במרץ, אולם הממשלה לחצה על ועדת הבחירות לא לפרסם את התוצאות במשך כחודש, עד אז הצטמק הפער של ה-MDC לכזה שמצריך סיבוב נוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully