וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזגן אאוט, מי תהום מלוחים זה הדבר החדש

ארנון מעוז

27.6.2008 / 15:02

הטרנד האקולוגי נוחת ביפו: מרכז מסחרי ענק יקורר בשיטה ידידותית לסביבה, באמצעות שאיבת מי תהום. מתקיני מזגנים, מתחתיכם

מערכת וואלה!

(צילום ועריכת וידאו: ארנון מעוז)

הירוק משתלט על כל פינה לאחרונה, וכעת הוא הגיע גם לנמל יפו. במסגרת חידוש הנמל שעורכת עיריית תל אביב יפו, ההאנגר "מחסן 1", שנמצא בנמל עוד מימי הבריטים, עובר שיפוץ מאסיבי, ויהפוך למרכז מסחרי גדול. ומה ירוק בו? במקום מזגן רגיל, שצורך חשמל בכמויות אדירות ומשחרר גזים לאוויר, מערכת הקירור של המרכז החדש תהיה ידידותית לסביבה לחלוטין, ותתבסס על שאיבת מי תהום מליחים. הכל בניצוח האדריכל, רמי גיל.

המבנה נבנה במקור על ידי הבריטים בשנות השלושים, כחלק מהמאמץ המלחמתי. הוא בעיקר מפלדה לא מרותכת, ומתחמם מאוד, בעיקר בצהריים, אז הוא חשוף לשמש המערבית. אבל גיל החליט לא להרוס, אלא להשתמש במשאבים הזמינים- הבנין המיוחד ומשאבי הטבע - מי התהום המליחים, שהצריכו קידוח לעומק 110 מטרים כדי להגיע אליהם.

לדברי גיל, מה שמאפשר את המערכת המיוחדת היא העבודה שהמבנה יושב על שפת הים – וממנה שאב, תרתי משמע, את ההשראה למערכת הקירור. המערכת פשוטה: המים נשאבים בלחץ, ואז מאוורר הופך את המים הקרים בצינורות שהופכים דקים יותר ויותר לאוויר קר. בסופו של התהליך, בהתאם לחשיבה הירוקה המנחה את גיל, המים המלוחים, כמובן, חוזרים אל הים.

החזון האדריכלי של גיל דוגל בשימור המבנה וחידוש אופיו המקורי. לדבריו, הוא "עוקב" אחרי עבודת האדריכלים הבריטים, תוך חיפוש "רמזים", כלשונו, המתחברים למקום. "הרמז הכי גדול מבחינתי הוא יפו, פשוטו כמשמעו", הוא אומר.

החיסכון בחשמל יחזיר את עלות הקידוח

זהו הפרויקט הראשון בישראל שנעשה בו שימוש בקירור בשיטה זו בסדר גודל מסחרי שכזה: שטח המחסן מתפרש על פני 3,000 מטר מרובע בקומת הקרקע, כ-2,500 מטר מרובע בקומה העליונה ועוד כ-2,500 מטר בגלריות פוטנציאליות. סך הכל, 7000 מטר.

המקום מיועד לבילוי והפנאי. למרות הגודל, החללים המתוכננים לא יאפשרו לעסקים להתפרש ליותר מ- 250 מטר מרובע, במטרה ליצור אווירה אינטימית שתאפשר גם לעסקים קטנים יותר להיכנס אל הפרויקט.

המחסן הוא הניצן הראשון בתוכניותיו של רן וולף, מנכ"ל מנהלת פיתוח יפו. "הנמל הוא הלב הפועם שהיה מוזנח כבר שנים והלב של יפו ימשיך לפעול ולהתפתח", הוא אומר"פרויקט מחסן 1 הנו דוגמא של חשיבה אקולוגית תקדימית השייכת לעתיד ולעבר כאחד. החיסכון בחשמל והשימוש הייחודי בחומרים השייכים לזמן עבר, מעניק לה את התואר 'אדריכלות ירוקה'".

עלות הקידוחים היא כמיליון שקל, עלות שצפויה להחזיר את עצמה מהחיסכון בצריכת חשמל כבר חודשים ספורים לאחר פתיחת האנגר. בנוסף, המודל יועתק לשאר המחסנים שישופצו בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully