וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמה: רופאים לא יקבלו רישיון לכל החיים

נעמה טלמור

26.6.2008 / 18:04

ראשי מערכת הבריאות קוראים להקים מאגר מידע על כלל הרופאים בישראל, ולחייב את רישומם מחדש מדי 5 עד 10 שנים

ראשי מערכת הבריאות, ובהם מנהלי קופות החולים, בתי החולים ומשרד הבריאות, יצאו היום (חמישי) בקריאה להחיל על הרופאים בישראל חוק המחייב את רישומם מחדש כרופאים בכל פרק זמן של כ-5 עד 10 שנים. אם תאומץ היוזמה, ייפסק המצב הנוכחי, במסגרתו רופא מקבל רישיון לכל החיים ללא בקרה נוספת במהלך חייו המקצועיים. בעקבות הקריאה הודיע שר הבריאות יעקב בן-יזרי, כי יקדם בשבועות הקרובים מהלך של הקמת מאגר מידע אודות כלל הרופאים בישראל.

הקריאה הראשונית של ראשי מערכת הבריאות, שנעשתה במסגרת כנס ים המלח ה-9 לחקר שירותי הבריאות שהתקיים במהלך היומיים האחרונים, היא לקיום מפקד בו ייעשה רישום מינימלי של כל רופא הכולל בתוכו פרטים טכניים-אינפורמטיביים.

בין הפרטים שעשויים להיבדק: האם אותו רופא עוסק בפועל בתחום הרפואה? אם כן באיזה תחום התמחות? (ישנם רופאים שרשומים כמומחים ביותר מתחום אחד), מהו מקום מגוריו של הרופא וכיו"ב. בשלב הבא יחוקק חוק המחייב את הרופאים להירשם במאגר המידע של הרופאים, ואילו בשלב האחרון, מציעים ראשי המערכת, לעסוק בעניין של רישוי מחדש של הרופא, שיטמון בחובו גם סוגיות מקצועיות שיכילו מדדים על איכותו וטיבו של הרופא.

למרבה ההפתעה, בישראל של 2008 לא קיים אף רישום מדויק אודות מספר הרופאים. בנוסף, אין כל מידע על מספר הרופאים שעוסקים בכל אחד מתחומי הרפואה המקצועית. "רישום מחדש של הרופאים בישראל זה אחד הנושאים שיעמוד אצלנו על הפרק", אמר בן יזרי, לא מספיק לתת רישיון לרופא שילווה אותו לכל החיים, על כן תקום ועדה בשיתוף כל הגורמים במערכת לרבות נציגי הרופאים שתחליט כיצד זה ייעשה" הכריז בן יזרי. בראש הוועדה יעמוד ד"ר יצחק ברלוביץ', מנהל בית החולים וולפסון בחולון.

"מאגר מידע מהימן ומעודכן הוא מחויב המציאות", אמרה ד"ר אורית יעקובסון, סמנכ"לית וראש חטיבת קהילה בקופ"ח כללית, במסגרת דיוני ועדות בהם השתתפו בכירי מערך הרפואה בכנס ים המלח. "כל זמן שאין לנו רישום, אין לנו מושג על מה אנחנו מדברים. כמה רופאים? כמה אחיות? מי עובד ומי לא עובד".

ברוב מדינות העולם המפותחות קיים רישום מדויק של מספר הרופאים ותחומם. בישראל דנים בעניין כבר שנים רבות, אך דבר לא נעשה. כיום רופא המסיים את לימודיו מקבל רישיון לעסוק ברפואה, וזוהי בעצם הפעם האחרונה בו "פוגשת" המדינה את אותו רופא ברישומיה. אין כל דרך לדעת כמה רופאים באמת מתעסקים ברפואה, האם הם עוסקים במקצוע ההתמחות שלהם ואם כן היכן.

"צריך לתכנן את השנים הבאות"

במצב הנוכחי, ולאור העובדה שאין למדינת ישראל כל יכולת בקרה והבנה כיצד מתחלק הכוח הרפואי שלה, אומרים ראשי מערכת הבריאות כי לא ניתן לתכנן את השנים הבאות. כבר ידוע כי משנת 1998 מספר הרופאים בארץ נמצא במגמת ירידה, וכי אם דבר לא ייעשה בעניין, יירד מספר הרופאים בשנת 2020 מ-3.53 רופאים לאלף נפש (בשנת 2006) עד למצב בו על כל 1000 נפשות יהיו רק 2.73 רופאים.

מאגר נתונים שכזה יוכל לספק גם מידע אודות מחסור כזה או אחר בתחום מסוים ברפואה. כבר היום נתקל המערך הרפואי במחסור של רופאים מרדימים, רופאי משפחה, רופאים פתולוגיים, כל זאת לצד "עודף" רופאים במקצועות כמו האורטופדיה, ומנתחי לב. "מצב כזה עומד בסטירה לחוק הבריאות הממלכתי", אומרים ראשי מערכת הבריאות, "בנוגע לשוויוניות, לנגישות , לצדק חברתי ולאיכות".

ההסתדרות הרפואית: "רק בתנאים שלנו"

ההסתדרות הרפואית (הר"י) אמנם אינה מתנגדת למהלך שכזה, אך בהחלט לא ששה לקראתו. "אנחנו רואים את הרישום מחדש כחלק אינטגרלי של הרישוי מחדש", אמר ד"ר יורם בלשר יו"ר הר"י לוואלה! חדשות, "משום שאם נחתוך את התהליך לפרוסות, הוא ייעצר אחרי הרישום מחדש, ויש לנו חששות כבדים מאוד שמאותו שלב במסגרת הרישום החדש שאמור להיות רק אינפורמטיבי יאספו גם נתונים על השכלתו, הכשרתו, ועבודתו של הרופא".

"נתנגד באופן נחרץ", מדגיש בלשר, "ולא נאפשר וכך גם ננחה את הרופאים לא לשתף פעולה בצעד שהוא חלקי, אנחנו רוצים ללכת לצעד של רישום ורישוי יחדיו". עוד ציין בלשר, כי לא יאפשר מצב בו רק הרופאים הם אלו שילכו לתהליך רישום ורישוי. "אני חושב שיש מקום להבטיח את איכות הרופאים השאלה רק איך עושים את זה", סיכם.

ובכל זאת, נתונים משוערים

בסוף שנת 2006 היו רשומים במדינת ישראל כ- 32,371 רופאים (אין זה אומר שכולם עוסקים בפועל ברפואה). היום מוערך מספר הרופאים בכ-29,000 רופאים. מחציתם אינם בעלי מומחיות באחד ממקצועות הרפואה השונים. שיעור הרופאים לאלף נפש עמד ב-2006 על 3.53 רופאים - מספר גבוה יחסית למדינות המערב.

בכל שנה מסיימים בארץ 250-300 בוגרים את לימודי הרפואה, ועוד כ-250 רישיונות מונפקים לכאלו שלמדו ברחבי העולם לרבות מזרח אירופה. רוב הישראלים הלומדים בחו"ל בוחרים לעשות זאת בהונגריה, וחלק לא מבוטל נוסף, בוחר ללמוד באיטליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully