וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה הגישה את דו"ח הגרעין המיוחל

טלי גולדשטין

26.6.2008 / 14:29

המדינה הקומוניסטית הגישה פירוט של מלאי הפלוטוניום שלה לסין. ארה"ב בירכה על הצעד ואמרה כי בתמורה תקל בסנקציות כלפיה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ארנון מעוז)

צפון קוריאה הגישה היום (חמישי) דו"ח המפרט את פעילות הגרעין שלה ואת מצב מלאי הפלוטוניום לגורמים בכירים בממשלת סין. ממשלת סין תעביר מאוחר יותר את המסמכים לממשלת ארצות הברית. הגשת הדו"ח היתה חלק מהסכם שגובש בין שש המדינות רוסיה, דרום קוריאה, יפן ארצות הברית, סין וצפון קוריאה, שמטרתו פירוק צפון קוריאה מיכולתה הגרעינית.

ארצות הברית בירכה על הצעד ואמרה כי תפעל לקראת הסרתה של המדינה הקומוניסטית מרשימת המדינות התומכות בטרור של הפנטגון ולהקלת הסנקציות המוטלות עליה במסגרת חוק "סחר עם האויב".

הנשיא בוש ערך מסיבת עיתונאים לרגל האירוע ואמר כי ארצות הברית מברכת על הצעד בו נקטה צפון קוריאה, אך כי הוא עדיין מודאג מפעילות השערת האורניום שלה. "היום ננקט צעד חיובי ראשוני בנושא התפרקות צפון קוריאה מיכולת הגרעין שלה", אמר בוש. "אך עדיין על צפון קוריאה להוכיח כי היא ממלאת את חלקה בהסכם. על צפון קוריאה להתפרק כליל מהנשק הגרעיני שלה ולהיות מוכנה לענות על שאלות בנושא", הוסיף.

"לארצות הברית אין אשליות לגבי המשטר בפינוגיאנג. אנו עדיין מאד מודאגים מההפרה של זכויות האדם, העשרת האורניום, ניסויי הגרעין, תוכנית הטילים הבליסטיים והאיום שצפון קוריאה ממשיכה להוות לשכנותיה".

בוש, שכינה ב-2002 את צפון קוריאה כחלק מציר הרשע, אמר כי בתמורה לצעד המבורך בו נקטה היום צפון קוריאה, ארצות הברית תפעל כפי שהבטיחה ותקל על הסנקציות המוטלות על צפון קוריאה וכן תסיר אותה מרשימת המדינות התומכות בטרור במהלך 45 הימים הבאים.

עם זאת, הוסיף הנשיא כי צפון קוריאה עדיין תיוותר אחת המדינות עליהן מוטלות הסנקציות החמורות ביותר בעולם, זאת על רקע המדיניות שלה בנושא זכויות האדם. סנקציות אחרות שהטילה ארצות הברית על המדינה לא יוסרו, כמו גם הסנקציות שהטיל האו"ם. לדברי בוש, להקלה על הסנקציות לא תהיה השפעה על בידודה הכלכלי של צפון קוריאה. עליה להתפרק מנשק גרעיני, למסור את כל הפלוטוניום שברשותה ולהפסיק העשרת אורניום.

"אם צפון קוריאה תנקט בצעדים הרצויים, היא יכולה להביא להידוק הקשרים עם הקהילה הבינלאומית כפי שעשתה בעבר לוב, אך אם תבחר לנקוט בצעדים שגויים, יהיו לכך השלכות נוספות", אמר בוש. "היעד הוא חצי אי קוריאני יציב ובטוח בו אנשים חופשיים מדיכוי ואיום גרעיני", הוסיף.

שר החוץ הדרום קוריאני יו מיונג הוואן אמר בתגובה כי מצער יהיה אם צפון קוריאה לא תגיש דו"ח מלא לגבי פעילות הגרעין שלה.

במסגרת התחייבותה להתפרק מנשק גרעיני, הודיעה צפון קוריאה לפני מספר ימים כי ביום שישי ייהרס מגדל הצינון של הכור הגרעיני ביונגביון. בצעד חסר תקדים, הזמינה ממשלת צפון קוריאה כלי תקשורת שונים, לרבות את רשת CNN האמריקאית, לחזות באירוע. ממשלת צפון קוריאה הכירה גם בחששות הבינלאומיים לגבי פעילות הגרעין שלה, כגון העשרת האורניום והסכימה להמשיך בשיתוף הפעולה עם המערב על מנת להבטיח שפעילויות מסוג זה לא יישנו.

מזכירת המדינה האמריקאית קונדוליזה רייס יצאה בשבוע שעבר להגנת המדיניות האמריקאית כלפי צפון קוריאה ואמרה כי העסקה עם פיונגיאנג הופכת את אסיה ואת ארצות הברית למקומות בטוחים יותר. רייס אמרה כי ברגע שצפון קוריאה תגיש את הדו"ח העדכני שלה לגבי פיתוח הגרעין במדינה, הנשיא בוש יודיע לקונגרס על כוונתו להסיר את המדינה מרשימת המדינות התומכות בטרור ולהקל כמה מהסנקציות המוטלות עליה.

במסגרת ההסכם בין שש המדינות, לאחר הגשת הדו"ח, תיכנס לתוקפה תקופת ביניים של ביקורת ולמידת המסמכים בת 45 ימים. במהלך זמן זה, גורמים בכירים מתחום הגרעין יבדקו את המסמכים על מנת להבטיח כי הם מדויקים ומלאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully