וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א מרוצה מהביקור בסוריה

טלי גולדשטין

26.6.2008 / 11:03

פקחים של הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית סיימו ביקור במבנה, שלפי הדיווחים היה כור גרעיני שהופצץ על ידי ישראל. "השגנו מה שרצינו"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שפתחה בחקירה בנוגע לכור הגרעיני הסודי בסוריה, מסרה אתמול (רביעי) דיווח חיובי מהשטח וכי "התחלת החקירה טובה". הפקחים היו מרוצים באופן כללי משיתוף הפעולה של ממשלת סוריה, אמר ראש המשלחת אולי הוינאנן.

הוינאנן אמר את הדברים בנמל התעופה של וינה עם חזרתו מביקור בן ארבעה ימים בסוריה. לדבריו, צוותו לקח ממצאים שונים לבדיקה מהאתר המדברי המרוחק, בו פעל לפי הדיווחים מתקן גרעיני. "השגנו את מה שרצינו. עם זאת עדיין מוקדם מדי להסיק מסקנות", אמר.

באפריל חשפה רשות הביון האמריקאית, ה-CIA, פרטים לגבי ההפצצה של הכור בסוריה, שנעשתה לכאורה, על ידי ישראל. המידע, שנחשף בקונגרס האמריקאי, קבע כי הכור הופצץ שבועות ספורים לפני שהסתיימה בנייתו. לטענת סוריה, האתר לא היה חלק מתכנית להשגת נשק גרעיני.

ראש סבא"א, מוחמד אל ברדעי, אמר זמן קצר לאחר מכן כי הוא "מקווה שבקרוב נוכל לשפוך אור על טבעו של הכור שנהרס". סוריה לא אפשרה בזמנו לפקחי הסוכנות גישה לאזור, למרות בקשות שהוגשו בעניין מאז התקיפה. אך בכיר סורי אמר לאחר מכן כי ישתפו פעולה עם הסוכנות, ו"כי אין להם דבר להסתיר".

ביום שני האחרון התחיל בסוריה ביקורה של משלחת הפקחים של סבא"א, שנועד לבדוק את דיווחי המודיעין האמריקאי והישראלי, כי המבנה שהופצץ בספטמבר 2007 היה כור גרעיני. בראש המשלחת עומד סגן מנכ"ל סבא"א, המדען הפיני אולי הוינאנן,
ובמשלחתו עוד שני פקחים בכירים ממטה הסוכנות בווינה. הוינאנן אחראי על מחלקת הפיקוח והאימות של סבא"א ויש לו ניסיון רב בבדיקה ואיתור של מתקנים החשודים בפעילות גרעינית למטרות צבאיות בצפון קוריאה ובאירן.

ביקור משלחת הפקחים התאפשר רק לאחר דרישות חוזרות ונשנות של סבא"א, כאשר פרשנים מעריכים שהעיכוב נועד לאפשר לסוריה לסלק עקבות של הפעילות האמיתית שהתרחשה במתקן. לקראת הביקור אסרה סוריה כניסת עיתונאים זרים לתחומה כדי להקשות על הדיווחים בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully