וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלסון מנדלה שובר שתיקה ומגנה את מוגאבה

טלי גולדשטין

26.6.2008 / 9:57

לאחר חודשים שסרב להגיב לנוכח המשבר בזימבבואה, החליט מנדלה לגנות סוף סוף את נשיא זימבבואה. "מנהיגותו היא כשלון טרגי"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

נלסון מנדלה, נשיא דרום אפריקה לשעבר ופעיל זכויות האזרח, האשים אתמול (רביעי) את נשיא זימבבואה ב"כשלון טרגי של מנהיגות". מנדלה אמר את הדברים במהלך אירוע גיוס כספים לציון חגיגות יום הולדתו ה-90 בלונדון.

שעות ספורות לפני ששבר מנדלה את שתיקתו בנושא, הציגה דרום אפריקה, שכנתה של זימבבואה, חזית מאוחדת בפעם הראשונה ודחקה במוגאבה לבטל את הסבב השני של הבחירות לנשיאות המתוכנן ביום שישי. מפגלת השלטון בדרום אפריקה, ה- SADC, אמרה כי בחירתו שוב של מוגאבה לנשיא היא מירוץ של סוס אחד ואין לה שום אמינות.

עוד אתמול, תואר האצילות שניתן למוגאבה על ידי מלכת אנגליה ב-1994, נלקח ממנו בעצת ממשלת בריטניה. ראש הממשלה הבריטי גורדון בראון אמר לחברות בריטיות לא לעודד את משטר מוגאבה ולצמצם את היקף העסקים עם המדינה. זאת לאחר שה"טיימס" הלונדוני חשף כי ענקית הכרייה "אנגלו אמריקן" משקיעה מיליוני דולרים במכרה פלטינה בזימבבואה.

מוגאבה הוא הזר היחיד שנלקח ממנו תואר האצילות מאז הרודן הרומני ניקוליי צ'אוצ'סקו ב-1989. תואר האצילות של צ'אוצ'סקו הוסר יום לפני הוצאתו להורג.

מנדלה החליט להביע את דעתו בנושא המשבר הפוליטי בזימבבואה אחרי חודשים של שתיקה, רק לאחר שנודע ביום ראשון כי מנהיג האופוזיציה מורגן צ'נגראי החליט לפרוש מהבחירות על רקע האלימות הממשלתית נגד תומכיו. צ'נגראי אמר כי בלתי אפשרי להמשיך את תהליך הבחירות על רקע הרציחות, עינויים והטרדות של פעילי האופוזיציה.

התערבותו של מנדלה, באירוע שנערך בנוכחות גורדון בראון, נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון ומפורסמים אחרים, צפוי להגביר את הלחץ על נשיא דרום אפריקה תאבו מבקי, יורשו של מנדלה. מבקי נמנע מלמתוח ביקורת פומבית על מוגאבה, אך כעת אולי יחוש מחויבות לעשות זאת.

שלוש משכנותיה של זימבבואה, טנזניה, אנגולה וסוואזילנד, ערכו אתמול סבב פגישות בסמוך לבירת סוואזילנד אמבבנה, ויצאו משם בהודעה משותפת כי אין כרגע בזימבבואה תנאים לבחירות הוגנות וחופשיות. "הדעה של המדינות בפסגה זו היא כי קיום בחירות בתנאים הנוכחיים עלול לחתור תחת הלגיטימיות והאמינות של התוצאות שלה", לשון ההודעה הרשמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully