וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכנותיה של זימבבואה קוראות לדחות הבחירות

גיל קדרון

25.6.2008 / 19:59

אנגולה, סוואזילנד וטנזניה הטילו ספק בלגיטימיות של הבחירות, לאחר שהאופוזיציה פרשה בעקבות סבב האלימות של הנשיא מוגאבה

זימבבואה, לקראת הסיבוב השני בבחירות שיתקיים ביום שישי, ממשיכה לגעוש ולרחוש, לאחר שמפלגת האופוזיציה הודיעה על פרישתה מהמירוץ, ו-ועדת הבחירות הודיעה כי פרישתו של צ'נגראי ביום ראשון הוגשה מאוחר מדי, ושאין לה כל תוקף חוקי.

הפרישה של ראש האופוזיציה מורגן צ'נגראי הגיעה לאחר שכ-100 פעילי ותומכי המפלגה לשינוי דמוקרטי (MDC) נהרגו בשבועות האחרונים בסבב אלימות שיזם הנשיא המכהן רוברט מוגאבה, בשיתוף פעולה עם זרועות הבטחון. בנוסף, אלפים רבים הוכו, נאנסו ועונו, ועשרות אלפים גורשו מבתיהם. צ'נגראי, שמצא בינתיים מקלט בשגרירות הולנד לאחר שחיילים הגיעו לביתו, הכריז כי הבחירות הינן הונאה, וכי תוצאותיהן נקבעו מראש, וזאת לאחר שמוגאבה הכריז שרק אלוהים יכול להוריד אותו מכס השלטון.

האלימות הפוליטית גרמה ל-300 אנשי אופוזיציה למצוא מקלט בשגרירות דרום אפריקה בהרארה. "ממשלת דרום אפריקה מאשרת כי כ-300 תומכים לכאורה של ה-MDC נמצאים כעת במתחם השגרירות ומבקשים מקלט", מסר לסוכנות הידיעות "רויטרס" שר החוץ רוני ממואפה. "אנו מנסים למצוא פתרון לסוגיה".

סיר מוגאבה כבר לא יהיה

היום הודיע ארגון משקיפים מקומי כי לא יהיה ביכולתם לוודא שהבחירות במדינה עומדות בתווי התקן המקובלים בעולם, לאחר שקיבלו שורה ארוכה של איומים על חייהם. "אנו דואגים עד מאוד לבטחונם של המשקיפים, שסומנו כמטרה ישירה", מסר הארגון. "לא יהיה ביכולתנו להשקיף על הבחירות".

לפי הארגון, אף לא אחד מ-500 המשקיפים קיבל את האישורים הנחוצים כדי להופיע בקלפיות, וזאת לעומת כ-9,000 משקיפים שהורשו לשהות בקלפיות בסיבוב הראשון, שהתקיים ב-29 במרץ. ועדת הבחירות הלאומית עיכבה את פרסום התוצאות ביותר מחודש, ובסופו של דבר ניצחונו של צ'נגראי היה קטן מהצפוי, והצריך סיבוב שני.

שלוש משכנותיה של זימבבואה, טנזניה, אנגולה וסוואזילנד, ערכו היום (רביעי) סבב פגישות בסמוך לבירת סוואזילנד אמבבנה, ויצאו משם בהודעה משותפת כי אין כרגע בזימבבואה תנאים לבחירות הוגנות וחופשיות. "הדעה של המדינות בפסגה זו היא כי קיום בחירות בתנאים הנוכחיים עלול לחתור תחת הלגיטימיות והאמינות של התוצאות שלה", לשון ההודעה הרשמית.

אולם המדינה שכולם חיכו למוצא פיה, דרום אפריקה, ממשיכה לדבר בשני קולות, זה של המפלגה השלטת שביקרה את מוגאבה בחריפות, וזה של הנשיא תאבו מבקי, ידידו הקרוב של נשיא זימבבואה, שהסתפק בקריאה להידברות בין הממשלה והאופוזיציה. על רקע הגינויים הגורפים של הקהילה הבינלאומית ומועצת הבטחון של האו"ם, ממשיכה דרום אפריקה לדגול בעמדה האפריקאית המסורתית שנרתעת מכל התערבות מערבית בענייניה הפנימיים של היבשת השחורה, זכר לפצעים הישנים של התקופה הקולוניאלית.

בין לבין, החליטה היום מלכת בריטניה אליזבת ליטול את תואר האבירות של מוגאבה, אותו קיבל ב-1994, כך הודיע משרד החוץ הבריטי. "המהלך הזה התבצע כדי לבטא את שאט הנפש כלפי הפרות זכויות האדם וההתעלמות מהתהליך הדמוקרטי עליו מנצח מוגאבה", לשון ההודעה הרשמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully