וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שיעור מקרי הרצח בארץ - מהנמוכים בעולם"

קובי מנדל

25.6.2008 / 19:23

מחקר באוניברסיטת חיפה: למרות העלייה המספרית במקרי הרצח בארץ, בשיעור מקרי הרצח ל-100 אלף בני אדם חלה ירידה

שיעור מקרי הרצח ל-100 אלף תושבים במדינת ישראל כמעט ולא השתנה ב-28 השנים האחרונות והוא אף נמצא בירידה בשנים האחרונות, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה. "אם מביטים על המספרים המוחלטים נראה כאילו ישראל נהיית אלימה יותר ויותר עם השנים, אבל אם לוקחים בחשבון שגם כמות התושבים בישראל עלתה ומודדים את שיעורי הפשיעה ל-100 אלף תושבים מתברר ששיעור הרציחות בישראל הוא מהנמוכים בעולם", ציינו פרופ' אריה רטנר ופרופ' גדעון פישמן שערכו את המחקר.

מנתוני המשטרה ניתן לראות בבירור עלייה בנפח הפשיעה בכלל ובנפח הפשיעה האלימה בפרט. כך, הניסיונות לרצח עלו ב-37% בין השנים 1997-2006 ומקרי הרצח עלו ב-12% בשנים אלה. אולם לדברי החוקרים מבט זה יוצר רושם מוטעה מכיוון שמספרים אלה לא לוקחים בחשבון את העלייה הדרמטית בכמות התושבים. כדי לקבל את התמונה המדויקת, יש לבדוק את שיעורי הפשיעה ביחס ליחידת אוכלוסייה קבועה.

מבדיקת שיעורי הפשיעה בדרך זו עולה כי בשנת 1980 שיעור מקרי הרצח ל-100 אלף איש עמד על 2.35 ואילו בשנת 2006 שיעור זה עמד על 2.29. במבט לאורך 28 שנים אין סטיות גדולות מנתונים אלה ובשנים האחרונות יש אפילו מגמת ירידה קלה.

עוד נכתב במחקר כי קיימים עיוותים נוספים בתמונת הפשיעה בישראל כפי שהיא נתפסת על ידי הציבור. לדבריהם, בשנות ה-90 היה נהוג לחשוב שהעלייה ברמת הפשיעה נובעת מהעלייה ממדינות רוסיה וחבר העמים. מהנתונים עולה כי לא הייתה תרומה ייחודית של אנשי עלייה זו: בסופו של גל העלייה בשנת 1996 היה חלקם של העולים באוכלוסייה 20%, אולם החלק היחסי שלהם בעבירות פשיעה אלימה היה פחות מ-20%.

"בעיה חריפה עוד יותר קיימת במגזר הערבי. בעוד שלאורך השנים עומד השיעור הממוצע של גילאי 19 ומעלה במגזר הערבי על 15% מתוך כלל אוכלוסיית ישראל מעל גיל 19, מגיע הממוצע הרב שנתי של אחוז התיקים בעבירות נגד אדם שנפתחו נגד ערבים מתוך כלל התיקים ל- 42.7% , כמעט פי 3 מייצוגם באוכלוסייה", נכתב במחקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully