וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטו אופ: מלוחמי חופש לרודנים

גיל קדרון

27.6.2008 / 17:42

נשיא זימבבואה מוגאבה, שהפך מגיבור לאומי לעריץ שרודה בעמו, אינו לוחם החופש היחיד שהבטיח לעמו חירות וסיפק רק דם, יזע ודמעות

נפוליאון - שוויון, חירות ואחווה כמעט לכל

נפוליאון הבטיח לייצא לתושבי אירופה את ערכי המהפכה הצרפתית, שסיסמתה חירות, שוויון ואחווה, שהלהיבה את החלכאים והנדכאים ביבשת. אולם כאשר כבש את כל הנסיכויות הגרמאניות והגיע עד רוסיה, הציפייה למהפכה חברתית התגלתה כתמימה, או כפרנואידית, מבחינתם של מלכי היבשת. הקיסר הצרפתי התנהג במדינותיהם ככל כובש שמניעיו כוחניים ופוליטיים, עד נפילתו הסופית ב-1815. עם זאת, רעיונות המהפכה וכיבושי נפוליאון שינו את פניה של אירופה (כתב: גיל קדרון).

מאו דזה דונג - כוח נגד ההמונים

לאחר תבוסת היפנים במלחמת העולם השנייה החלה המפלגה הקומוניסטית הסינית בראשותו של מאו להילחם ביריבתה, התנועה הלאומנית של צ'יאנג קאי שק, שנתמך על ידי ארה"ב, והניצחון האדום הגיע ב-1949. אולם העצמאות הסינית עלתה במחיר כבד עבור העם המשועבד, ובמהפכה התרבותית של שנות ה-50 נהרסה תרבותה העשירה והעתיקה של סין, מיליונים נכלאו, אינטלקטואלים נרדפו ובתי ספר נסגרו. האחראים לתוהו ובוהו היו המשמרות האדומים, שהונהגו על ידי תומכי מאו צעירים.

פידל קסטרו - מהפכת העריץ

ארה"ב, הנשיא הקובני בטיסטה והעולם המערבי הוכו בתדהמה כאשר המנהיג המהפכן ביצע הפיכה צבאית ב-1 בינואר 1959, ושינה את אופיו של האי מן הקצה אל הקצה. במקום תאגידי ענק שבונים מלונות פאר ומגלגלים מיליארדים מעל ראשי העניים קיבלו הקובנים מדינה סציאליסטית, שאמנם דואגת לחינוך ולבריאות, אולם חונקת את חירויות הפרט וכמובן אינה מאפשרת בחירות דמוקרטיות. בפברואר השנה פרש קסטרו תפקידו, ומינה את אחיו ראול לנשיא.

קוואמה נקרומה - התקווה שנגוזה

ב-1957 הפכה גאנה למדינה האפריקאית הראשונה מדרום לסהרה שזוכה לעצמאות, כחלק מתהליך הדקולוניזציה של המחצית השנייה של המאה ה-20. אולם התקווה הגדולה שעורר נקרומה ("גאנה לא תהיה חופשית עד שכל ס"מ באפריקה יהיה חופשי") התנפצה אל מול חוקים שהגבילו את חופש הביטוי, התערבות במערכת המשפט, והפיכתו לשליט כל יכול. ב-1966 הודח בהפיכה צבאית, אולם הזכרון האנושי הקצר סייע לו להיבחר ב-1999 לאיש המילניום באפריקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

פול פוט - שמאל קיצוני רצחני

האידיאולוגיה הקיצונית של מנהיג קמבודיה בין השנים 1975 ו-1979 הפכה את המדינה הדרום אסייתית לשדה ניסויים קומוניסטי, שתוצאותיו היו כשני מיליון הרוגים, בין אם מהוצאות להורג או מרעב. פול פוט ראה ברעיון הקומוניסטי, שנהגה עבור חברה תעשייתית, גן עדן שמבוסס על חברה חקלאית, והורה על פינויין של רוב הערים הגדולות, במטרה לבנות את המדינה מחדש בכפרים. שלטונו נחשב לאחד המטורפים של המאה ה-20.

החונטה בארגנטינה - הדיקטטורה

ראשי הצבא ביצעו הפיכה צבאית ב-1976 במטרה להחיל את "תהליך לאומי של ארגון מחדש", שנועד לסיים את הסכסוכים הבלתי פוסקים בין שמאל לימין. הדיקטטורה הצבאית-ימנית החלה להעלים אלפי אנשי שמאל ואזרחים שנחשדו בחוסר חיבה למשטר, בין היתר על ידי סימומם והשלכת ממסוקים לאוקינוס. ב-1982 תקפה ארגנטינה את בריטניה במלחמת פוקלנד במטרה להסיח את דעת הקהל, אולם התבוסה המחפירה הייתה אחד הגורמים לעליית הדמוקרטיה שנה מאוחר יותר.

חומייני - מהפכה איסלמית להמונים

לאחר שעזב השאה את אירן ב-16 בינואר 1979, החלה המהפכה המוסלמית, ששיאה קבלת הפנים הנלהבת של האייתולה חומייני, אחד מגדולי ההוגים השיעים של תקופתו. ב-31 במרץ הצביעו 98% מהתושבים בעד החלפת המלוכה ברפובליקה איסלמית, בראשה עמד חומייני כמנהיג רוחני. חומייני עבר לעולם הבא ב-1989, ו-20 שנה מאוחר יותר מנסה העולם לעצור את הפצצה של אחמדינג'ד.

רוברט מוגאבה - הנבחר

מוגאבה הנהיג את מפלגתו עוד מהכלא, שם בילה עשור, בימים בהם לזימבבואה קראו רודזיה, והשלטון של המיעוט הלבן על הרוב השחור היה מפלה ואלים, זכר לקולוניאליזם הבריטי. ב-1980 נבחר מוגאבה לראש הממשלה הראשון של המדינה החדשה, שינה את שמה, והלאים את קרקעותיהם של חוואים לבנים אמידים. 28 שנה מאוחר יותר הוא ניצח על סבב אלימות פוליטית כנגד האופוזיציה, והכריז כי רק אלוהים - ולא הבוחרים - יכול להדיח אותו מכס השלטון.

איסיאס אפוורקי - מרכס מתהפך בקברו

לוחם החופש המרכסיסטי באריתריאה, זה שהיה פופולרי בכל תנועות השמאל באירופה, זה שאמר כי "אין ניצחון ללא האנשים, אין פיתוח ללא האנשים", זה שסייע להשיג לאריתריאה עצמאות מאתיופיה הקיסרית, זה שהרס את מולדתו. מאז העצמאות יזם סכסוכי גבול עם כל שכנותיו, והפך את מולדתו למדינת משטרה שמיליונים בורחים ממנה, בין היתר לישראל.

ג'ורג' וו. בוש - קרן אור של שקרים

בוש אמנם איננו דומה בשום צורה ללוחם החופש הרגיל, אבל גם הוא הפיל שלטון דיקטטורי והפריח שורה של הבטחות שווא. "הדמוקרטיה הערבית הראשונה", שאמורה הייתה להפוך ל"קרן אור במלחמה נגד הטרור", בראשות העירקים "החופשיים", בזכות הפלישה האמריקאית ב-2003 התרסקה מול המציאות. חמש שנים מאוחר יותר עירקים רבים מתגעגעים לסדאם חוסיין, שמנע את המלחמה העקובה מדם בין השיעים לסונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully