וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמיטרי מדוודב - לא פראייר של אף אחד

טלי גולדשטין

25.6.2008 / 14:21

בראיון בלעדי ל"רויטרס" - הראשון שהעניק לכלי תקשורת במערב מאז השבעתו - התגלה נשיא רוסיה הטרי כאיש שיחה זהיר, בניגוד לקודמו

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ארנון מעוז)

נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב העניק לסוכנות הידיעות "רויטרס" את הראיון הבלעדי והראשון שלו בכלי התקשורת המערביים מאז השבעתו לתפקיד בשביעי במאי. בראיון דן מדוודב בסוגיות בוערות המאיימות על רוסיה כגון שחיתות ועוני והתווה את השקפותיו לגבי מעורבות המדינה בכלכלה. עוד נגע מדוודב ביחסים בין רוסיה לאיחוד האירופי וכמובן שענה לשאלת השאלות, האם קיימים הבדלים בינו לבין קודמו הדומיננטי בתפקיד ולדימיר פוטין ואם כן, מהם בדיוק.

לדברי אנליסטים, האינפלציה הגואה ברוסיה, הצפויה להגיע ל-14% השנה, היא הבעיה הכלכלית המדאיגה ביותר במדינה. לדבריהם, הצמיחה הכלכלית מהירה מדי והכלכלה מתחממת יתר על המידה. כנשאל כיצד הוא מתכוון להתמודד עם הבעיה, אמר מדוודב כי הוא מעוניין לצמצם את מעורבות המדינה בכלכלה ולרסן את היקף השקעות הממשל כדי להילחם באינפלציה הגבוהה.

מדוודב הדגיש את החשיבות של שיתוף פעולה בינלאומי על מנת לפתור את המשבר הכלכלי העולמי וחזר על הצעתו לחזק את מטבע הרובל בעולם כדי להחליש את החשיפה לדולר המאבד מערכו. הנשיא הטרי דאג להגן על המדיניות הכלכלית של מורו הרוחני פוטין, שהגדיל מאד את השליטה המדינית על מגזרים מסוימים כגון מגזרי האנרגיה והביטחון. צעד זה היה חשוב, אמר מדוודב, "כדי להבטיח את האינטרסים האסטרטגיים של הכלכלה בטווח הארוך. עם זאת, לא נראית באופק התחזקות של מעורבות המדינה בכלכלה", הוסיף. "נהפוך הוא. ננקוט בצעדים על מנת לצמצם את מעורבות המדינה".

מדוודב התייחס לנושא ההשקעות מחוץ למדינה וקרא לאנשי עסקים מהמגזר הפרטי להשקיע נתח גדול יותר מרווחיהם בחו"ל. דבר זה, "יחזק את היציבות הכלכלית וייצור תלות הדדית", אמר.

"רוסיה היא חלק מאירופה"

בנושא יחסיה של רוסיה עם המערב, אמר מדוודב כי רוסיה מעוניינת לפתוח בדיאלוג עם האיחוד האירופי לגבי הידוק היחסים, משא ומתן שיוביל לחתימה על הסכם. את הדברים אמר הנשיא לקראת פסגה חשובה שתיפתח ביום חמישי בערב בין רוסיה לאיחוד בסיביר. לדברי מדוודב, רוסיה רואה עצמה מדינה אירופית מרכזית, המגדירה עצמה כחלק מאירופה. הוא סרב למתוח ביקורת כלשהי על מדינות האיחוד.

מטרת הפסגה היא לפתוח במו"מ לגבי הסכם על שיתוף פעולה שיתייחס למערכת היחסים המתוחה לעיתים בין מוסקבה ושכנותיה המערביות, כמה מהן בעלות ברית סובייטיות לשעבר. מדוודב תיאר את האיחוד האירופי כ"שותפה נוחה" של רוסיה, אך אמר שהעקרון המנחה של הארגון של סולדיריות "עלול ליצור בעיות בתפקוד המנגנונים של האיחוד". מדוודב הזכיר את דחיית אירלנד את אמנת ליסבון כדוגמה לצורך הקיים באיחוד לאחדות פנימית לגבי החלטות שעלולות לפגוע באינטרסים של הגוש. "האיחוד האירופי הוא אינו שותף קשה או בעייתי. אך לפעמים צצים קשיים", אמר.

מדינות האיחוד מודאגות במיוחד מהתלות שלהן באנרגיה שמייצרת רוסיה – ספקית רבע מצריכת הגז באירופה. הן מעוניינות לנצל את השיחות הקרבות על מנת לשפר את ההגנה בעבור חברות אירופיות המשקיעות בעולם העסקי הבלתי צפוי של רוסיה.

"על ההסכם המתגבש להיות רציני, אך יחד עם זאת לא מלא בפרטי פרטים. עליו לשמש כמסגרת כללית להסכמים עתידיים ומפורטים יותר", הדגיש מדוודב. הנושאים החשובים ביותר שבהם צריך לדון, לדברי מדוודב, הם שיתוף פעולה פוליטי, שיתוף פעולה בנושא אנרגיה ובלחימה בפשיעה.

אחד הנושאים בהם עסקה התקשורת לפני בחירתו של מדוודב לנשיא רוסיה היתה השאלה האם הנשיא הנבחר יתגלה כבובה של הנשיא העוצמתי פוטין או יפתיע את העולם ויעמוד על שלו לאחר שייכנס לתפקיד. ההערכות היו שלא יתגלו הבדלים משמעותיים בין המדיניות של מדוודב לבין מדיניות קודמו. בראיון, כמו בקמפיין לנשיאות, דאג מדוודב להציג עצמו כפוליטיקאי הממשיך את דרכו של פוטין. לדבריו, מהות מדיניותו של פוטין לא תשתנה.

"פוליטיקאים הם גם בני אדם ויש להם את הטון המיוחד להם ואת הסגנון המאפיין אותם", אמר. "הבדלים אלו לא משנים את המהות הבסיסית של המדיניות", הדגיש.

"חופש, דמוקרטיה וקניין פרטי"

בעודו בוחר את מילותיו בקפידה, מדוודב הדגיש כי העקרונות החשובים לו הם חופש, שלטון החוק והזכות לרכוש פרטי. כנשאל לגבי מדיניות החוץ של רוסיה, אמר הנשיא כי האינטרס הלאומי של רוסיה יונחה על ידי "חופש, דמוקרטיה והזכות לקניין פרטי". לדבריו, כל ביקורת שנמתחה נגד רוסיה על ידי המערב בנוגע למדיניות החוץ שלה היא נורמלית. "אחרי הכל", אמר, "לרוסיה תמיד היו בעיות עם מדינות אחרות".

כנשאל לגבי האיומים עמם מתמודדת רוסיה, הוא מנה את הבעיות הכלליות הפוקדות את העולם באחרונה, כגון המשבר הכלכלי אך ציין כי העוני והשחיתות הן הבעיות הבוערות כיום ברוסיה. העוני והשחיתות מאיימים על הביטחון של רוסיה, אמר מדוודב והבטיח להגביר את המלחמה בשני האיומים. "פתירת בעיית העוני היא המשימה העיקרית עמה על הממשלה להתמודד. אנחנו נעבוד קשה בנושא ונשתמש בכל עוצמתנו הכלכלית לשם כך", אמר. "הבעיה השניה היא השחיתות. השחיתות מאיימת על הביטחון הלאומי ופוגעת באמון האזרחים ביכולת הממשלה להגן עליהם". עוד אמר מדוודב, עורך דין במקצועו, כי יש לחזק את המערכת המשפטית במדינה. "על הממשלה להקים מוסדות שימנעו שחיתות ויחנכו את עובדי הציבור לעבוד על פי החוק", הוסיף.

כנשאל מדוודב כמה זמן תימשך הזהות הסגנונית בין ממשלתו לממשלת פוטין, ענה מדוודב: "נעבוד יחדיו כל זמן שנצטרך על מנת להשיג את היעדים שהעמדנו בפנינו. כל זאת במסגרת החוק, כמובן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully