וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גינוי גורף של האו"ם נגד המשטר בזימבבואה

טלי גולדשטין

24.6.2008 / 10:29

מועצת הביטחון גינתה פה אחד את האלימות נגד פעילי האופוזיציה במדינה. "הסיבוב השני של בחירות לא יהיה הוגן ודמוקרטי"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

הקהילה הבינלאומית תדחה כל ניסיון של נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה להכריז על עצמו כמנצח בבחירות שיתקיימו ביום שישי, כך אמר היום (שלישי) דובר משרד החוץ האמריקאי דווין קייסי. מפלגת האופוזיציה פרשה מהמירוץ בעקבות סבב האלימות שיזמה ממשלתו של מוגאבה נגד פעיליה ותומכיה, והנשיא נותר המועמד היחיד בסיבוב השני.

בטחונו של קייסי נובע מהיוזמות של שכנותיה של זימבבואה, שזוכות לתמיכה נדירה של דרום אפריקה, סין ורוסיה, לגנות את האלימות הפוליטית של מוגאבה. "מה שאנו יכולים להמשיך ולהבהיר הוא מטרתה של האלימות הפוליטית של ממשלת מוגאבה להישאר בשלטון לא תצלח", אמר קייסי. "יהיו השלכות לגבי זימבבואה כולה אם תהיה לה ממשלה שאף אחד אינו רואה כלגיטימית".

מועצת הביטחון של האו"ם גינתה אמש פה אחד את קמפיין האלימות וההפחדות בו נקטה ממשלת זימבבואה נגד האופוזיציה. הגוף המונה 15 מדינות פירסם הצהרה בה נאמר כי בחירות הוגנות וחופשיות בסבב השני של הבחירות לנשיאות בזימבבואה ביום שישי אינן אפשריות.

כאמור, זוהי הפעם הראשונה שדרום אפריקה, רוסיה וסין הסכימו למתוח ביקורת רשמית נגד ממשלת רוברט מוגאבה. "מועצת הביטחון של האו"ם מגנה את קמפיין האלימות נגד האופוזיציה הפוליטית", נאמר בהצהרה. "בגל האלימות נרצחו עשרות פעילי אופוזיציה ואזרחים חפים משפע. אלפים הוכו ונעקרו מבתיהם, לרבות נשים וילדים. מועצת הביטחון מצרה על כך שקמפיין האלימות וההגבלות שהוטלו על האופוזיציה גרמו לכך שבחירות חופשיות והוגנות אינן יכולות להתקיים ב-27 ביוני".

מועמד האופוזיציה לנשיאות מורגן צ'נגראי פרש מההתמודדות שלשום וביקש מקלט בשגרירות הולנד בבירה הרארה, מחשש לחייו. הסיבה לפרישתו, לדבריו, היא שהוא אינו רוצה שציבור בוחריו יסכנו את חייהם בעבורו. לפי דיווח כתב ה-BBC בהרארה, מעטים מתושבי הבירה בכלל מודעים לפרישת האופוזיציה מאחר שכלי התקשורת הממלכתיים במדינה ממעטים, אם בכלל, מלהזכיר את מפלגתו.

אוסטרליה וניו זילנד מגנות


שגריר ארצות הברית באו"ם זלמיי חאלילזד אמר כי באמצעות ההצהרה, שולחת מועצת הביטחון מסר חזק למוגאבה. "הצלחנו לחבר הצהרה תמימת דעים השולחת מסר ברור כי כולנו רוצים לעזור לעם בזימבבואה. כמו כן, קיים צורך לבסס סדר חוקי במדינה", הוסיף.

שגריר זימבבואה באו"ם דחה את הביקורת שהופנתה לעבר הנשיא מוגאבה. "הבחירות ייערכו כמתוכנן והן שואבות את סמכותן מהעם בזימבבואה ולא מהתערבות של אף מעצמה מערבית", דברי השגריר בוניפס צ'ידיוסיקוץ.

מוקדם יותר, מזכ"ל האו"ם באן קי מון קרא לרשויות השלטון בזימבבואה לדחות את הסיבוב השני בחירות לנשיאות. לדבריו, "קיום הבחירות במועדן המקורי יגרום להגדלת הקיטוב במדינה ויוביל בסופו של דבר למערכת בחירות שאינה הוגנת".

בתוך כך, הפרלמנט בניו זילנד הצביע אף הוא פה אחד בעד גינוי הזוועות והאלימות בזימבבואה והפנה האצבע מאשימה לעבר משטר הנשיא מוגאבה. "הימים הקרובים הם קריטיים. אנו מצפים מהמנהיגים האפריקאים, כולל נשיא דרום אפריקה תאבו מבקי, לנקוט בצעדים על מנת להביא לסיום המשבר", אמר שר החוץ הניו זילנדי ווינסטון פיטרס.

שר החוץ האוסטרלי סטיבן סמית קרא אף הוא לאיחוד האפריקאי להפעיל לחץ על מוגאבה לקיום בחירות הוגנות. "אנו רואים בעין יפה את העובדה שיותר ויותר מדינות אפריקאיות קוראות להפסקת האלימות בזימבבואה", אמר השר. "למשטר מוגאבה האכזרי אין בסיס חוקי או דמוקרטי", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully