וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלסון מנדלה מתכונן ליום הולדתו ה-90

טלי גולדשטין

23.6.2008 / 18:28

לונדון מוקירה את מנהיג המאבק באפרטהייד: קונצרט מיוחד ייערך לכבודו בהייד פארק, בנוכחות המלכה אליזבת וסלבריטאים רבים

נלסון מנדלה, ממנהיגי המאבק נגד האפרטהייד ונשיא דרום אפריקה לשעבר, הגיע היום (שני) לבריטניה לקראת פתיחת חודש חגיגות יום הולדתו ה-90, שיצוין ב-18 ביולי. שיא הביקור יהיה קונצרט בהייד פארק ביום שישי, בנוכחות המלכה אליזבת השניה, בו יופיעו הזמרות אנני לנוקס ושירלי בייסי. איימי וויינהאוס אמורה אף היא לשיר באירוע, אם מצבה הבריאותי יאפשר זאת. הקונצרט נערך ביום השנה ה-20 לקונצרט "שחררו את מנדלה", שנערך בלונדון במחאה על מאסרו הממושך.

מנדלה, שעמד מאחורי קמפיין אלים נגד משטר האפרטהייד וחוקי הגזע המפלים בדרום אפריקה, נעצר בנובמבר 1962, הורשע ונידון למאסר של חמש שנים. במהלך ריצוי העונש, ב-11 ביוני 1964, הוא הואשם בפעילות חבלנית ובקשירת קשר נגד השלטון ונידון למאסר עולם. הוא היה כלוא בדרום אפריקה 27 שנים. במהלך תקופת מאסרו הפך לסמל המאבק באפרטהייד, ושמו התפרסם בעולם כולו. מנדלה שוחרר מהכלא ב?11 בפברואר 1990, לאחר שהוא וחבריו למפלגת השחורים "הקונגרס הלאומי האפריקאי" (ANC) הסכימו להשעות את המאבק המזוין ולקיים משא ומתן עם השלטון הלבן.

לאחר שחרורו, מנדלה הוביל את דרום אפריקה לפירוק משטר ההפרדה הגזעי ולעריכת בחירות דמוקרטיות אמיתיות ראשונות ב?1984, שבהן הותר לראשונה לאזרחים שחורים ובני תערובת להצביע. בבחירות הללו נבחר מנדלה לנשיא השחור הראשון של דרום אפריקה. על פעילות זאת זכה מנדלה ב-1993 בפרס נובל לשלום. ב-2004, כשהוא בן 85, הודיע מנדלה על פרישתו מהחיים הפוליטיים, אך הוא ממשיך לערוך קמפיינים לקידום השלום ונגד העוני העולמי.

ההכנסות מהקונצרט ייתרמו לקרן הצדקה של מנדלה "46664", המוקדשת למאבק נגד מחלת האיידס, שקיבלה את שמה ממספר האסיר של מנדלה בכלא.

ביום רביעי יערוך מנדלה ארוחת ערב חגיגית בנוכחות סלבריטאים ומנהיגי עולם, לרבות ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון, נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון ומלכת תוכניות האירוח אופרה ווינפרי.

מנדלה, שביקר פעמים רבות בלונדון, הביע את תודותיו לעיר על המחאות הבלתי פוסקות שנערכו מחוץ לשגרירות דרום אפריקה בעיר במהלך תקופת האפרטהייד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully