וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זימבבואה: המשטרה פשטה על מטה האופוזיציה

טלי גולדשטין

23.6.2008 / 17:54

הפשיטה ארעה יממה אחרי שמנהיג האופוזיציה פרש מהבחירות. "זהו צעד המשקף ייאוש ותסכול מצד המפלגה השלטת"

המשטרה בזימבבואה פשטה היום (שני) על מטה מפלגת האופוזיציה, יממה אחרי שמנהיגה מורגן צ'נגראי פרש מהבחירות לנשיאות על רקע גל האלימות הממשלתית המתמשכת נגד תומכי האופוזיציה. לפי דיווח ה"גרדיאן", עשרות שוטרים חמושים הוציאו עשרות אנשים, לרבות נשים וילדים, ממטה מפלגת "התנועה לשינוי דמוקרטי" (MDC) שבבירה האררה והעלו אותם על אוטובוס.

דובר המפלגה נלסון צ'מיזה אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית, שסיבת הפשיטה והמאסרים לא ברורה לו. "זהו צעד המשקף ייאוש ותסכול מצד המפלגה השלטת, במיוחד אחרי שקיבלנו כבר את ההחלטה שלא להשתתף בפרודיית הבחירות שלה", הוסיף.

בהכרזה על פרישתו אמר צ'נגראי, כי אינו מוכן לבקש מתומכיו להסתכן במוות בגלל שהם מצביעים עבורו בקלפי. המליציה הקשורה למפלגת השלטון Zanu-PF, בראשות הנשיא הרודן רוברט מוגאבה, וכוחות הביטחון בזימבבואה רצחו לפי ההערכות כמאה פעילי אופוזיציה במהלך התקופה שלקראת הבחירות. אלפים עונו ונאנסו בגל האלימות שפשט ברחבי המדינה.

מפלגת Zanu-PF התחייבה לערוך את הבחירות ביום שישי כמתוכנן. שר המשפטים פטריק צ'ינאמסה לעג להחלטת צ'נגראי לפרוש, באומרו כי " Zanu-PF אינה מתייחסת לאיומיו ברצינות – זוהי תבוסתנות", אמר צ'ינאמסה. "אנו ממשיכים עם הקמפיין שלנו לניצחון".

בראיון לרדיו 702 הדרום אפריקאי, אמר היום צ'נגראי שהוא מוכן לפתוח בשיחות עם Zanu-PF, אך רק בתנאי שהאלימות תיפסק. "אנו מוכנים למשא ומתן עם המפלגה השלטת, אך חשוב שיוסכם על תנאים מסוימים לפני כן. אחד התנאים המקדימים שלנו הוא שהאלימות נגד האנשים תיפסק".

העולם התאחד נגד מוגאבה

הודעתו של צ'נגראי גררה תגובות מכל רחבי העולם. בריטניה, צרפת וארצות הברית גינו את ההתנהלות של הממשלה בזימבבואה ודרשו את הפסקת האלימות באופן מיידי. מזכירת המדינה האמריקאית קונדוליזה רייס אמרה היום כי בלתי אפשרי לקיים בחירות הוגנות בזימבבואה על רקע האלימות נגד האופוזיציה. רייס הוסיפה ואמרה שמשטרו של מוגאבה אינו חוקי כל עוד לא נערך הסבב השני של הבחירות. מועצת הביטחון של האו"ם תדון אף היא בסנקציות חדשות נגד מפלגת Zanu-PF.

"אם מוגאבה חושב לרגע שהעניין הסתיים, טעות גדולה בידו. הוא איחד את העולם נגדו", אמר מארק מלוך בראון, השר לענייני אפריקה ואסיה באו"ם.

האיחוד האפריקאי הביע גם כן את חששותיו הכבדים לגבי המצב. "ההתפתחויות האחרונות והאלימות המתגברת לקראת הסבב השני מדאיגות ביותר", נמסר מנציבות האיחוד. האיחוד ערך באחרונה שיחות עם צוות מתווך בראשות נשיא דרום אפריקה תאבו מבקי על מנת לנסות ולמצוא פיתרון למשבר בזימבבואה.

בתוך כך, צ'נגראי ביקש הלילה מפלט בשגרירות הולנד שבהאררה. שר החוץ ההולנדי מקסים ורהייגן אמר כי כל עוד צ'נגראי זקוק להגנה, הוא מוזמן להישאר בשטח השגרירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully