וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זימבבואה: האופוזיציה קראה לדחות הבחירות

טלי גולדשטין וגיל קדרון

23.6.2008 / 16:04

לאחר שמנהיג האופוזיציה הודיע על פרישה מהסיבוב השני, שיתקיים ביום שישי, שינה את עמדתו ופנה למדינות האזור ללחוץ על מוגאבה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

מנהיג האופוזיציה בזימבבואה מורגן צנגראי קרא היום (שני) למדינות דרום אפריקה ללחוץ על הנשיא המכהן רוברט מוגאבה לדחות את הסיבוב השני בבחירות, שצפוי להתקיים ב-27 ביוני, וזאת כדי להבטיח שיהיו הוגנות וחופשיות.

כפי שנראה כעת, מוגאבה ימשיך לכהן בתפקידו לאחר שצ'נגראי הודיע אתמול (ראשון) על החלטתו לפרוש. שר המשפטים של זימבבואה פטריק צ'ינאמסה אמר, כי החלטת מפלגת האופוזיציה העניקה למעשה את הניצחון למוגאבה וכי אין צורך עתה לערוך את הסבב השני של הבחירות לנשיאות. "המועמד שנותר במירוץ מוכרז על פי החוק כנשיא", אמר צ'ינאמסה.

ההחלטה לפרוש נפלה לאחר שתומכים צעירים של מוגאבה, חמושים במוטות ברזל, השתלטו על איצטדיון בו אמורה הייתה האופוזיציה לקיים הפגנת תמיכה.

הסיבה שמנה צ'נגראי לפרישה היא האלימות הפוליטית של מפלגתו של מוגאבה, ה-ZANU-PF, שהובילה להרג של 86 פעילים ותומכים, ולגירושם של כ-200 אלף אחרים. "אין אפשרות לקיים בחירות הוגנות וחופשיות. איננו יכולים לבקש מהבוחרים להצביע ב-27 ביוני בידיעה שההצבעה עלולה לעלות להם בחייהם", אמר צ'נגראי. בנוסף, ביקש מנהיג האופוזיציה מהאו"ם ומהאיחוד האפריקאי להתערב על מנת למנוע רצח עם בזימבבואה. צ'נגראי אמר גם כי קיימת מזימה ממשלתית שמטרתה לעזור למוגאבה לנצח בבחירות.

"רק אלוהים יוריד אותי מהשלטון"



צ'ינאמסה דחה את הטענות שמוגאבה ותומכיו עומדים מאחורי גל האלימות שהקדים את הסבב הראשון של הבחירות ושהם מונעים בחירות הוגנות וחופשיות. "האמת היא שמורגן צ'נגראי הבין כי הוא עומד בפני תבוסה משפילה ב-27 ביוני והוא מנסה להימנע ממנה", אמר. על צ'נגראי להגיש את מכתב הפרישה שלו באופן רשמי לוועדת הבחירות, אמר צ'ינאמסה

מדינות האזור, ארה"ב ובריטניה גינו את האלימות הפוליטית שהפנה מוגאבה כנגד האופוזיציה. דרום אפריקה קראה למפלגת האופוזיציה להמשיך ולקיים שיחות על מנת להגיע לפתרון המשבר הפוליטי.

מאז הסיבוב הראשון ב-29 במרץ, שאת תוצאותיהן הטה מוגאבה בן ה-84, נכנסה המדינה הדרום אפריקאית לסחרור של אלימות פוליטית בו נהרגו כ-70 פעילי תומכי אופוזיציה, בעוד שכ-25 אלף גורשו מבתיהם. בנוסף, בשנים האחרונות התרסקה הכלכלה המקומית וסבלה מאלפי אחוזי אינפלציה, שהובילה עשרות אלפים להגר לדרום אפריקה ולשאר שכנותיה.

מוגאבה, השליט היחידי של זימבבואה מאז עצמאותה ב-1980, אמר לאחרונה כי לא יוותר על השלטון גם אם יפסיד, וכי הינו מוכן "לצאת למלחמה" כדי להבטיח זאת. "רק אלוהים, שמינה אותי, יכול להוריד אותי מכיסא ראש הממשלה, לא האופוזיציה ולא הבריטים", אמר בכנס פעילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully