וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה הקרה דווקא חמה בברלין

טלי גולדשטין

22.6.2008 / 20:27

מיכאל גורבצ'וב, וצלב האבל ופוליטיקאים אחרים מהעבר קוראים להקמת מוזיאון לזכר המלחמה הקרה בנקודת המעבר בין מזרח למערב העיר

"צ'ק פוינט צ'רלי" - נקודת המעבר בין מזרח ברלין למערבה - שהפכה סמל למלחמה הקרה בין ארצות הברית לברית המועצות – עשויה להפוך ל"מוזיאון המלחמה הקרה" הראשון באירופה. זאת בעקבות דרישה של כמה מהדמויות הפוליטיות החשובות ביותר בעידן שאחרי מלחמת העולם השניה בו נחלקה היבשת למערב הקפיטליסטי מול המזרח הקומוניסטי.

ה"אובזרוור" הבריטי דיווח היום (ראשון) כי נשיאים לשעבר, שרי חוץ ושגרירים כתבו מכתב פתוח לממשלת גרמניה הקורא לה לפעול בנושא. לדבריהם, עתה, כשעברו כשני עשורים מאז נפילת חומת ברלין, הזיכרונות הולכים ומתעמעמים למרות הצלחת סרטים העוסקים בתקופה כגון "להתראות לנין" ו"חיים של אחרים".

וצלב האבל, נשיא צ'כיה לשעבר, שר החוץ הפולני לשעבר ולדיסלב ברטושבסקי, שר החוץ הגרמני לשעבר האנס-דיטריך גנשר ושגריר ארצות הברית בגרמניה לשעבר ג'ון קורנבלום הם בין האישים שקוראים להקמת "המוזיאון של המלחמה הקרה" על מנת "לשמר על הזיכרון לטווח הארוך של חלוקת אירופה ושחרורה". מיכאיל גורבצ'וב, נשיא ברית המועצות לשעבר, העניק אף הוא את תמיכתו למיזם.

הבקשה, שפורסמה על גבי דפי העיתון "זודויטשה צייטונג", באה בזמן בו נדמה כי ברלין מתחילה להתחרט על הדחף הראשוני להרוס כל זכר לסמלי הדיכוי מזמן המלחמה הקרה. רשויות העיר נאלצו להתמודד עם קובלנות מתגברות לגבי העובדה שהחומה ומגדלי השמירה שלה נעלמו כמעט כליל בעוד אבניהם הפכו לחומר בניין. לטענת המבקרים, התיירים בברלין וגרמנים צעירים אינם מסוגלים למצוא זכר לחומה, דבר המקשה על רבים לתפוס את המהות האמיתית של המלחמה הקרה.

רבותי, ההיסטוריה נעלמת

העניין ההולך וגובר במזרח ברלין ובעברה החשוך לא מקל על קשיי השימור. יותר ויותר שרידים מאותה תקופה, כגון דירות ובניינים, מפנים דרכם לטובת מיזמי נדל"ן חדשים. לדוגמה, נמל התעופה ההיסטורי של ברלין "טמפלהוף", שהתפרסם הודות לתפקיד שמילא באספקת ציוד ואוכל לתושבי מערב ברלין בעת המצור הסובייטי ב-1948, צפוי להיסגר בסתיו ובמקומו יבנה נמל תעופה בינלאומי חדש.

גם מחומת ברלין, שחצתה את העיר במשך 28 שנים, לא נותר כמעט זכר. למרות שבסקר שנערך באחרונה מנו התיירים את החומה כאתר שאותו הכי היו רוצים לראות בעת ביקור בעיר, אפילו תושבי ברלין מתקשים לזכור כיום איפה בדיוק עברה החומה. פיסות ממנה מוצגות בוותיקן, באו"ם וב"מוזיאון המלחמה האימפריאלי" שבלונדון אך בברלין היא נעלמה.

מוזיאון אינטראקטיבי יעזור, לדברי הפוליטיקאים, ליצור מסורת חדשה באמצעותה "יוכלו אנשים ללמוד על המנגנונים של הסלמה ורגיעה בעולם שהשתנה באופן כה דרמטי מאז סוף המלחמה קרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully