וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זימבבואה: האופוזיציה החרימה הבחירות

22.6.2008 / 16:04

ראש האופוזיציה מורגן צ'נגראי הודיע על פרישתו מהסיבוב השני, לאחר מסע האלימות הפוליטית של הנשיא מוגאבה, שנותר כעת המועמד היחיד

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

מנהיג מפלגת האופוזיציה בזימבבואה (MDC), מורגן צ'נגראי, הכריז היום (ראשון) במסיבת עיתונאים בבירה הרארה, כי יפרוש מהסיבוב השני של הבחירות, שאמור היה להתקיים ב-27 ביוני. ההחלטה נפלה לאחר שתומכים צעירים של מוגאבה, חמושים במוטות ברזל, השתלטו על אצטדיון בו אמורה הייתה האופוזיציה לקיים הפגנת תמיכה.

הסיבה שמנה צ'נגראי לפרישה היא האלימות הפוליטית של מפלגתו של מוגאבה, ה-ZANU-PF, שהובילה להרג של 86 פעילים ותומכים, ולגירושם של כ-200 אלף אחרים. "אין אפשרות לקיים בחירות הוגנות וחופשיות. איננו יכולים לבקש מהבוחרים להצביע ב-27 ביוני בידיעה שההצבעה עלולה לעלות להם בחייהם"", אמר צ'נגראי. בנוסף, ביקש מנהיג האופוזיציה מהאו"ם ומהאיחוד האפריקאי להתערב על מנת למנוע רצח עם בזימבבואה. צ'נגראי אמר גם כי קיימת מזימה ממשלתית שמטרתה לעזור למוגאבה לנצח בבחירות.

מדינות האזור, ארה"ב ובריטניה גינו את האלימות הפוליטית שהפנה מוגאבה כנגד האופוזיציה. דרום אפריקה קראה למפלגת האופוזיציה להמשיך ולקיים שיחות על מנת להגיע לפתרון המשבר הפוליטי.

באצטדיון בו אמורה הייתה להתקיים עצרת התמיכה בצ'נגראי הוכו עיתונאים שנכחו באזור, כמו גם משקיפי בחירות. המשטרה אסרה על האופוזיציה לקיים את העצרת, אולם בית המשפט העליון ביטל החלטה זו, ובתגובה, כך נראה, הורה מוגאבה לתומכיו למנוע את קיומו.

"רק אלוהים יוריד אותי מהשלטון"

מאז הסיבוב הראשון ב-29 במרץ, שאת תוצאותיהן הטה מוגאבה בן ה-84, נכנסה המדינה הדרום אפריקאית לסחרור של אלימות פוליטית בו נהרגו כ-70 פעילי תומכי אופוזיציה, בעוד שכ-25 אלף גורשו מבתיהם. בנוסף, בשנים האחרונות התרסקה הכלכלה המקומית וסבלה מאלפי אחוזי אינפלציה, שהובילה עשרות אלפים להגר לדרום אפריקה ולשאר שכנותיה.

מוגאבה, השליט היחידי של זימבבואה מאז עצמאותה ב-1980, אמר לאחרונה כי לא יוותר על השלטון גם אם יפסיד, וכי הינו מוכן "לצאת למלחמה" כדי להבטיח זאת. "רק אלוהים, שמינה אותי, יכול להוריד אותי מכיסא ראש הממשלה, לא האופוזיציה ולא הבריטים", אמר בכנס פעילים.

זוהי אינה הפעם הראשונה שה-MDC פורשת מבחירות מתוכננות או מממשלות קיימות, מהלך שלא הניב תוצאות, והשאיר את מוגאבה בשלטון

מזכ"ל ה-MDC טנדאי ביטי, הדמות השניה בחשיבותה אחרי צ'נגראי, נעצר באשמת בגידה לאחר שביקר את מוגאבה וממשלתו, ועשוי לקבל גזר דין מוות אם יורשע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully