וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיילים מתעללים - הרשויות מתעלמות

שולמית אביצור

22.6.2008 / 10:18

מדו"ח הוועד הציבורי נגד עינויים עולה תמונה קשה של התעללות פיזית ונפשית בעצורים. צה"ל: "רואים בחומרה כל פגיעה שלא לצורך"

עצורים פלסטיניים רבים חווים התעללות קשה, עינויים והשפלות מידי חיילי צה"ל. כך עולה מדו"ח הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל שמתפרסם הבוקר. על פי הדו"ח, המפקדים כמעט תמיד מתעלמים מהתופעה.

ההתעללויות מתבצעות דרך קבע בעצורים לאחר שנקשרו, ואינם יכולים לסכן איש, החל מרגע המעצר ועד העברתם לכליאה. "העצורים חווים הכאות, השפלות והפחדה", סיפר לוואלה! חדשות יואב לף, דובר הוועד. "בין היתר מושפלים העצורים בידי כלבים של יחידת 'עוקץ', שמטרתם היחידה היא לסייע במעצר. פעמים רבות הכלבים תוקפים את העצורים לאחר שהם כבר נכבלו ואינם יכולים לסכן איש. העצורים מובלים על רצפת רכב ה"סופה" כשהכלבים יושבים עליהם. זו פשוט השפלה".

רלוונטי היום יותר מתמיד

ההשפלות אינן מסתיימות בכלבים. לדברי לף, "החיילים משליכים על העצורים אבנים ואשפה וקושרים אותם לעצמים שונים כשאין לכך כל הצדקה". גם עצורים קטינים אינם מוגנים מנחת זרועם של החיילים. "יש רושם שהרבה פעמים החיילים דווקא מנצלים את היותם של הקטינים חלשים, והם חוטפים יותר", אמר לף.

מהדו"ח עולה, כי מערכת אכיפת החוק אינה מבצעת את תפקידה כראוי, והדבר בא לידי ביטוי במיעוט כתבי האישום המוגשים נגד המענים. מלבד צה"ל, מתעלמים מהתופעה כמעט לחלוטין גם משרד הביטחון, הכנסת ומבקר המדינה. לדברי לף, "הצבא עצמו לא רואה בהתעללות תופעה חמורה מספיק, אז לא מטפלים בה כתופעה. כשאין הוראות, אין תקנות ואין נהלים, יש אור ירוק להמשך התופעה".

לף מדגיש כי הנושא רלוונטי במיוחד בימים אלה, כאשר מתקיימים דיונים בגורל החיילים החטופים. "במיוחד השבוע, כל החדשות הן בנושא של יחס לאנשים שנשבו - גלעד שליט והשבויים בלבנון, שאנחנו לא יודעים כמעט דבר על מצבם. גם אנחנו צריכים לשמור על יחס אנושי כלפי העצורים הפלסטינים, כפי שאנחנו מקווים שמתייחסים לחיילים שלנו".

מצה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל פועל על פי החוק הבינלאומי ועל פי חוקי מדינת ישראל ועומד בכל הכללים המחייבים אותו בכל הנוגע לסוגיית מעצר פעילי טרור ומבוקשים המסכנים את ביטחון מדינת ישראל. צה"ל רואה בחומרה כל פגיעה שלא לצורך, ובודק באופן יסודי כל טענה בעניין פגיעה בפלסטינים לאחר מעצרם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully