וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניה: רעל נגד חרקים מאיים על חיות הבר

ישי אביאור

20.6.2008 / 9:34

רעל החרקים קרבופורן, שנאסר לשימוש באירופה, נמכר בקניה וגורם למותן של אלפי חיות בר וציפורי טרף. מומחה: "ציפורים נפלו מהשמיים"

קרבופורן ידוע כקוטל חרקים יעיל במיוחד. כשמפזרים אותו בקרקע, הוא הורג את החרקים החיים בה ומתרומם מעל פני האדמה על ידי צמחים, וכך הורג גם את החרקים הניזונים מהם. החומר יעיל כל כך, שהוא נאסר לשימוש במדינות החברות באיחוד האירופי, וגם בארצות הברית ארגונים סביבתיים מנסים לאסור את השימוש בו.

אך בקניה ניתן לקנות קרבופורן כמעט בכל מקום וללא הגבלה. בניגוד לשימושו המקורי, לא חקלאים קונים את החומר במדינה האפריקאית, אלא רועים המנסים להרוג אריות ונמרים. רועים טוענים כי כך הם מגנים על עצמם ועל עדריהם. השבוע מתו שני אריות לאחר שאכלו גופת היפופוטם שהורעל מקרבופורן.

אלפי אריות וחיות בר נוספות מתו כתוצאה מהרעלת קרבופורן באפריקה. סימון תומסט, מומחה עולמי לנשרים ולציפורי טרף, אמר כי "חלה ירידה דרמטית במספר ציפורי הטרף בשנים האחרונות באפריקה", והפנה אצבע מאשימה אל הקרבופורן. הוא טען כי 187 נשרים מתו לאחר שניזונו מפגרי חיה שהורעלה, באזור הסמוך לנהר האת'י. לטענתו, על אף שלא ניתן לזהות את החומר לאחר שהותז על הפגר וגרם למותם, קיים קשר נסיבתי ברור בין השניים. "ראיתי נשרים נופלים משמיים מספר דקות לאחר שאכלו בשר מורעל", סיפר.

כתב הבי.בי.סי ערך בדיקה במספר חנויות בניירובי, בירת קניה, וגילה כי ניתן לרכוש את הקרבופורן בקלות. בשלוש מהחנויות אף נאמר לו כי החומר בטוח לשימוש, ולא מסוכן לחיות או לבני אדם. לעומת החנויות הללו, מוכר אחר מכר את החומר בתור "רעל נגד אריות".

החששות מפני הרעל אינן חדשות, לפני 15 שנה אירעו מספר מקרי תמותה המוניים של ציפורי טרף במערב קניה, אך בניגוד לציפורים, לא קיים רישום לגבי חיות הבר שמתו כתוצאה מהרעלה. הוכחות חותכות קשות להשגה, משום שחיות רבות נעלמות אל תוך צמחייה עבותה טרם מותן, ואחרות נאכלות על ידי חיות אחרות. מהמשרד להגנת הסביבה בקניה נמסר כי הם החלו לבצע בדיקות לגבי פעולתו, אך "מוקדם לקבוע מסקנות לגבי סכנת הקרבופורן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully