וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה תבקש מארה"ב את הסגרת דמיאניוק

טלי גולדשטין

19.6.2008 / 19:43

התביעה בגרמניה משכונעת שיש בידה מספיק ראיות להאשים את דמיאניוק ברצח, על מעורבתו ברצח יהודים במחנה סוביבור

הרשויות בגרמניה יבקשו מארצות הברית את הסגרת הפושע הנאצי ג'ון דמיאניוק. זאת במטרה לתבוע אותו על מעורבתו בהריגת האסירים היהודים במחנה "סוביבור". כך אמר הערב(חמישי) התובע הגרמני לפשעי השואה קורט שרים. התביעה בגרמניה משכונעת שיש מספיק ראיות להאשים את דמיאניוק ברצח.

ג'ון ברודלי, עורך הדין האמריקאי המייצג את דמיאניוק, אמר בתגובה כי בריאותו הרופפת של לקוחו אינה מאפשרת את העברתו לגרמניה. "דמיאניוק בן 88 ומצבו הבריאותי אינו טוב. הוא אינו יכול אפילו לקום מהכסא לבדו", אמר.

התובע הגרמני סרב לפרט אלו ראיות בדיוק יש בידיו. לדבריו, הראיות קשורות לפעילות לכאורה של דמיאניוק כשומר במחנה המוות "סוביבור". הוא סרב לומר אפילו בכמה מקרי מוות לדעתו דמיאניוק היה מעורב.

אפרים זורוף, צייד הנאצים מ"מרכז שמעון ויזנטל", אמר כי קיימת עדות של שומר נוסף מהמחנה לגבי "המעורבות האקטיבית של דמיאניוק" ברציחת היהודים: "אני מברך על ההחלטה של הרשויות הגרמניות המבקשות את הסגרת דמיאניוק ומקווה שהוא יעמוד שם למפשט וייענש על פשעיו", הוסיף.

ממשיך להכחיש מעורבות

בשנת 1986 הוסגר דמיאניוק לישראל והועמד לדין באשמה כי הוא "איוואן האיום", שומר של האס אס ששירת במחנה ההשמדה "טרבלינקה", ונהג להתעלל ולרצוח יהודים. כעבור שנתיים, נידון דמיאניוק למוות, לאחר שנקבע כי זהותו הוכחה. דמיאניוק ערער על ההרשעה ובשנת 1993, קבע הרכב בן חמישה שופטים של בית המשפט העליון שזיהויו כ"איוואן האיום" מוטל בספק ועל כן הוא זוכה מחמת הספק.

דמיאניוק גורש בחזרה לארצות הברית, שם הושבה לו אזרחותו ובדצמבר 2005 החליט בית המשפט להגירה בארצות הברית על גירושו לאוקראינה. פרקליטו טען כי באוקראינה צפוי דמיאניוק לסכנת מוות בשל מצבו הרפואי, אך בית המשפט האמריקאי דחה טענה זו.

לפני כחודש דחה בית המשפט העליון בארצות-הברית את הערעור שהגיש דמיאניוק על כוונת שלטונות ההגירה לגרשו לאוקראינה, ארץ מוצאו. לטענת דמיאניוק הוא שירת בצבא הסובייטי במהלך מלחמת העולם השניה, אך לא שיתף פעולה עם הנאצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully