וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע אובמה מורחק משחורים ומוסלמים?

גיל קדרון

19.6.2008 / 15:49

הדמוקרטים עומלים שעות נוספות על מנת למצב את המועמד שלהם כאיש מיינסטרים, שיכול לאחד ולגשר בין כל המגזרים האמריקאים

בארה"ב, יותר מבכל דמוקרטיה מערבית אחרת, חשוב לבוחרים לחבב את המועמד עבורו הם מצביעים, ולדמיין את עצמם יושבים עמו על כוס בירה עשוי להיות שיקול משמעותי יותר מאשר יכולותיו כמפקד העליון של הצבא האמריקאי. נקודה זו גרמה למועמדים להקיף עצמם באינספור יועצי תקשורת שמנסים לשוות למועמד שלהם את התדמית שתניב, לדעתם, את המספר הרב ביותר של קולות ביום בחירות.

כך, למשל, איש האליטה ג'ורג' וו. בוש, שנולד במסצ'וסטס, גדל במשפחה אמידה מאין כמוה, למד באוניברסיטה היוקרתית ייל, הפך לקראת הבחירות לתפקיד מושל טקסס לבוקר קשוח בעל מבטא דרומי ברור. מאוחר יותר הוצג לפתע ג'ורג', הצעיר שעשה ככל יכולתו כדי להתחמק משירות במלחמת וויטנאם, כמר ביטחון קשוח.

כעת הם הדמוקרטים שעומלים שעות נוספות על מנת למצב את המועמד שלהם, ברק אובמה, כאיש מיינסטרים שיכול לאחד ולגשר בין כל המגזרים האמריקאים.

ב"ניו יורק טיימס" דווח היום (חמישי), כי עוזריו של אובמה הקפידו להרחיק צלמים ממפגש שהתקיים ביום שני בין אובמה לבין פעילים אפרו אמריקאים בולטים, וכי על פגישות של הסנאטור מאילינוי עם אנשי דת שחורים מוטל איפול תקשורתי כבד, עד כדי הברחתם בדלת צדדית בדרך החוצה.

אף פרט אינו חומק מעינם של מנהלי הקמפיין, עד אשר האנשים שיושבים מאחורי אובמה במהלך נאומיו, ונראים ברקע במצלמות הטלוויזיה ובתמונות בעיתונים, נבחרים מתוך רצון לשדר את המסר הנכון לאומה. לרוב יהיו אלו תומכים לבנים דווקא, ואתמול פורסם ב"לוס אנג'לס טיימס" כי שתי נשים מוסלמיות עם צעיף לראשן לא הורשו לתפוס את המקום מאחורי גבו של אובמה, מאותה סיבה בדיוק. מאז עלייתו לגדולה הקפידו מבקריו השמרנים לטעון כי הינו מוסלמי, ונשענו על שמו האמצעי, חוסיין.

שתי הנשים המוסלמיות דרשו מאובמה להתנצל באופן אישי, וזה שיחרר תגובה דרך דוברו. האשמה הוטלה על הסדרנים באירוע. "כמובן שזוהי איננה המדיניות של הקמפיין", אמר דוברו ביל בורטון. "זו הייתה החלטה פוגענית, ונוגדת לגישתו של אובמה לחבר בין כל האמריקאים".

אחת מהנשים הבהירה כי היא מעוניינת לקבל הזמנה לכנס אחר, בו תעמוד מאחורי המועמד הדמוקרטי. "יכול להיות שאז תראו את אובמה ניגש אליה ומתנצל באופן אישי", כתב אנדרו מלקולם מה"לוס אנג'לס טיימס". "כך יהפוך את הפגיעה בתדמיתו ליתרון".

"אובמה מתוק ופתטי"

דגש תדמיתי נוסף הושם על אשתו של אובמה, מישל, שקיבלה צוות יועצים אישי שימנע ממנה לשדר לציבור דבר מה בו איננו חושק. גברת אובמה ידועה כאשה חזקה ונחרצת, אולם האמריקאים מעדיפים את הגברת הראשונה שלהם חיננית ונעימה, בנוסף, יעמלו היועצים שעות נוספות כדי לוודא שדבר שיוצא מפיה לא יאפשר לרפובליקנים לעוות את דבריה ולהציגה באור שלילי.

לפני מספר חודשים אמרה בכנס בחירות כי "זוהי הפעם הראשונה בחיי הבוגרים בה אני גאה במדינתי", בהתייחסה לתהליך הפוליטי, שרבים בארה"ב מיואשים ממנו. אולם בימין השמרני בחרו לראות זאת כחוסר פטריוטיות, כמו גם בעובדה כי ברק איננו נוהג לענוד סיכות עם הדגל או להניח את ידו על לבו במהלך ההמנון.

דוגמה טרייה לצורך של מישל אובמה הגיעה אתמול, כאשר הופיעה בתוכנית הטלוויזיה של ברברה וולטרס, יחד עם אופרה ווינפרי ו-וופי גולדברג. וולטרס שאלה את מישל אם הייתה רוצה לראות את בעלה נשיא, וענתה "לא, התהליך הפוליטי הוא קשוח, וברק הינו חמוד ואמפתי (empathetic)". כשסיימה את הופעתה בתוכנית גילתה כי מילותיה עוותו, וכי טענה שבעלה הוא "מתוק ופתטי (pathetic).

דוגמה מגוחכת במיוחד לחוסר האמינות של שדרי הרדיו והטלוויזיה השמרנים הגיעה ביום ניצחונו של אובמה על הילרי קלינטון, בו הצמידו אגרופים כאות ניצחון. למחרת נאמר בטלוויזיה ובבלוגים רפובליקנים כי הייתה זו "מחווה טרוריסטית".

התדמית משתקפת בסקרים

נדמה כי הגישה הזו של מחנה אובמה משתלמת, לאחר שפורסם אתמול סקר חדש שמראה כי אובמה מוליך על יריבו הרפובליקני ג'ון מקיין בשלושת המדינות שעשויות להכריע את ההתמודדות בנובמבר - אוהיו, פנסילבניה ופלורידה. כך מדווחות סוכנויות הידיעות.

אובמה מוליך עם 47 אחוזים מול 43 בפלורידה, עם 48 מול 42 באוהיו, ועם 52 מול 40 בפנסילבניה, המדינה בה ספג מכה קשה מול הילרי קלינטון בפריימריז הדמוקרטים. יתרונו של אובמה נובע, בין היתר, משום העדפתם של נשים במדינות אלה אותו על פני מקיין, כשגם קולותיהם של גברים לבנים מתחלקים יחסית שווה בשווה, בניגוד להערכות קודמות.

מקיין אמנם מקבל יותר קולות לבנים באוהיו ופלורידה, אך סופג מפלה בקרב שחורים שנותנים את קולם לאובמה בתשעה מתוך עשרה מקרים. גם צעירים מעדיפים את הסנאטור מאילינוי.

במחנהו של אובמה מודעים ל"אפקט וויילדר" או "אפקט בראדלי", על שם שני פוליטיקאים אפרו אמריקאים שגילו על בשרם שבוחרים לבנים נוטים לומר לסוקרים כי הינם מעדיפים את המועמד השחור, ואז לגשת לקלפי ולשלשל פתק עם שמו של מועמד לבן עליהם. הסיבה נובעת, ככל הנראה, מחוסר רצונם להיחשב בעיני הסוקר כגזענים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully