וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נא לשמור על השקט! שימפנזות מזדווגות

19.6.2008 / 5:55

מחקר מראה כי שימפנזות משתדלות להזדווג בשקט כדי למנוע תוקפנות מצד אחרות. "הן מנסות לגרום לבלבול בנוגע לזהות האב"

שימפנזות ממין נקבה שומרות על שקט במהלך יחסי מין כדי למנוע מנקבות אחרות לגלות אותן ולהענישן בגין הזדווגות עם הזכרים הנחשבים. כך טוענים חוקרים בריטים במחקר שפירסמו אתמול (רביעי).

מהמחקר, שעסק בקריאות להזדווגות של השימפנזה, עולה כי הנקבות שואפות להזדווג עם מספר רב ככל הניתן של זכרים ולא רק עם הזכר החזק ביותר. זאת, כדי לגרום לבלבול בנוגע לאביו של הצאצא ולהבטיח לו הגנה בעתיד. "הן מנסות לגרום לזכרים הבכירים לחשוב שהם האב", אמר ראש צוות המחקר סיימון טאונזנד, פסיכולוג אבולוציוני מאוניברסיטת סיינט אנדרוז בבריטניה. לדבריו, "כך יש סיכוי רב יותר שהם יתמכו בנקבה בעתיד".

התיאוריה המקובלת היא שהנקבות משתמשות בקריאות להזדווגות כדי להפיץ בקרב הזכרים את העובדה שהן מוכנות למין. זאת, כדי לעורר תחרות בין הזכרים שתוביל לבחירתו של הזכר החזק ועקב כך, לסיכויים טובים יותר ליצירת צאצא כשיר.
"השימפנזות שאחריהן עקבנו בטבע מעוניינת יותר בהזדווגות עם זכרים רבים מבלי שהנקבות האחרות יבחינו בכך – מאשר בכך שזכרים יריבו עליהן", אמר טאונזנד. השימפנזה – הזן הקרוב לבני האדם מבחינה אבולוציונית – יכולה להשתמש בקריאות באופן גמיש, תוך התחשבות בגורמים חברתיים.

החוקרים נטלו דגימות שתן מנקבות בקבוצה של כשמונים שימפנזים ביער בודונגו באוגנדה, כדי לבחון את תקופת פוריותן. הם עקבו אחר דפוסי ההזדווגות והבחינו כי הנקבות קוראות להזדווגות במשך 12 ימים במהלך מחזור ההתרבות שלהן, על אף שהן פוריות רק במשך ארבעה ימים מתוכו. כמו כן, נקבות בעלות מעמד נמוך בדרך כלל הזדווגו בשקט. "אנו סבורים שבאמצעות שמירה על השקט, יש סיכוי נמוך יותר לעורר תוקפנות מצד נקבות אחרות", אמר טאונזנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully