וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרגיעה בעזה: הזדמנות או אשליה?

יהושע בריינר

18.6.2008 / 18:15

בכירי מערכת הביטחון לשעבר חלוקים בדעתם לגבי הרגיעה. תא"ל (במיל') יוסי קופרווסר: "לא תחזיק לאורך זמן". אל"מ (מיל') יובל דביר: "קיים אינטרס משותף"

שעות ספורות לפני כניסת תוקפו של הסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס, בכירים לשעבר במערכת הביטחון חלוקים בדעתם לגבי סיכויי ההצלחה של ההסכם. "לחמאס יש עניין לשמור על הרגיעה, לפחות בתקופה הקרובה, אך ספק גדול אם הוא יצליח לשמור עליו לאורך זמן", כך אומר לוואלה! חדשות מי שעמד בראש חטיבת המחקר באגף המודיעין תא"ל (במיל') יוסי קופרוסר.

לדבריו, "חמאס רוצה לצייר את עצמו כמי שהצליח לשפר את מצבם של תושבי עזה, והוא רוצה לקבל לגיטימציה מהעם דרך ההסדר. מי שלחץ כל הדרך להסכם הפסקה היה דווקא חמאס, שכן רק אתמול נהרגו 6 מאנשיו, ובכל יום ישראל תוקפת פעילים שלו, כך שהאינטרס שלו הוא ברור".

עם זאת, קופורוסר סבור שחמאס לא יעמוד בהסדר לאורך זמן. "חמאס שולט במידה מסוימת בשטח, אך בתוך הארגון יופעלו עליו תוך זמן קצר לחצים של קבוצות שונות, כל אחד מהסיבה שלו, ועם הזמן הלחצים הללו יכרסמו בהסדר. קבוצה אחת תאמר שההסדר מאפשר לישראל לבנות התנחלויות נוספות בגדה, ואילו קבוצה שנייה תאמר שמצרים אינה מאפשרת התעצמות ולכן יש לחזור לירי על ישראל".

קופרווסר הוסיף כי "מצדה של ישראל יש כאן בעיה גדולה: הרי בכל החודשים האחרונים, ישראל ניסתה להפיל את חמאס, והיום היא בעצם מגיעה עמו להסכם. מבחינת חמאס זהו ניצחון עצום. ברור שהם ינסו להתעצם בתקופה הזו, אבל השאלה היא האם המצרים יאפשרו זאת דרך מעבר רפיח".

"צריכים לנצל את הרגיעה"

לעומתו, אל"מ (במיל') יובל דביר, שפיקד בעבר על רצועת עזה וכיום חבר במועצה לשלום וביטחון, סבור שיש סיכוי וכי הסכם הפסקת האש יימשך אפילו מעבר לששת החודשים הקרובים. "שני הצדדים לא מוכנים להמשך העימות הזה, והחשדות של שני הצדדים אחד כלפי השני ברורים. השאלה המרכזית כאן היא איך לנצל את הזמן הזה של הפסקת האש, וכאן הכל תלוי בישראל".

לדבריו, "אסור לנו לשבת בשקט בצד השני של הגדר ולחכות שיקרה משהו בצד הפלסטיני, אלא לפעול מתוך ראיה אסטרטגית ולהשקיע דווקא עכשיו באוכלוסיה הפלסטינית: לאפשר להם ליצור תשתיות הנדסיות, פתיחת רשות חשמל עצמאית וקשר לעולם לא רק דרך מעבר רפיח. ההסכם הנוכחי הוא הזדמנות מצויינת למינוף מצבם של תושבי הרצועה, ואסור לישראל להיות פזיזה בגלל רקטה אחת שתנחת בזמן הרגיעה, אלא עליה לדחוף כעת למעורבות בינלאומית ברצועה".

לדברי דביר, שקט ברצועת ובעוטף עזה, שווה אפילו את אי הכללתו של גלעד שליט בהסדר. "שקט מרקטות שווה הכל ואני מאמין שהסכם הזה אפשר לסמוך על הצד השני. היה רצוי ששליט יכלל בהסדר, אבל בשאלה האם בגללו נפסיד את ההסכם הזה, אני עונה שלעיתים צריך לקבל החלטות קשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully