וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היישובים הערביים בישראל: אפליה והזנחה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

18.6.2008 / 13:24

סקר: אפלייה קשה כלפי המגזר הערבי מצד הממשלה. ביישובים הערבים חסרים סניפי ביטוח לאומי, מרפאות ובתי ספר תיכוניים

סקר מקיף על מצב היישובים הערביים בישראל לשנת 2006, שהוצג היום (רביעי) במסיבת עיתונאים בשפרעם, מציג תמונה של אפליה קשה של המגזר. המחקר נערך על ידי יחידת המחקר והסטטיסטיקה של אגודת הגליל, הסקר הקיף את מרבית היישובים הערביים בארץ.

מהמחקר עולה כי 50 אחוז מהרשויות המקומיות הערביות הגישו בקשות להרחבת שטחי השיפוט שלהן. המשרדים הממשלתיים נענו לאחוז זעום מהבקשות (2.8 אחוז). בשליש מהבקשות לא התקבלה תשובה כלשהי. על אף של-89 אחוז מהישובים הערביים קיימות תכניות מתאר, ביותר ממחציתן לא הורחב שטח השיפוט. שני שלישים מהתושבים ביישובים הערביים סובלים כיום ממחסור מוחלט במגרשים לבניה בשטחים שנכללים בתוך תוכניות המתאר של יישוביהם.

הסקר מעלה עוד כי האוכלוסיה הערבית בארץ מונה 1.137 מיליון בני אדם, שהם 19.7 אחוז מתוך האוכלוסיה בישראל. 53.7 אחוז מהם חיים בצפון הארץ. הסקר מעלה כי ב-95 אחוז מהישובים הערביים אין סניפים של המוסד לביטוח לאומי ואין נציגות של משרד הפנים. בכל היישובים הערביים נמצא משרד אחד של מס הכנסה, בעיר נצרת. במחצית הישובים אין מתנ"סים.

מחסור בבתי ספר תיכונים

גם בהיבט התרבותי והחינוכי נתונים הערבים לקיפוח. ב-90 אחוז מהיישובים הערביים אין תיאטראות, ב-99 אחוז אין בתי קולנוע וב-70 אחוז אין גנים ציבוריים. בנוסף, ב-70 אחוז מהישובים לא קיימים מועדוני ספורט, ב-68 אחוז אין מגרשי משחקים לילדים וב-87 אחוז אין בריכות שחיה. ב-40 אחוזים מהישובים לא קיימים בתי ספר תיכוניים, ב-35 אחוז אין חטיבות ביניים וב-11 אחוזים אין בית ספר יסודי.

שירותי הרפואה גם הם לוקים בחסר. ב-24 אחוזים מהיישובים הערביים לא קיימות מרפאות כלליות, ב-76 אחוז אין מוקדי עזרה ראשונה, ב-70 אחוז לא פועלות מרפאות מומחים ובשליש אין מרפאות שיניים. ב-98 אחוז מהישובים אין מעבדות רפואיות, ב-80 אחוז מהם אין מרפאות וטרינריה וב-40 אחוז אין בתי מרקחת.

ד"ר ת'אבת אבו ראס, מרצה לגיאוגרפיה פוליטית באוניברסיטת בן גוריון, הגדיר את המחקר הזה כראשון מסוגו. לוואלה! חדשות אמר כי "המחקר מבליט כמה עובדות שאינן ידועות אפילו לקברניטי השלטון המקומי בישראל. לדוגמה הממסד הישראלי ממשיך לדבר על האיום הדמוגרפי של ערביי ישראל ומהמחקר מסתבר כי הגידול הטבעי באוכלוסיה הערבית דווקא דומה לגידול הטבעי באוכלוסיה היהודית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully