וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרקוזי משיב את צרפת לחיק נאט"ו

טלי גולדשטין

18.6.2008 / 11:46

לאחר ארבעה עשורים של עצמאות אדוקה, קרא נשיא צרפת סרקוזי למעורבות גדולה יותר של מדינתו בברית נאט"ו. "צרפת היא שותפה חופשית"

לאחר ארבעה עשורים, הנשיא סרקוזי הכריז אתמול (שלישי) כי צרפת מעוניינת במעורבות גדולה יותר נאט"ו. בעודו מציג שינוי גדול במדיניות החוץ והביטחון ובתקציב, אמר הנשיא הפרו-אטלנטי ביותר שידעה צרפת, כי אין דבר העומד בפני חזרתה המלאה של המדינה לברית. "כמעט כל שותפותינו באירופה חברות בנאט"ו והן אינן מבינות מדוע אנחנו מתעקשים להתבדל", אמר סרקוזי.

סרקוזי הציב תנאים לחזרה המלאה לנאט"ו בכך שצרפת חייבת לשמור על החופש להחליט האם לשלוח כוחות לפעילות צבאית. "צרפת היא בעלת ברית עצמאית, שותפה חופשית", אמר. גורם בכיר בנאט"ו אמר כי התנאים לא צפויים להוות בעיה. השיבה לנאט"ו באה בעקבות קיצוץ בכוח האדם בצבא הצרפתי של 50 אלף משרות ל-225 אלף חיילים והעברת מימון לציוד חדש ולמערכת מודיעין משוכללת יותר.

הנשיא דה גול הוציא את צרפת מהפיקוד הצבאי של נאט"ו ב-1966 מאחר שביקש לחזק מחדש את עצמאות צרפת לאחר מלחמת העולם השניה. ההחלטה פגעה ביחסים הטראנס אטלנטיים בין צפרת לארצות הברית בעשורים שחלפו מאז וצרפת נותרה מחוץ לקבוצת הליבה של הברית וממועצת התכנון שלה.

סרקוזי, שקרא להידוק הקשרים עם ארצות הברית מאז כניסתו לתפקיד במאי 2007, התעקש כי על צרפת למלא תפקיד גדול יותר בנאט"ו וכי מעורבות זו לא תפגע בתוכניות ההגנה של האיחוד האירופי. "לדעתי, שילוב צרפת בנאט"ו יצליח רק אם תחול התקדמות בתוכנית ההגנה האירופית", אמר סרקוזי בנאום שנשא בפני 3,000 אנשי צבא בפריז.

צרפת ובריטניה, שני הכוחות הצבאיים הגדולים באירופה, פעלו מאז 1998 לקראת יצירה של גרעין אירופי בתוך הברית המונהגת על ידי ארצות הברית. סרקוזי התעקש כי יהפוך את תוכנית ההגנה האירופית לעדיפות ראשונה כשצרפת תקבל לידיה את תפקיד נשיאת נאט"ו בחודש הבא, זאת למרות דחליית אירלנד את "אמנת ליסבון" בשבוע שעבר. האמנה כוללת צעדים לקראת קביעת מדיניות הגנה אירופית שמטרתה ליצור צבא בן 60 אלף חיילים למעורבות צבאית ארוכת טווח.

"לא אשנה את דעתי, לא משנה מה יעלה בגורל האמנה", אמר סרקוזי. "אני מעוניין שהברית תהיה אירופאית יותר ואיך תהיה לנו ברית כזו ללא צרפת?", הוסיף.

ביקורת פנימית

סרקוזי אמר גם כי קיים צורך דחוף להגדיל ולתכנן מחדש את תקציב הביטחון הצנוע של אירופה, שגודל תעשיית הביטחון שלה מהווה כשישית מתעשיית הביטחון האמריקאית. הוא גם הדגיש כי הנשק הגרעיני של צרפת יישאר תחת שליטתה בלבד וכי הכוחות הצרפתים יועסקו בפעילות צבאית תחת נאט"ו אך ורק באישור ממשלת צרפת. לדברי בכיר בנאט"ו, הברית מאפשרת ל-26 המדינות חברות בה את החופש לבחור האם להשתתף בפעילות צבאית כלשהי.

מספר פרשנים העריכו כי צרפת תשתלב באופן מלא בברית כבר בפסגת נאט"ו בשנה הבאה, אך סרקוזי לא רמז על כך בדבריו. כנשאל האם הוא מאמין שצרפת מתקרבת יותר לנאט"ו, השיב האחראי על קשרי החוץ באיחוד האירופי חביאר סולנה ב"הן" מוחלט. "איני יודע מתי וכיצד, אבל התקרבותה של צרפת לברית היא עסקה חתומה".

החלטתו של סרקוזי לא התקבלה על מי מנוחות על ידי כולם. הנשיא ספג ביקורת מצד האופוזיציה הסוציאלית במדינה וגם מצד מפלגתו השמרנית. אלו האשימו אותו במכירת העצמאות שבה התגאתה צרפת כל השנים. בעיתון "לה מונד" נכתב כי על ידי חתימה על חברות מלאה בברית, זנח סרקוזי את חלומה של צרפת "להפוך את אירופה לשחקנית חשובה ואוטונומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully