וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפושע הנאצי מוכן להישפט

טלי גולדשטין

17.6.2008 / 13:30

לאחר שחשף הצהובון הבריטי "הסאן" את תמונותיו של פושע נאצי קרואטי צופה במשחקי היורו באוסטריה, כתב העיתון זכה בראיון בלעדי

הצהובון הבריטי ה"סאן" חשף אתמול (שני) תמונות של הפושע הנאצי הקרואטי, מיליווי אסנר, כשהוא מבלה לצד אוהדי כדורגל שפקדו את העיירה קלגנפורט, בה הוא מתגורר בעשרות השנים האחרונות.

התמונות עוררו סערה מאחר שלטענת ממשלת אוסטריה, היא אינה מסגירה את אסנר למשפט בקרואטיה, המדינה בה שירת אסנר כקצין במלחמת העולם השנייה והיה אחראי לרציחתם של רבים, בשל מה שהיא מגדירה "מצבו הבריאותי הקשה". התמונות שחשף הסאן, בהן אסנר נראה בריא ושלם כשהוא לוגם בירה לצד האוהדים, מוכיחות מעל לכל ספק כי מצבו של אסנר הרבה יותר טוב ממה שהשלטונות האוסטרים מתארים.

בריאן פלין, כתב ה"סאן", נפגש עוד באותו יום עם אסנר - מדורג במקום הרביעי ברשימת עשרת הנאצים המבוקשים ביותר בעולם - והלה הזמין אותו לדירה בת שלושת החדרים בה הוא מתגורר בנוחות עם אשתו השניה, אדלטראוט מזה כארבע שנים.

כנשאל לגבי עברו, הכחיש אסנר – המתגורר באוסטריה תחת שם בדוי – כי הוא אחראי לפשעי מלחמה שבוצעו במהלך המלחמה בעיר הקרואטית פוזגה. הוא כינה את הטענות כ"קשקוש". במהלך הראיון, טען אסנר כי זיכרונו בוגד בו ואף שאל את אשתו כמה ילדים יש להם. שלושה, במקרה ותהיתם. בהתייחסו לתקופת המלחמה, אמר אסנר כי שירת כ"עובד ציבור רם דרג".

כשנאמר כי האינטרפול הוציא צו הסגרה בינלאומי בעבורו בגין רצח עם, התעקש אסנר כי אינו יודע דבר לגבי הצו ואף התלוצץ בנושא: "קיים צו להסגרתי? מדוע?", שאל בבדיחות. עם זאת, נראה כי אשתו והוא מודעים לקיום הצו. כשעלה הנושא, מיהרה אדלטראוט להסביר כי בידי עורך דינם כל הפרטים בנידון.

ההיסטוריה מלמדת כי הקהילה היהודית בפוזגה נמחקה מעל גבי האדמה במהלך מלחמת העולם השניה. הם נשלחו למחנה הריכוז יאסנובאץ, בו נרצחו 700 אלף בני אדם, מתוכם 25 אלף יהודים. יאסנובאץ, היה מחנה הריכוז וההשמדה הגדול בקרואטיה. המחנה הוקם על ידי משטר האוסטאשה של מדינת קרואטיה העצמאית באוגוסט 1941. יאסנובאץ פורק באפריל 1945. רוב היהודים נרצחו שם עד אוגוסט 1942, כשהתחילו להיות מגורשים לאושוויץ.

אסנר אשם, על פי החשדות, בפיקוח על שליחת מאות יהודים, סרבים וצוענים מקרואטיה למחנות הריכוז והיה זה שחתם על המסמכים הדרושים. הוא הועמד לדין ב-2005 בגין פשעים שביצע כשכיהן כמפכ"ל המשטרה במשטר האוסטאשה, ששיתף פעולה עם הנאצים. צו ההסגרה שהוציא עליו האינטרפול כולל סעיפי אישום כגון רצח עם, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות.

"מצפוני נקי"

לפי מסמכים היסטוריים, ביום חג המולד ב-1941, 150 יהודים נאספו, נשדדו והושמו בקרונות בקר בדרך למחנות וכל זאת תחת עינו המפקחת של אסנר. למרות התיעוד, אסנר עדיין מתעקש כי מעולם לא כיהן כמפכ"ל המשטרה וכי חתימתו זויפה. למרבה הפליאה, הוא אף טוען שאף יהודי לא נשלח למחנות המוות מעיר הולדתו. "איני יודע על אף יהודי שנשלח מפגוזה. אף אחד לא נרצח בפגוזה", אמר. "מעולם לא שלחתי איש ליאסנובאץ. לא לקחתי חלק בדברים ההם".

למרות שהרשויות באוסטריה מסרבות להסגירו על רקע מצבו הבריאותו הרופף כביכול, אמר אסנר כי הוא בריא דיו על מנת לעמוד למשפט. "מצפוני נקי. אני יכול להופיע בפני בית המשפט. אני מברך על ההזדמנות לענות להאשמות בבית משפט קרואטי. אין לי שום קשר לכך. לא היתה לי מספיק מסכות על מנת להורות על משלוחים", אמר. "התנגדתי לנאצים בגלל שאני דמוקרטי".

שרת המשפטים האוסטרית מריה ברגר נתונה מאמש תחת לחצים לבודק מחדש את התיק של אסנר ולהסכים להסגרתו לאור המחאה העולמית שהתעוררה עקב חשיפת המקרה. גומרים בכירים דיווחו כי משרד המשפטים האוסטרי עשוי להורות על בדיקות רפואיות חדשות לאסנר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully