וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: רשת הברחות סיפקה מידע גרעיני לאירן

טלי גולדשטין

15.6.2008 / 23:00

ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי רשת הברחות בראשות המדען הפקיסטני קהאן, סיפקה תוכניות לפיתוח ראשי נפץ קטנים למדינות עוינות

רשת הברחות בינלאומית קיבלה לידיה מידע לפיתוח נשק גרעיני וחלקה אותו עם אירן, צפון קוריאה ומדינות עוינות אחרות, כך דיווח היום (ראשון) ה"וושינגטון פוסט". לפי הדיווח, הרשת, שכיום כבר אינה פעילה, בהנהגת המדען הפקיסטני עבדול קאדיר קהאן – השוהה במאסר בית בפקיסטן בגין מכירת טכנולוגיות גרעין – סיפקה בעבר תוכניות סודיות וחלקי פצצות ללוב, אירן וצפון קוריאה.

מטיוטת דו"ח שחיבר דיוויד אולברייט, מומחה בכיר לגרעין באו"ם, עולה כי המבריחים השיגו גם תוכניות לבניית ראש נפץ גרעיני מתוחכם וקטן ממדים שניתן להתקינו על טילים בליסטיים בהם משתמשת אירן ומדינות מתפתחות אחרות.

המסמכים התגלו ב-2006 על גבי מחשבים שהיו בבעלות אנשי עסקים שווייצים. החודש הרסה שווייץ, בהוראת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), מסמכים הקשורים לפיתוח נשק גרעיני. זאת על מנת למנוע מצב שהמידע יפול לידי טרוריסטים. עם זאת, אפשרי והמידע כבר הודלף.

"אפשר שהתוכניות המתקדמות הללו לפיתוח נשק גרעיני נמכרו ממזמן לכמה מהמשטרים הבוגדניים ביותר בעולם", כתב אולברייט בטיוטה, הצפויה להתפרסם בהמשך השבוע.

נאדים קיאני, דובר שגרירות פקיסטן בוושינגטון, לא הפריך את ממצאי הדו"ח. "ממשלת פקיסטן חקרה טענות לגבי הפצת נשק גרעיני על ידי קהאן וחלקה את המידע עם סבא"א", אמר. "מבחינתה הפרשה סגורה", הוסיף. סבא"א מנהלת חקירה מתמשכת לגבי טיב המידע שאפשר ונמכר על ידי קהאן.

בכיר ב-CIA, המתמצא בפרטי הדו"ח של אולברייט, אמר כי הסוכנות אינה יכולה להגיב בנידון על רקע הרגישות הפוליטית והביטחונית של הנושא.

אולברייט, מפקח לשעבר של סבא"א בעירק, פירסם ניתוח מפורט של תוכניות הגרעין של מספר מדינות, לרבות אירן וצפון קוריאה. המכון שלו היה הראשון שזיהה את המיקום של המתקן הגרעיני לכאורה בסוריה, אותו הפציץ חיל האוויר הישראלי בספטמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully