וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש: "מנהיגי אירן גורמים לבידוד עמם"

14.6.2008 / 13:31

נשיא ארה"ב הביע אכזבה מסירוב אירן להצעת התמריצים שהציג האיחוד האירופי. אירן: "השיחות עם סולנה פתחו אפיק דיפלומטי חדש"

נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש אמר היום (שבת) כי הוא "מאוכזב מהמנהיגים האירנים". זאת לאחר שאירן הודיעה הבוקר כי היא אינה מתכוונת להיענות לדרישה של האיחוד האירופי להפסיק את תהליך העשרת האורניום ולבטל את תוכנית הגרעין במדינה. בוש ציין כי זהו סימן שהמנהיגות האירנית מוכנה להחריף את בידודו של העם האירני". נשיא ארצות הברית אמר את הדברים במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי בפריז.

בוש הוסיף כי אירן חמושה בנשק גרעיני היא "מכה רצינית לשלום עולמי". סרקוזי הביע הסכמה ואמר כי "לא נהיה מוכנים לקבל מצב שבו לאירן תהיה פצצת אטום". הוא קרא להפעלת סנקציות על אירן אם תמשיך לעמוד בסירובה.

בכיר בממשל האירני אמר כי השיחות עם מנהל מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, חוויאר סולנה, "פתחו אפיק דיפלומטי חדש" בפתרון הסכסוך הנוגע לתוכנית הגרעין האירנית. הצדדים הסכימו להמשיך במאמצים לפתרון המשבר, אמר דיפלומט מהאיחוד האירופי שנכח בשיחות.

נשיא ארצות הברית התייחס גם למגעים בין ישראל לרשות הפלסטינית. כשנשאל איך ישפיע מצבו הפוליטי של אולמרט על תהליך השלום אמר בוש כי "יש להגדיר מדינה פלסטינית בהקדם האפשרי כדי שאבו מאזן יוכל להציג לעמו חזון אלטרנטיבי למתרחש בעזה".

"אם ההצעה כוללת בתוכה השעייה של תוכנית הגרעין היא אינה מקובלת ואין סיבה לדבר עליה", כך אמר דובר הממשל האירני, חולמחוסיין אלהם. הבוקר הגיש מנהל מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, חוויאר סולנה, את ההצעה לשר החוץ האירני מנצור מותקי, ההצעה כוללת שורה של תמריצים כלכליים, אם היא תסכים לעצור את תוכנית הגרעין שלה.

סולנה "לא מצפה לנסים"

סולנה יצא לטהרן כדי להגיש את ההצעה שכוללת חבילת תנאים כלכליים משופרת של ההצעה הקודמת, אותה דחתה אירן לפני שנתיים. לדברי סולנה, הוא מקווה כי ההצעה תתחיל תהליך חדש שיוביל לפתרון המבוי הסתום בין אירן למדינות המערב, באופן דיפלומטי.

סולנה הודה ואמר כי "אני לא מצפה לנסים", בכל הקשור להסכמת אירן, ואכן בטהרן הודיעו כי הם אינם מקבלים את ההצעה. ארה"ב והאיחוד האירופי הזהירו את אירן כי יטילו עליה סנקציות נוספות אם לא תפסיק את העשרת האורניום שלה. אירן ביטלה את הדברים, בטענה שהעשרת האורניום נועדה לצרכי הפקת חשמל בלבד. "בוודאי שלא תהיה כניעה של אירן לדרישות משפילות של המערב", אמר האייטולה אחמד חתאמי לסוכנות הידיעות האירנית IRNA.

אירן, יצרנית הנפט הרביעית בגודלה בעולם, מסרבת פעם אחר פעם להצעות האו"ם והאיחוד האירופי לעצור את תוכנית הגרעין שלה, שלטענתה נועדה להפקת חשמל בלבד ולצרכים אזרחיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully