וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לבוש: החוקה האמריקאית חלה בגואנטנמו

גיל קדרון

12.6.2008 / 17:20

שנים של דיון ציבורי לוהט סביב הכלא בקובה הסתיימו במפח נפש לממשלו של ג'ורג' בוש: החשודים בטרור יוכלו לעמוד בפני שופט פדרלי

בית המשפט העליון של ארה"ב פסק היום (חמישי) ברוב של חמישה כנגד ארבעה, כי עצורים בבית הכלא האמריקאי בגואנטנמו שבקובה זכאים לערער על כליאתם בפני שופט פדרלי. הפסיקה מסיימת דיון ציבורי לוהט סביב התנאים של העצורים בבית הכלא בו אמנת ז'נבה אינה חלה, כמו גם סביב ריבוי העדויות על עינויים ועל כליאתם של אנשים חפים מפשע לשנים ארוכות.

ההכרעה של השופטים מהווה מכה כואבת למדיניות המלחמה בטרור של ממשלו ההולך ודועך של נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש, שהעביר חוק ב-2006, אז שלטו הרפובליקנים בשני בתי הקונגרס, שמבטל את זכותם של חשודים בטרור לראות שופט (צו הבאה, או הביאס קורפוס). בוש הודיע, במהלך ביקורו ברומא, כי הממשל יפעל לפי הפסיקה.

"אנחנו קובעים כי לעותרים זכות לראות שופט", אמר השופט אנתוני קנדי בשם הרוב, בפסיקה שנימוקיה נפרסים על פני 70 עמודים. לטענתו, הקונגרס צריך היה להציע אלטרנטיבה אחרת לאסירים בבית הכלא הצבאי בקובה, שם עד היום לא חלה החוקה האמריקאית.

החוק מ-2006 איפשר לעצורים לראות שופט בבית דין לערעורים בוושינגטון, אולם תחת ההגדרה כי מדובר ב"לוחם אויב", ועם יכולת השפעה מוגבלת של הערכאה. בית המשפט העליון לא דן באם לממשל בוש הסמכות לעצור את החשודים מלכתחילה. שני המועמדים לנשיאות, ברק אובמה וג'ון מקיין, הכריזו כי יסגרו את הכלא.

"זהו ניצחון לכל האמריקאים"

באמנסטי אינטרנשיונל נרשמה שביעות רצון מהפסיקה. "בית המשפט העליון עשה את הדבר הנכון. כל אחד מחזיק בזכות לערער על מעצרו, ולשמוע את האישומים נגדו", אמרה דליה השד, מנהלת משרדי הארגון בארה"ב. "חבל מאוד שבמאה ה-21 צעדנו לאחור תחת ממשל בוש. אבל לא עוד".

הפסיקה מפתיעה מכיוון שבבית המשפט העליון יושבים חמישה שמרנים וארבעה ליברלים, שלפי החוקה האמריקאית ממונים על ידי הנשיא המכהן בכל פעם שאחד השופטים פורש מתפקידו. אך השופט קנדי נחשב לשמרן מתון, ובחר הפעם להצביע יחד עם ארבעת הליברלים. שניים מבעלי דעת המיעוט, ג'ון רוברט וסמואל אליטו, מונו על ידי בוש עצמו, והשניים הנוספים, אנטונין סקאליה וקלרנס תומאס, היו בין השופטים שמינו את בוש לנשיא, בפסיקתם המפורסמת בוש נגד גור, שסיימה את פיאסקו ספירת הקולות בפלורידה בבחירות בשנת 2000.

בית הכלא בגואנטנמו נפתח ב-2002, כחלק ממאמציו של בוש במערכה אותה כינה "המלחמה בטרור". טענת הממשל הייתה שמכיוון שמדובר בשטח שנחכר מקובה, אין הוא חלק משטחה של ארה"ב, ולכן אינו מוגן על ידי החוקה.

"סיבת קיומו של הכלא בגואנטנמו התפוגגה", אמר עורך הדין הצבאי בריאן מיזר, שמונה להגן על נהגו של אוסמה בין לאדן במשפטי גואנטנמו. "זהו ניצחון לכל האמריקאים, מכיוון שהוא מחזק את העקרון שאף אדם או סוכנות אינה מעל לחוק".

רובם הגדול מ-270 העצירים בכלא בקובה מוחזקים שם שנים, מבלי שהוגש נגדם כתב אישום. כעת מצבם המשפטי ישתנה.

  • עוד באותו נושא:
  • גואנטנמו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully