וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבת מנוחה? לא אם אתם מתנחלים

חיים אברהם

12.6.2008 / 11:26

האם פסק ההלכה שהוציא רב ההתנחלות עפרה, המתיר בניית מבנים בשבת, הוא נסיון להכריח את בג"ץ לאשר את הבניה?

הרב אבי גיסר, רב ההתנחלות עפרה, הוציא פסק הלכה ובו הוא מאשר את בנייתם של תשעה בתים חדשים במשך שבעה ימים בשבוע בהתנחלות. פסק ההלכה הוצא לאחר שהארגונים "יש דין" ו"בצלם" עתרו לבג"ץ ביחד עם חמישה פלסטינים, תושבי הכפר עין-יברוד, במטרה למנוע את הקמת הבתים. על פי הארגונים, המבנים שטרם אוכלסו נבנים על אדמתם של הפלסטינים, ובעלותם רשומה בטאבו על פי חוק.

גאולת אדמות ישראל, תוך שימוש בערמומיות המוח היהודי, מוכרת לנו עוד מישובי "חומה ומגדל". אותם ישובים חקלאיים יהודיים, שמטרתם לקבוע עובדות בשטח, לעקוף את גזרות "הספר הלבן" ולהרחיב את תחום הישוב היהודי. מתנחלים רבים אמרו שהסיבה להתיישבותם באותן פינות נידחות ומבודדות, לרוב מוקפות אוכלוסייה ערבית, היא אותה תחושה של יישוב ארץ ישראל וגאולת האדמה.

גם כיום, שנים לאחר ביסוס מעמדה של מדינת ישראל, תחומיה נשארו סוגיה בוערת וכואבת. שיחות השלום, ומתווה הארץ הנדון בהן, היוו מקור להפגנות, ספינים פולטיים ולצער האומה כולה. הסכמי אוסלו נתפסו על ידי יגאל עמיר כסכנה קיומית למדינת ישראל, ודחפו אותו לרצח ראש הממשלה, יצחק רבין ז"ל. ההתנתקות יצרה טראומה, שאת תוצאותיה אנחנו עוד לא תופסים במלואן. ואפילו הדיווחים האחרונים על נסיגה מרמת הגולן ייצרו סערה בקרב הציבור.

אברהם אבינו לא היה נוהג כך

השאלה שצריכה להישאל היא האם מדינת ישראל לא מוותרת ומעוותת את ערכי היהדות, אותם היא נוצרת כה קרוב ללבה ולחוקיה? האם מטרת גאולת האדמות מקדשת את האמצעים, ולא מבזה את ההלכה שעל פיה הם פועלים? השימוש ב"גוי של שבת" מותר הלכתית שנים רבות, אך "הטריק" הוא שאסור לשלוח את הגוי לבצע את עבודתו.

השימוש בפועלים הסינים לשם בניית המבנים בעפרה לא התקבל בתמימות דעים, כמו שעולה מדבריו של הרב ח"כ אברהם רביץ (יהדות התורה), כפי שנמסרו ל"הארץ": "מבחינה הלכתית טהורה פועל מסין יכול לעשות את העבודה מתי שהוא רוצה. אם הוא בוחר לעשות את זה בשבת, כל עוד זה לא בשליחותי. אני לא הייתי מתיר, ובכל מקרה לרב צריך להיות גם מבט רוחבי: מה תהיה התוצאה של זה? מחר, במקום אחר, יתחילו להתיר בנייה בשבת של מפעל לנשק או מפעל טקסטיל שמחזקים את המדינה. אנחנו קיבלנו את ארץ ישראל כדי שנשמור את השבת, ולא להפך. הרי גם את בית המקדש אסור היה לבנות בשבת".

גם אם נזנח את הפן ההלכתי, האם בנייה על שטחים ללא הסכמת הבעלים, היא הדרך לגאול את ישראל? האין זה אברהם אבינו שהתעקש לשלם את מלוא הסכום לעפרון בן צוחר, וזאת - על פי דעת הפרשנים הגדולים – בכדי להוכיח את בעלותו החוקית על האדמה, קבל עם ועדה? האם בנייה זו מכבדת אותנו כעם, ואת המורשת היהודית שלנו? האם לא עדיף לנו לפעול כמו אב אומתנו, בדרך מכובדת ומקובלת על כולם, בלי להשאיר שלדים בארון המדיני שלנו?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully