וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריקוד המכונה הקטנה

רחל אינגבר

12.6.2008 / 11:01

רחל אינגבר יצא לחקור מאיפה הגיעה המקינטה ואיך הקומקום הקטן הזה בדיוק עובד

בכל בית איטלקי יש מקינטה – "מכונה קטנה". מקינטה היא גאווה, הכרח. לכל משפחה יש מספר מקינטות לשימוש, חלקן לתצוגה, יפות ומצועצעות, וחלקן לאירוח.

"לפני המקינטה, השתמשו באיטליה ב"רטרו", מכשיר ואקום מורכב ויקר יותר, שלא היה בכל בית." אומר אילן שנהב, בעל רשת בתי הקפה "אילן'ס", "חברת "ביאלטי" האיטלקית נתנה מענה נגיש וזול יותר כשהמציאה את המכשיר המוכר ב-1917 והכניסה אותו לפיתוח ב- 1933" מוסיף גיא פרנקל, השף הראשי של רשת כלי הבית "דומו".

דגם המקינטה הראשון והבסיסי, מתומן אלומיניום שנראה כמו אשה בחצאית נקרא "מוקה אקספרס". אקספרס כי זה היה כלי פשוט ומהיר לשימוש, ומוקה כי כך נקרא המשקה שהכלי מפיק, ע"ש מוחה, עיר הנמל בתימן ממנה הגיע אז הקפה. המקינטה פועלת על פי עקרון פיזיקלי פשוט. לחץ, שמדמה את האופן בו פועלת מכונת אספרסו, אבל נמוך יותר ונע בין 1.5 ל-2 בר.

"יש לה 3 חלקים, מיכל תחתון, מסנן ומיכל עליון" מסביר יותם כהן מבעלי בית הקפה טאצה דורו, "בחלק התחתון יש מסנן עם צינורית, ממלאים מים במיכל התחתון וקפה במסנן, ומניחים את המסנן בתוך המיכל התחתון. הקפה מונח מעל, כך שהמים לא נוגעים בו, ואז מבריגים את המיכל העליון. כששמים את המקינטה על האש, המים במיכל התחתון מתאדים, ואז בכח הלחץ הם מתנפחים ואין להם ברירה אלא לעבור דרך הצינורית. בתוך הצינורית הם עולים כלפי מעלה, עוברים דרך הקפה וחולטים אותו".

האיטלקים אומרים על מקינטה שככל שהיא מזדקנת היא מכינה קפה יותר טוב, ולכן המקינטות בבתים תמיד עשויות אלומיניום, שסופח טעמים, ולא נירוסטה, כשהחלקים הפנימיים מתכסים בשכבה של שאריות קפה, שנותנת ארומה וטעם יותר משובח.
עקב הלחץ הנמוך טעם המוקה שונה מאספרסו, הוא הרבה פחות מרוכז, לרוב נטול קרמה, עם טעמים מרירים שרופים יותר מאשר חמוצים, ועדיין ערב מאד לחיכם של האיטלקים ושל רבים נוספים ברחבי העולם.

"קפה באיטליה בכלל הוא אירוע חברתי, אבל 'מוקה' במיוחד" אומר יותם כהן. "בניגוד לאספרסו וקפוצ'ינו ששותים בבית קפה בחוץ, וזה מאד מהיר, הכנת מוקה בבית זה תהליך שדורש זמן , צריך לעמוד ליד האש ולהשגיח כי הקפה יכול להישרף מאד מהר. כמעט אף פעם לא עושים זאת לבד, ולרוב מכינים לכמה אנשים. זו תמיד הפסקה – מלימודים, שיחה, אוכל. תמיד יש סיבה ללכת ולעשות קפה. לא שואלים 'אתה רוצה קפה?' אלא 'עושים קפה'?".

"להכין אספרסו במכונה מקצועית זו אמנות שדורשת מיומנות" אומר אילן שנהב, והרבה אנשים רואים במקינטה פתרון ביניים נפלא להכנת קפה טוב בבית. ברוב הבתים קפה ממכונה ייצא פחות טוב מאשר במקינטה. אפשר להשתמש במקינטה גם לשימוש בתנאי שדה, על גזייה, וזה מה שהוא עצמו עושה. טווח המחירים נח גם הוא, ונע בין 90 ל-280 שקל.

כשקונים מקינטה צריך להחליט לכמה אנשים נועדה ומה המטרות, האם לשימוש עצמי בלבד או לאירוח, שכן הגודל שלה קבוע למספר אנשים, ואי אפשר להכין 2 כוסות במקינטה שנועדה ל-4.
עבור ההרפתקנים קיימים בשוק שדרוגים כמו ה"בריקה", שתוספת משקולת על עמוד המים שלה, מגבירה את הלחץ ל-4.5 באר והיא מוציאה קפה עם קרמה. אוהבי הקפוצ'ינו ייהנו מהMUCCA שבמיכל העליון שלה יש צינורית לחץ שמקציפה חלב, אליו הקפה פורץ בתום הבישול.

כדי שהלחץ יהיה תקין. חשוב שהלהבה תהיה קטנה ולא תחרוג מגודל המקינטה אל הצדדים. מבשלים את הקפה עד שהוא מתחיל לבצבץ מבעד לפתח העליון, מכבים את האש, ממתינים דקה לגיבוש הטעמים ומגישים. מקינטה שוטפים במים, לא בסבון. עם השנים שאריות הקפה יוצרות עליה קרום שמשפר את איכות הקפה, לכן באיטליה תמיד תהיה מקינטה עתיקה שעושים בה שנים קפה עד שהיא מתבלה.

"חשוב להקשיב למקינטה" אומר יותם כהן. "זה אמנם כלי מאד פשוט לשימוש, אבל חובה לעמוד לידו, כי ברגע שהמים למטה נגמרו, אוויר חם עובר דרך הקפה ועלול לשרוף אותו. אין משך הכנה מסוים, הוא תלוי בסוג הקפה ובגובה האש. כשאתה מכיר את המקינטה שלך, אתה יודע כמה זמן צריך".

  • עוד באותו נושא:
  • מקינטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully