וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הזנב הישראלי מכשכש בכלב האמריקאי?

טלי גולדשטין

11.6.2008 / 12:33

השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב מהווה יעד לביקורת עולמית. מחברי ספר שנוי במחלוקת, היוצא נגד איפא"ק, הגיעו לדיון נוקב בנושא

בשבוע שעבר נערכה בארצות הברית וועידת איפא"ק, השדולה האמריקאית למען ישראל הנחשבת לקבוצת השתדלנות השניה בעוצמתה במדינה והמהווה יעד לביקורת עולמית נוקבת בשל ההשפעה האדירה שצברה בארצות הברית.

ביקורת חריפה ביותר נגד הלובי הפרו-ישראלי עלתה בספרם של ג'ון מירשהיימר, מרצה בכיר למדעי המדינה באוניברסיטת שיקגו, ושותפו לכתיבה פרופ' סטיבן וולט, מבית הספר לממשל על שם קנדי באוניברסיטת הארוורד - "השדולה הישראלית ומדיניות ארה"ב" ( The Israel Lobby and U.S. Policy). הספר, שראה אור בשנה שעברה, עורר סערה גדולה עוד לפני צאתו לחנויות. מחר (חמישי) יערוך ארגון השמאל "גוש שלום", בראשות אורי אבנרי, דיון ציבורי בנושא "השדולה הישראלית - טובה או רעה לישראל?" בהשתתפות שני הפרופסורים האמריקאיים השנויים במחלוקת.

בספרם, גורסים המחברים כי הלובי הישראלי בארצות הברית הוא בעל השפעה מכרעת ומזיקה על יחסי החוץ של המעצמה. "מאז סיום המלחמה הקרה, הפכה ישראל להיות נכס המכביד מבחינה אסטרטגית על ארה"ב. אולם אף פוליטיקאי שאפתן לא יעז להודות בכך בפומבי או אפילו להעלות את האפשרות לכך, בשל כוחו של הלובי הפרו ישראלי. לב לבו של הלובי מורכב מיהודים-אמריקנים שעושים מאמצים כבירים מיד יום ביומו להכפיף את מדיניות החוץ של ארה"ב. רבים מהארגונים בלובי למען ישראל מנוהלים על ידי אנשים הדוגלים בגישות נוקשות ולרוב תומכים במדיניות ההתרחבות של מפלגת הליכוד".

לטענת וולט ומרשיימר, ראוי לקיים דיון ציבורי ולבחון עד כמה הלובי למען ישראל מועיל או מזיק לארצות הברית. לדבריהם בשל פועלו של איפא"ק, ארה"ב חסמה את ישראל מלהיכנס למו"מ עם סוריה ועם גורמים מתונים באיראן, ואיפא"ק הוא זה שהשפיע על מדיניות החוץ האמריקנית שתמכה בישראל במהלך מלחמת לבנון השנייה, ולא אפשר את עצירת הלחימה בשלב מוקדם יותר.

מפחדים מהלובי

השניים ביססו את ספרם על מאמר שפורסם שנה קודם לכן בכתב העת "לונדון רוויו אוף בוקס", שלדברי המחברים, היה היחיד שהיה מוכן "להסתכן" ולפרסם אותו. לטענתם, כל כתבי העת האמריקאים אליהם פנו חששו לפרסם את המאמר מפחד ה"לובי". מיד עם פרסום המאמר התלהט ויכוח ממושך באקדמיה ומחוץ לה בנוגע לטיעונים של שני הפרופסורים. נטען נגדם שהם שונאי ישראל, אנטישמים, שוללים את זכותה של ישראל להתקיים, אינם אקדמאים רציניים ושהמאמר שטחי ותלוש מן המציאות. וולט ומירשהיימר יצאו להגנה על המאמר וניסו להופיע בפורומים שונים כדי להשיב לשאלות בנוגע לכתיבתם.

המאמר ובעקבותיו הספר, זכו בזמנו לקיתונות של ביקורת מקצועית. אנשי ממשל בעבר וחוקרים אקדמיים בכירים טענו שמדובר בחומר בלתי מקצועי ובלתי מבוסס. מנגד, היו אלו שראו בנושא ראוי לדיון. הספר עצמו, לכשיצא, זינק שלא במפתיע אל ראש רשימת רבי המכר ונחטף במהירות מהמדפים.

למרות זאת, מספר מוסדות אקדמאים, שנבהלו מהסערה הגדולה שעורר הספר, הודיעו מבעוד מועד כי העניין טעון, שנוי במחלוקת וכי לא יקיימו מפגשים עם הפרופסורים מבלי שתזומן דמות ציבורית אחרת שתאזן את הטיעונים, ובכך אולי אף חיזקו את טענת המחברים על כי לא ניתן לקיים דיון אמיתי בארה"ב במדיניות החוץ, בשל הכוח העצום של הלובי הפרו-ישראלי.

מייסד "גוש שלום", אורי אבנרי, סיפר על ביקורם הצפוי: "שני הפרופסורים הם אורחי גוש שלום בארץ. הם יגיעו לתל אביב אחרי ביקור בירדן ובגדה. במסגרת הביקור, יתארחו השניים בשורה של תוכניות טלוויזיה ויעניקו ראיונות אך אירוע המרכזי יהיה הפורום בו ייערך דיון ציבורי בשאלה האם שלטון השדולה הפרו ישראלית הוא שלטון מוחלט או שעומד מולו גם לחץ נגדי. בספר טוענים השניים כי העוצמה של איפא"ק ואגפים אחרים של השדולה הפרו ישראלית מפעילים לחץ על המערכת הפוליטית ששום שדולה אחרת לא הגיעה לרמתו.

על כך אין ויכוח. ראיה לכך קיבלנו בשבוע שעבר כשהיינו עדים למועמד הדמוקרטי לנשיאות ברק אובמה כורע ברך, ועמו גם שני המועמדים הנוספים, בפני איפא"ק בכנס השנתי. הדיון יסוב בעיקר סביב השאלה האם הלחץ שמפעילה השדולה על הממשל בארצות הברית הוא חד צדדי או שמא גם הממשל האמריקאי לא טומן ידו בצלחת ומפעיל לחץ נגדי על ממשלת ישראל. לטענתי, הזנב הישראלי מכשכש בכלב האמריקאי, אך גם הזנב האמריקאי מכשכש בכלב הישראלי. דוגמה לכך היא ההתערבות של ארצות הברית במגעים בין סוריה לישראל. אמריקה עיכבה בעבר שיחות שלום בין שתי המדינות במטרה לבודד את סוריה ולמנוע ממנה מלהתערב בלבנון ובעירק. במיוחד לאחר הפלישה האמריקאית ב-2003. אחת מבעיות היסוד של ישראל היא יחסנו עם ארצות הברית והגיע הזמן שבישראל ייערך דיון פתוח בנושא".

קידום אג'נדות ימניות

נגד איפא"ק נשמעות שלל טענות, שמורכבות מתפיסה פוליטית סותרת לגבי המדיניות הרצויה של ארה"ב במזרח התיכון, ומדאגה מההיבט הדמוקרטי לנוכח השפעה האדירה של הארגון. יש המוחים כי קידום האינטרסים של ישראל מביא את הממשל להזניח את בעלות בריתו האחרות ולפעול בחוסר שיקול דעת באזור. המלחמה בעירק מהווה עבור המבקרים הוכחה ניצחת לכך שאג'נדה פוליטית שמושפעת מאיפא"ק פוגעת באינטרסים של ארה"ב, ובטווח הארוך גם בביטחון ישראל. יש המתנגדים לאיפא"ק בטענות של קידום מטרות לא ראויות, שמביאות לתפיסה גזענית, אימפריאליזם וכיבוש.

גם בישראל עלו קולות מתנגדים להשפעה הגדלה של איפא"ק על הפוליטיקה האמריקאית. הארגון הואשם בתמיכה גלויה בליכוד ובמיוחד בבנימין נתניהו. קולות אלו טוענים כי המיליארדרים המממנים את השדולה הם אותם האנשים המממנים את ההתנחלויות ואת הימין הקיצוני בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully