וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלילה אחרון של מלך נפאל בארמון

טלי גולדשטין

11.6.2008 / 10:02

המלך המודח גיאננדרה יעבור לבית הקיץ בפרברי העיר קטמנדו. בחודש שעבר החליט הפרלמנט הנפאלי לבטל את מוסד המלוכה במדינה

מלך נפאל לשעבר, המלך גיאננדרה בילה אמש (רביעי) את הלילה האחרון בארמון שהיה ביתה של משפחת המלוכה מזה למעלה ממאה שנים. המלך צפוי לעבור היום למשכנו החדש ביער מחוץ לבירה קטמנדו. משכן זה יהיה זמני בלבד עד שהמלך ימצא לעצמו בית פרטי חדש, כך מסרה הממשלה. ארמון המלוכה יהפוך למוזיאון. הכתר ושרביט המלך יעברו לבעלות הממשלה.

המלך גיאננדרה, כעת אזרח מן השורה, ידבר במסיבת עיתונאים לפני שהוא ואשתו קומאל, המלכה לשעבר, יעברו להתגורר בבית הקיץ שלהם בנגרג'ונה, פרבר צפון מערבי של קטמנדו. עזיבתו של גיאננדרה מהווה רגע סמלי משמעותי בקריסת שושלת שאה, שאיחדה את נפאל בשנות ה-60 של המאה ה-18.

בחודש שעבר, האסיפה הלאומית של נפאל, בהובלת המפלגה המאואיסטית, הצביעה בעד ביטול המלוכה בנפאל לאחר 240 שנים. המפלגה המאואיסטית, שקראה למלך לפרוש מרצונו או לעמוד למשפט, קיבלה בברכה את החדשות כי הוא בחר לעזוב בשקט. "זהו צעד חיובי ואנו מודים לו", אמר דובר המפלגה קרישנה בהדור מהארה. "עזיבתו של המלך פותחת עידן חדש לשינוי פוליטי בדרכי שלום ואנו מכבדים את החלטתו לחיות כאזרח מן השורה", הוסיף.

המפלגה המאואיסטית מנסה ליצור ממשלת אחדות לאחר שניצחה בבחירות הכלליות, הראשונות מסוגן מאז 1991, שנערכו באפריל. האסיפה הלאומית צפויה לחבר חוקה חדשה שאוכלוסייתה מונה 26 מיליון תושבים.

במסגרת המו"מ שמנהלת המפלגה המאואיסטית עם נציגי הקונגרס הנפאלי והמפלגה הקומוניסטית, עשויים הצדדים למנות היום את הנשיא החדש ואת ראש הממשלה החדש של נפאל, אמר אישוואר פוקרל, דובר המפלגה הקומוניסטית.

נפילה דרמטית

גיאננדרה שולט במדינה מאז פברואר 2001, אולם נאלץ לוותר על חלק מסמכויותיו שנה לאחר מכן עקב הפגנות מחאה פרו-דמוקרטיות ברחבי המדינה. בהמשך ניטלו מהמלך כל סמכויותיו, כולל הפיקוד על הצבא.

נפילתו של המלך גיאננדרה היתה דרמטית, במיוחד לאור העובדה שפעם הוא היה מוערץ על ידי כל תושבי נפאל. נפאלים רבים סגדו למלוכה וראו בה התגלמות של האל המגן וישנו. אולם כיום, תמונתו של גיאננדרה הוסרה משטרות הכסף ושמו הוצא מההמנון הלאומי. כמו כן, התבקש המלך להחזיר את כל חובותיו ולהתחיל לשלם את כל החשבונות המלכותיים לממשלה – דבר שמשפחת המלוכה מעולם לא נהגה לעשות.

לדברי הנפאלים, הקסם שאפף את המשפחה המלכותית התפוגג בעת הטבח בארמון ב-2001, במהלכו המלך הפופולרי בירנדרה ושמונה ממקורביו נרצחו על ידי הנסיך דאז דיפנדרה. הלה התאבד מיד לאחר הרצח. תדמית משפחת המלוכה הידרדרה אף יותר לאחר שגיאננדרה פיטר את הממשלה ונטל לעצמו סמכויות מוחלטות ב-2005.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully