וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטו אופ - לכבוד מיליארד רעבים

טלי גולדשטין

7.6.2008 / 11:41

משבר האשראי, עליית מחירי הנפט, גידול בביקוש למוצרי מזון בסיסיים ופיתוח אנרגיות חלופיות, הובילו את העולם לספו של משבר מזון במאה ה-21

מיתון עולמי -

ארצות הברית שקועה בשנתיים האחרונות באחד מהמשברים הכלכליים החמורים שידעה בתולדותיה. בעקבות קריסת שוק משכנתאות הסאבפריים, נפגע השוק כולו עד כדי איום של מיתון בכלכלה הגדולה בעולם. להאטה בצמיחה הכלכלית של ארצות הברית היתה השפעה שלילית על שוקי ההון בעולם כולו עד כדי היווצרותו של משבר אשראי גלובלי.

חבית שווה זהב -

מחירי הנפט הוכפלו פי שישה בתוך שש שנים, וזינקו ב-100% בשנה האחרונה. מחירי הנפט הגבוהים משפיעים באופן דרמטי על הכלכלה הגלובלית ועל שוקי ההון, גורמים ללחצים אינפלציוניים ולהאטה כלכלית. העלייה במחירי הנפט בשנים האחרונות היא תוצאה של גורמים בסיסיים, בעיקר הקושי הגובר במציאת נפט והצמיחה המהירה בכלכלות מתעוררות כגון סין.

מזג האוויר השתגע -

גורם נוסף למשבר המזון הוא ההתחממות הגלובלית. ירידת כמויות משקעים גדולות בזמן קצר, והצפת שטחים חקלאיים גם במדינות מפותחות כמו ארה"ב, שהיא מספקיות החיטה הגדולות בעולם, בצורת מתמשכת במדינות המייצרות כמויות גדולות של מזון כמו אוקראינה ואוסטרליה, אירועי מזג אויר חריגים, כל אלו גורמים לעליה משמעותית במחירי המזון ולירידה מסוכנת בכמות מאגרי המזון בעולם.

הודו, סין ומה שביניהן -

הצמיחה הכלכלית המואצת של מדינות מפתחות, בעיקר הודו וסין, הובילה במדינות אלו לעלייה בצריכת מזון לנפש ומזון מהחי במיוחד. העלייה בביקוש תרמה באופן ישיר לזינוק במחיר מוצרי המזון הבסיסיים ברחבי העולם. מחירי החיטה הוכפלו בתוך פחות משנה, מחירי האורז, הקפה והתירס עלו בעשרות אחוזים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

דואגות לעצמן -

מדינות יצרניות החלו השנה לפעול לאגירת מוצרים חקלאיים לשימוש מקומי. ווייטנאם, מצרים, קמבודיה והודו אסרו על ייצוא אורז ובאחרונה הצטרפה אליהן קזחסטן, יצואנית החיטה החמישית בעולם שהודיעה על הפסקת ייצוא החיטה. מחירי האורז זינקו לשיא לאחר שאינדונזיה אסרה על ייצוא של אורז במטרה להקטין את מחירי האורז בשוק המקומי ולהילחם באינפלציה.

אין טוב בלי רע -

הרצון לעבור לשימוש באנרגיות ירוקות כדי לשמור על איכות הסביבה התגלה כחרב פיפיות. למעבר לגידול זן אחד תעשייתי בשטחים גדולים ולמתן הסובסידיות לייצור דלק אורגני מגידולים חקלאיים היתה השפעה שלילית על מחירי המזון. לדוגמה, חל גידול ניכר בהיקף השטח החקלאי המוקצה לגידולי תירס לייצור אתנול על חשבון גידולים אחרים כמו סויה. כתוצאה מכך נרשם זינוק במחירי סויה ומוצרי חקלאות אחרים.

לאזרח הקטן נמאס -

עליית מחירי המזון מורגשת ברחבי העולם כולו, אך הנפגעות העיקריות הן המדינות המתפתחות באפריקה, בדרום מזרח אסיה ואף בסין ובהודו, בהן סך ההוצאות למזון מהווה למעלה מ-50% מסל הצריכה. אתיופיה, לדוגמה, הודיעה לא מכבר כי 4.5 מיליון מתושביה זקוקים לסיוע מיידי, פן ימותו ברעב. האינפלציה במחירי המזון עוררה בחודשים האחרונים אי שקט חברתי במדינות כגון מצרים, קמרון ואינדונזיה שהוביל למהומות אלימות ולחוסר יציבות פוליטית.

ראשים עפים -

באפריל האחרון, הפגינו אלפים מאזרחי האיטי, לעתים באלימות, נגד עליית מחירי המזון והאנרגיה. מחירי מוצרי מזון בסיסיים דוגמת אורז, קטניות, חלב ופירות התייקרו ביותר מ-50% מתחילת השנה בהאיטי, ש-80% מאוכלוסייתה מתקיימת על פחות משני דולרים ליום. ראש הממשלה ז'אק אדוארד אלקסיס הודח מתפקידו לאחר שלא הצליח להעניק פתרונות למשבר עבור 8.5 מיליון האזרחים במדינה.

לכבוד מיליארד רעבים -

השבוע נפתחה ברומא פסגת המזון העולמית, אליה הגיעו מנהיגים מ-40 מדינות כדי לדון בסוגיית עליית מחירי המזון ובדרכים לפיתרונה. את הפסגה אירח הארגון למזון וחקלאות של האו"ם (FAO ). לפי הערכות הארגון, קרוב למיליארד בני אדם נמצאים על סף חוסר תזונה ורבים מהם נמצאים על סף רעב. עוד מעריך האו"ם כי, העלייה במחירי המזון הינה בגדר חזרה אחורה שבע שנים במאבק בעוני העולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully