וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההומופוביה הסמויה מעין

שרון נובק

7.6.2008 / 10:44

תחת מעטה של הכרה בהומואים נגועה גם החילוניות הליברלית בהומופוביה ושמרנות. שרון נובק חושף את האמת מאחורי "רגשות הציבור"

נוח להיות הומו בתל אביב. בעשרים השנים שחלפו מאז בוטל האיסור על משכב זכר, זכו ההומואים והלסביות בהכרה הולכת וגוברת ולחיבוק הקונסנזוס החילוני-ליברלי. אבל גם כשנראה שמפעל ההתנחלות בלבבות הושלם בהצלחה, צצה מתחת למעטה הקבלה הומופוביה נסתרת, ומסוכנת לא פחות מזו הגלויה.

כשהאנרגיות של מאבק ההומואים והלסביות לשוויון זכויות מופנות כלפי המחוקק והמגזרים השמרניים, פוטרת עצמה החילוניות הליברלית מחשבון נפש על יחסה לקהילה הגאה. דווקא אותם אנשים שחרדים לחופש ולשוויון, ותופסים את עצמם כאנשים נאורים המכירים בזכויותיהם של מיעוטים, בונים את תקרת הזכוכית לקהילה ההומו-לסבית.

לא צריך להרחיק למאה שערים בכדי להבין את עומק הדחייה החברתית של ההומואים והלסביות, ואת אורך הדרך לשוויון מלא. גם בלב תל אביב התנהגות הומואית נתפסת כפרובקטיבית ולא ראויה, ונשפטת באמות מידה מתחסדות ופוריטניות כמעט. בשביל רוב הליברלים הישראלים, ההומואים הם לא יותר מאנקדוטה, והחקיקה להבטחת זכויותיהם היא עוד עלה תאנה של החברה הישראלית, המתיימרת להתהדר בהשתייכות לעולם הראשון.

קו אדום ברור

בעוד זוג סטרייטים זוכה לחיוכים מהסביבה ולחיבוק החברה, שני גברים מתנשקים יזכו למבט ממשטר, מוכיח ומגחך. גברים סטרייטים יכולים לגלות חוש הומור מפותח בכל הנוגע למין, אבל הקו האדום עובר בבירור במעבר מדיבור על האיברים הקדמיים לשלהם לאלה האחוריים. גברים גם מרשים לעצמם להחמיא לנשים או לצחוק איתן על מין בעוד מחמאה של הומו תתפרש כאיום על הגבריות ואפילו כהטרדה מינית.

ובכלל, החילונים הליברלים אוהבים הומואים גבריים, וחושבים שלהגיד להומו שהוא גברי זו מחמאה גדולה. גבר שמעז להיות נשי ורך מרעיד את אמות הסיפים עליהם בנויים היחסים החברתיים, מערער את תפיסת הגבריות הרווחת, ומאיים על הדרך שבה גברים הורגלו לחשוב, להתנהג ולשדר מיניות.

גם בסוגיות עקרוניות מגלה החילוניות המתקדמת סובלנות מוגבלת להומואים ולסביות. הגאים והגאות נתפסים כמעוררי פרובוקציה מעצם קיומם, ודגל הגאווה נחשב לסמל מתריס ופוגעני. למה דווקא בירושלים? שואלים מגני זכויות הדתיים, ושולחים את ההומואים להיסגר במרחב שבין הים לאיילון למען הסדר הבורגני הנוח. האם בכדי להגן על "רגשות הציבור" צריכים בני זוג מאותו המין להישאר בגטו התל אביבי, ולא להיחשף חלילה לציבור הרגיש?

אותה צביעות גם מתגלה בדיון על זכותם של ההומואים לאמץ ולהביא ילדים לעולם. החילוניות הליברלית, שערערה מזמן על מבנה המשפחה הגרעינית הקלאסי, עדיין לא מוכנה לקבל את המשפחה החד מינית כדגם לגיטימי בתואנה של פגיעה בטובת הילד. שלא במפתיע, זו אותה טענה המשמשת את השמרנות הדתית לטעון נגד גירושים והקמת משפחות חד הוריות, שמזמן מקובלות בחברה החילונית. עם שוך החגיגות של מצעד הגאווה, הקהילה ההומו-לסבית צריכה לזכור שעוד נותרה לה עבודה רבה, כי את נקודת האור הזאת מקיפה עדיין חשיכה גדולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully