וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש לא מוכן לקבל אפשרות של הפסד בעירק

טלי גולדשטין

5.6.2008 / 14:10

לפי ה"אינדיפנדנט" הבריטי, בוש רוקם עסקה להשארת הצבא בעירק. פוליטיקאים עירקים: "זוהי הפרה בוטה של הריבוניות שלנו"

עסקה חדשה נרקמת בבגדד שמטרתה להותיר את הכיבוש האמריקאי בעירק על כנו לתקופה בלתי מוגבלת. זאת, ללא קשר לתוצאות הבחירות לנשיאות בארצות הברית בנובמבר.

תנאי העסקה, שפרטיה הודלפו לעיתון הבריטי "אינדיפנדנט", צפויים לעורר סערה פוליטית בעירק. גורמים עירקים חוששים כי ההסכם, שבמסגרתו חיילים אמריקאים יאיישו בסיסים קבועים, יערכו מבצעים צבאיים, יעצרו עירקים וייהנו מחסינות תחת החוק העירקי, צפוי לגרום לערער את עמדת עירק במזרח התיכון ולהניח את היסודות למשבר שאין לו סוף במדינה.

העסקה מאיימת גם להצית משבר פוליטי בארצות הברית. הנשיא בוש מעוניין להביא לגיבוש ההסכם עד סוף החודש הבא, כדי שיוכל להצהיר על ניצחון צבאי ולטעון כי הפלישה לעירק ב-2003 היתה החלטה נכונה. עם זאת, ההנצחה של נוכחות אמריקאית בעירק תחתור תחת התחייבויותיו של המועמד הדמוקרטי ברק אובמה לנסיגה מעירק, במידה וייבחר כנשיא כמובן.

בנוסף לאינטרס של בוש, העיתוי המתוכנן להשלמת העסקה יחזק גם את מעמדו של מועמד הרפובליקני ג'ון מקיין. הסנאטור מאילינוי טוען שארצות הברית ניצבת על סף ניצחון בעירק – ניצחון, שלדבריו, יינזק על ידי נסיגה מוקדמת מדי אליה חותר אובמה.

בעירק מוצבים כעת 151 אלף חיילים אמריקאים. גם לאחר הנסיגה החלקית המתוכננת בחודש הבא, ייוותרו בה 142 אלף חיילים. תחת תנאי העסקה החדשה, הצבא האמריקאי ימשיך לאייש למעלה מ-50 בסיסים ברחבי עירק. נציגי המו"מ האמריקאים דורשים בנוסף חסינות תחת החוק העירקי עבור החיילים וקבלני חברות האבטחה הפועלים במדינה, ויד חופשית בביצוע מעצרים ופעילויות מבצעיות, מבלי להיוועץ בממשלת עירק או להזדקק לאישורה.

"כלי משחק בידי האמריקאים"

אופי הדרישות המדויק נישמר תחת מעטה סודיות עד עתה. הדליפות צפויות לחולל תגובה זועמת בעירק. "זוהי הפרה בוטה של הריבוניות שלנו", אמר פוליטיקאי עירקי. לדבריו, אם יתקבל ההסכם, ממשלת עירק תיתפס בעולם ככלי משחק על האמריקאים.

ארצות הברית הכחישה נמרצות כי היא רוצה להפעיל בסיסים קבועים בעירק, אך גורם עירקי אמר: "זוהי תחבולה טקטית". לדבריו, ארצות הברית דורשת שליטה בחלל האווירי של עירק שמתחת ל-29 אלף רגל.

בוש נחוש בדעתו לכפות על ממשלת עירק לחתום על "הברית האסטרטגית" עד סוף יולי. כבר עתה נשמעים גינויים מצד אירן ומדינות ערביות נוספות הטוענות כי האמריקאים מנסים לשלוט באזור. לפי הדיווחים, ראש ממשלת עירק נורי אל-מליקי מתנגד באופן אישי לתנאי ההסכם, אך חש כי ממשלתו אינה יכולה להישאר בשלטון ללא תמיכה אמריקאית.

הממשל האמריקאי מתנגד בתוקף לקיום משאל עם בעירק בנוגע להסכם. זאת על רקע החששות כי העם העירקי יצביע נגדו. המנהיג הרוחני מוקתדא אל סאדר קרא לחסידיו להפגין מדי יום שישי נגד ההסכם הקרב על רקע הטענה כי הוא מסכן את עצמאות עירק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully