וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העולם יודע שירושלים נכבשה ב-1967"

טלי גולדשטין

5.6.2008 / 11:17

לא במפתיע, נאומו הפרו-ישראלי בכנס איפא"ק של הסנאטור אובמה ובמיוחד אמירתו לגבי ירושלים המאוחדת עורר זעם בעולם הערבי

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

עמדתו השנויה במחלוקת של הסנאטור ברק אובמה לגבי מעמד ישראל וירושלים בירתה עוררה אתמול (רביעי) תגובות חלוקות בעולם הערבי ובישראל. המועמד הדמוקרטי לנשיאות נשא נאום פרו-ישראלי בכנס איפא"ק בו הכריז כי על ירושלים להישאר בירתה המאוחדת של ישראל. "ביטחונה של ישראל מקודש הוא. הוא אינו נתון למשא ומתן. כל הסכם עם העם הפלסטיני צריך לשמר את זהותה של ישראל כמדינה יהודית. ירושלים תישאר בירת ישראל ועליה להישאר מאוחדת", אמר אובמה לקול תשואות הנוכחים.

בנאומו, התייחס אובמה בציניות להאשמות כי הוא מסוכן לישראל: "אני מדבר מהלב, ואני חבר של ישראל, וכשאני מבקר באיפא"ק אני נמצא בין חברים. חברים שפועלים יחד עמי כדי שהקשר בין ארה"ב לישראל יהיה בלתי ניתן לניתוק היום ומחר.

אמירותיו עוררו, שלא במפתיע, תגובה זועמת צפויה ברחבי המזרח התיכון. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן דחה את הצהרתו של אובמה כי ירושלים תיוותר "בלתי מחולקת". "איננו מקבלים את ההכרזה הזו", אמר בראיון טלוויזיוני מרמאללה. "העולם כולו יודע שירושלים נכבשה ב-1967, ולא נסכים למדינה פלסטינית שבירתה איננה ירושלים". אבו מאזן גם קרא בנאומו לדיאלוג עם חמאס. "עלינו לנהל דיאלוג ולפעול לסיום הפיצול הלאומי, אשר מסב נזק רב למטרותינו וגורם לסבל העם הפלסטיני בעזה", אמר.

מעזה נשמעו דברים דומים. דובר החמאס סאמי אבו זוהרי גינה את עמדת אובמה לגבי ירושלים. "הצהרות מסוג זה מוכיחות כי קיימת הסכמה מלאה בין שני המחנות באמריקה, הדמוקרטי והרפובליקני בנוגע לתמיכה בכיבוש הישראלי על חשבון זכויות הערבים והאינטרסים של הפלסטינים. הצהרות אלו פוגעות בתקווה לשינוי כלשהו במדיניות החוץ של ארצות הברית כלפי הסכסוך הערבי-ישראלי", אמר.

ברחובות ירושלים נשמעו דעות מעורבות אתמול. "אני שמח לשמוע את הדברים מאחר שחששנו מפני אובמה וירושלים היא העיר המרכזית בישראל", אמר בועז סלוק, תושב ירושלים. עם זאת, היו גם שהטילו ספק בכוונותיו של אובמה. "הוא מנסה להשיג קולות ופירסום. הוא לא יפעל לפי הדברים שכביכול הוא מצהיר שבהם הוא מאמין", אמרה מרים, אף היא תושבת ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully