וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל - מדינת יעד לסחר בבני אדם"

נתיב נחמני

5.6.2008 / 11:18

כך קובע דו"ח חריף של משרד החוץ האמריקאי, שמצביע על עלייה ב"ייבוא" וב"ייצוא" של נשים לזנות, ועל יחס מחפיר למהגרי עבודה

"ישראל היא מדינת יעד לנשים וגברים המנוצלים ככוח עבודה ולצורכי מין מסחרי", כך נכתב בדו"ח חריף של משרד החוץ האמריקאי בנושא סחר בבני אדם, שמעלה תמונה בהחלט לא מחמיאה של המצב בישראל בשנת 2008. ישראל מדורגת באותה קטגוריה מפקוקפקת יחד עם תאילנד, מונגוליה, לבנון ומדינות דומות.

מהדו"ח עולה כי ישנה עליה ב"ייבוא" נשים לישראל למטרות זנות, בעיקר ממדינות מזרח אירופה, ואף "ייצוא" נשים ישראליות, בעיקר לקנדה, אירלנד ואנגליה.

הסחר בבני אדם בישראל הוא לא למטרות זנות בלבד: הדו"ח עוסק גם בהפרות בוטות בתחום מהגרי העבודה. תופעת החרמת הדרכונים לעובדים זרים ואי תשלום שכר זוכה לגינוי בדו"ח, כמו גם שיכון פועלים רבים בתנאים שאינם ראויים לבני אדם, איומים ואף פגיעה פיזית מצד המעסיקים והסוחרים.

הדו"ח מצביע על שיפור יחסי במצבה של ישראל מאז תחילת המילניום, אז היתה כלולה ב"רשימה השחורה". ארצות הברית איימה אז להטיל סנקציות אם המצב לא ישתפר. למרות השיפור בארגוני הנשים דווקא פסימיים, ושם צופים כי בקצב הנוכחי לא ירחק הזמן שישראל תשוב להימנות באותה רשימת מדינות מפוקפקות, שם תופעת הסחר בנשים כמעט ואינה זוכה לטיפול.

"כבר לא משקמים קורבנות סחר"

"המדינה פשוט לא עושה מספיק כדי להילחם בתופעה", אומרת יהל אס קורלנדר, דוברת ארגון "אשה לאשה". לדבריה, אמנם בתחום הסחר בנשים חל שיפור מינורי עם עלייה בהרשעות סוחרי נשים, אך מהדו"ח עולה כי סוחרים במהגרי עבודה כמעט ולא מורשעים. העובדים עדיין מועסקים ללא תנאים בסיסיים כמו עזרה רפואית או מגורים נאותים, והמדינה לא מספקת להם הגנה.

"מדינה ישראל אמנם שיפרה במקצת את הגנתה על העובדים הזרים", נכתב בדו"ח, "אך ההגנה על קורבנות שוק העובדים הזרים נשארה עדיין יחסית חלשה".

בארגני הנשים טוענים כי למרות השיפור הקל במספרים חלה הדרדרות בעמידה על זכויות הנשים הנסחרות ואין כל הידברות עם הארגונים הפועלים בשטח. "שר הפנים הקודם רוני בר און הנהיג נוהל מתן שנה של שיקום לכל קורבן סחר - זו הייתה יוזמה מבורכת שקידמה את ישראל. היום באופן רשמי הנוהל עדיין קיים אבל היישום שלו נהייה בלתי אפשרי כמעט", אמרה לוואלה! חדשות ריטה חייקין, רכזת המאבק בסחר בנשים בארגון "אשה לאשה". לדבריה, משרד הפנים מערים קשיים על אותן נשים ומשמר את מקומן כקורבנות.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי "מתוך הבנת הסוגיה האנושית והמורכבת העומדת בפניה, משרד הפנים יצר לפני למעלה משנה נוהל מיוחד המסדיר את הסוגיה האמורה. הנוהל מופעל באופן סדיר ובניגוד לנטען, כל בקשה המוגשת למשרד נבחנת לגופו של עניין ובאופן פרטני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully