וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאובמה אין זמן לנוח על זרי הדפנה

טלי גולדשטין

4.6.2008 / 9:41

הסנאטור השחור עשה היסטוריה והבטיח את מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. עתה עומדת בפניו המשימה לאחד מפלגה מפולגת

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

לאחר שעשה היסטוריה והבטיח את מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, פונה עתה הסנאטור ברק אובמה למשימה של איחוד מפלגה שבורה ומפולגת לקראת מאבק בן חמשה חודשים מול יריבו הרפובליקני, ג'ון מקיין, בדרך לבית הלבן.

אובמה הפציע מאלמוניות פוליטית למעמד ההיסטורי של האזרח האפרו-אמריקאי הראשון שזכה במועמדות לנשיאות של אחת המפלגות הגדולות בארצות הברית. הסנאטור מאילינוי עבר אמש (שלישי) את 2,118 הצירים הנדרשים על מנת להבטיח את מועמדות המפלגה בוועידה הדמוקרטית באוגוסט.

יריבתו הילרי קלינטון, הגברת הראשונה לשעבר, נכנסה למירוץ לפני 17 חודשים באמונה שהמועמדות מובטחת לה כבר מהתחלה. קלינטון מסרבת להודות בתבוסה, ולא הכריזה על פרישה לאור ההפסד הלילה. היא אמרה כי תתייעץ עם מנהיגי המפלגה ותומכיה על מנת להחליט מה יהיה הצעד הבא שלה.

קלינטון תסתפק במספר 2

אובמה יוכתר למועמד המפלגה בוועידה באוגוסט ויתמודד מול מקיין בבחירות בנובמבר. "היום, אני מציין את סופו של מסע היסטורי ותחילתו של אחר", אמר אובמה בנאום הניצחון שלו בעיר סנט פול, מינסוטה. "הלילה, אני יכול לעמוד מולכם ולומר שאני הוא המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית", הכריז אובמה לפני 17 אלף מתומכיו המשולהבים, בעוד מחוץ לאולם, התקהלו עוד 15 אלף מתומכיו.

קלינטון, לעומת זאת, אמרה לחברי הקונגרס בניו יורק כי היא מוכנה לשקול את האפשרות של הצטרפות לאובמה בבחירות הכלליות כסגניתו. עתה מתגבר הלחץ מצד תומכיה על אובמה לבחור בה כמספר שתיים שלו. "אני מחויבת לאחד את המפלגה שלנו כדי שנוכל להתקדם הלאה חזקים מתמיד ומוכנים יותר כדי לכבוש בחזרה את הבית הלבן בנובמבר", אמרה.

אובמה וקלינטון צפויים להיפגש בזמן הקרוב על מנת לדון בקמפיין הבחירות ובתפקידה של קלינטון בו. ככל הנראה, השניים כבר שוחחו, אך לפי דוברו של אובמה, רוברט גיבס, לא נקבע עדיין תאריך לפגישה. לדבריו, אובמה אמר לקלינטון כי ישמח להיפגש עמה כשתחליט מתי נוח לה.

מאבק צמוד לאורך כל הדרך

ניצחון אובמה, בנו של אזרח קנייתי שחור ואם לבנה מקנזס, מהווה ציון דרך בהיסטוריה האמריקאית. הניצחון אירע 45 שנים לאחר שיאה של התנועה לזכויות האזרח בארצות הברית. יתרה מכך, ניצחון אובמה מסיים את אחד מהמאבקים הארוכים והצמודים ביותר בהיסטוריה הפוליטית האמריקאית. קלינטון, שבמידה והיתה נבחרת היתה הופכת לאישה הראשונה המועמדת לנשיאות ארצות הברית, צברה 1,900 צירים לפי חישוב רשת "MSNBC”. אובמה, שהבטיח את ניצחונו לאחר שגל של למעלה מ-70 צירים הכריזו אתמול על תמיכתם בו, גרף 2,156 צירים.

עדות סימבולית משהו למאבק הצמוד ניתן לראות גם בעובדה שאפילו בפריימריז האחרונים, שסיימו חמישה חודשים ארוכים של בחירות מוקדמות ברחבי המדינה, חלקו המועמדים ניצחון. אובמה ניצח במונטנה 57% מול 41%, בעוד קלינטון גברה בדרום דקוטה, 55% מול 45%.

היום, צפויים עוד צירי על לפרסם תמיכתם באובמה בעוד המפלגה הדמוקרטית מנסה להתאחד סביב המועמד הנבחר, ולחזק את ידיו לקראת קמפיין הבחירות הקשה מול מקיין. הלה פתח במירוץ נגד אובמה בעצרת במדינת לואיזיאנה במהלכה ביקש להבדיל עצמו ממדיניות ממשל בוש ולהטיל ספק בכושר שיפוטו של אובמה. הוא כינה את אובמה יריב מרשים אך כזה שלא הפגין עצמאות בדעותיו. "הוא (אובמה) איש מרשים, שעשה רושם ראשוני מצוין", אמר מקיין. "אך הוא לא מוכן לקבל החלטות קשות, לעמוד מול מפלגתו, להסתכן בביקורת מצד תומכיו ולהביא לשינוי אמיתי בוושינגטון כפי שאני עשיתי", הוסיף.

אובמה לא נשאר חייב וכבר בנאום הניצחון שלו הלילה המשיך אובמה לתקוף את המועמד הרפובליקני. "מילים רבות יכולות לתאר את ניסיונות מקיין להינתק מממשל בוש, אך שינוי היא לא אחת מהן", אמר. הכינו את עצמכם, זה הולך להיות מסע מלא מהמורות!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully