וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקרי הקרמלין נעלמים מן המסך

גיל קדרון

3.6.2008 / 20:10

פרשן פוליטי שהתבטא כנגד פוטין בתוכנית ראיונות גילה שנמחק על ידי גרפיקאים. האופוזיציה מתקשה להשמיע את קולה כבר יותר משנה

מלחמתו של ראש ממשלת רוסיה כיום ונשיאה עד לאחרונה, ולדימיר פוטין, כנגד מבקריו מבית ומחוץ, ממשיכה ביתר שאת, ועברה לאחרונה למסכי הטלוויזיה - כך עולה מדיווח של העיתון ה"ניו יורק טיימס".

בתוכנית ראיונות בסוף 2007 התבטא הפרשן הפוליטי מיכאיל דליאגין כנגד הנשיא, אולם כאשר התוכנית שודרה בסופו של דבר, דליאגין לא הופיע בה. לא הערותיו, ולא הוא עצמו, לאחר שנמחק דיגיטלית. הגרפיקאים, כך נראה, נאלצו לבצע את ההוראה במהירות הבזק, כי באחד מקטעי הצילום נראו רגליו היושבות, ללא גוף מעליהן. שני שחקנים שצחקו על הצמד פוטין את מדבייב בתוכנית אחרת נעלמו גם הם מהמרקע באורח פלא.

דליאגין ואחרים טוענים כי הקרמלין מחזיק "רשימת עצור", בה רשומים שמות כל המתנגדים הפוליטים ומבקרי הממשלה עליהם נאסר להופיע בטלוויזיה, כולל במהדורות החדשות, וזאת לאחר שפוטין ושותפיו הצליחו להשתלט על רשתות הטלוויזיה במדינה.

תופעה זו בלטה במיוחד בבחירות האחרונות, ומתנגדים שעד לפני שנה היו מביעים את עמדותיהם מעל מסכי הטלוויזיה, נעלמו מהמרקע מבלי להשאיר כל זכר. אחרי הניצחון המוחץ של מפלגתו של פוטין, מונה מקורבו דימיטרי מדוודב לנשיא, אולם ברור לכל כי פוטין הינו עדיין המנהיג הבלתי מעורער של האימפריה לשעבר.

שמות נוספים שמופיעים ב"רשימת העצור" הם שניים שהיו מקורבים של פוטין, ראש הממשלה לשעבר מיכאיל קסיאנוב ואמדריי איליארונוב, לשעבר יועצו הראשי לעניינים כלכליים. גם גארי קספרוב, שבמשך שנים שלט ביד רמה בעולם השחמט וכיום הינו חבר מרכזי באופוזיציה, וחברי המפלגה הקומוניסטית כבר מתקשים למצוא צוות צילום שיסכים להפנות אליהם את המצלמה.

עדיף מחיקות על רצח

שיטה זו אמנם אינה דמוקרטית בעליל, אולם היא נעימה יותר לנפגעים ממנה מאשר שיטותיו האחרות של פוטין בטיפול במבקריו. באוקטובר 2006 נרצחה העיתונאית אנה פוליטקובסקיה, במה שנראה כהוצאה להורג, והפכה בכך לעיתונאית ה-13 שמצאה את מותה בצורה דומה מאז עלה פוטין לשלטון בשנת 2000. עוד לפני שנרצחה, נחלצה פוליטקובסקיה מניסיון הרעלה של הצבא. פוליטקובסקיה הייתה במשך שנים המבקרת החריפה ביותר של הקרמלין, במיוחד נכון הדבר לגבי המדיניות הרוסית בצ'צ'ניה, והייתה בדרכה לפרסם כתבה שמתעדת חטיפות ועינויים באזורי המלחמה.

הפרנויה של פוטין הגיעה לאחרונה גם לתחום האמנות, וכך להקת רוק שהשתתפה בהפגנות ברחבי רוסיה גילתה ברגע האחרון כי הופעה שלה בתחנת טלוויזיה בסנט פטרסבורג בוטלה. הממשלה, מצידה, הכחישה את קיומה של כל רשימה, והסתפקה בכך שלדעתה הגורמים שמתנגדים לפוטין ולדרכו אינם ראויים לסיקור מכיוון שאינם מהווים נושא חדשותי.

"בבחירות האחרונה הפרנויה של הקרמלין הגיעה לשיאים חדשים", אמר ולדימיר פוז'נר, נשיא האקדמיה של הטלוויזיה הרוסית. "הייתי מגיש רשימת אורחים לתוכניות, ומנהלי הרשתות היו מסבירים לי אלו אנשים לא ניתן לראיין. אף אחד לא רוצה לדבר על כך, אבל אין לנו חופש עיתונות במדינה בכל הקשור לטלוויזיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully