וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא להסגיר את יאיר קליין לקולומביה"

טלי גולדשטין

3.6.2008 / 14:20

ביהמ"ש האירופי לזכויות אדם הורה לעצור את תהליך הסגרתו של סגן האלוף במילואים, בניגוד להחלטת ביהמ"ש העליון ברוסיה

בית המשפט האירופי לזכויות אדם הורה לעצור את תהליך הסגרתו של סגן אלוף במילואים יאיר קליין מרוסיה לקולומביה. כך דיווח היום (שלישי) עורך דינו הרוסי. קולומביה דורשת את הסגרתו של קליין לאחר שהלה הורשע שלא בפניו באימון כוחות צבאיים לא חוקיים במדינה.

בית המשפט העליון הרוסי אישר בחודש שעבר את הסגרתו של קליין לקולומביה, שם הוא צפוי למאסר של 10 שנים. ב-2001 הוציאה נגד קליין קולומביה צו מעצר בינלאומי וביקשה את ישראל להסגירו לידיה, אך ישראל סירבה להיענות לבקשה. קליין הורשע באותה שנה על ידי בית משפט בקולומביה באשמת קשר עם סוחרי סמים ואימונם בניגוד לחוק.

קליין, שנעצר בשנה שעברה בשדה התעופה "דומודדבו" שבמוסקבה, הכחיש במהלך הדיון בבית המשפט הרוסי העליון כי ביצע פשע כלשהו, והצהיר כי הוא חושש לביטחונו בכלא הקולומביאני. הערעור לבית המשפט בשטרסבורג היה מבוסס אף הוא על הטענה כי אם יאלץ קליין לרצות מאסרו בכלא קולומביאני, תישקף סכנה לחייו. "בית המשפט החליט לאסור את הסגרתו של קליין על מנת לבחון מחדש את התיק", אמר עורך הדין דמיטרי ימפולסקי לסוכנות הידיעות " רויטרס".

ימפולסקי אמר גם כי גורמים בכירים בממשלת קולומביה פירסמו הצהרות המרמזות כי קליין לא יקבל טיפול הוגן במידה ויוסגר למדינה הלטינית.

קליין, בן 61, היה סגן מפקד סיירת חרוב שפעלה בפיקוד המרכז ועסקה בשנות ה-60 וה-70 שלאחר מלחמת ששת הימים בביטחון השוטף באזור ובמניעת חדירות של מחבלים משטח ירדן. על פעולות אלה ובהמשך, על תפקידו כסגן מפקד חטיבת הבקעה, זכה קליין לשבחים רבים ולעיטורים מצה"ל.

לאחר שחרורו הפך לאיש עסקים ופתח וסגר כמה עסקים שלא עלו יפה. בשנות ה-80 חבר לעוד כמה שותפים והקים עמם את חברת "חוד החנית" שעסקה בייעוץ ביטחוני וביצוא נשק. במסגרת זאת יצא באמצע שנות ה-80 לקולומביה ושם אימן שכירי חרב של סוחרי סמים מהגדולים במדינה - גונזלו רודריגז גאצ'ה ופבלו אסקובר גאבריה.

מאוחר יותר, ב-1991, הורשע קליין בישראל בייצוא ידע ביטחוני ונשק ישראלי שלא כחוק. הציוד נתפס על ספינה באנטיגואה שבאיים הקריביים. לפי החשד, הנשק היה מיועד לשכירי חרב של סוחרי הסמים בקולומביה ולא למטרה שעליה הצהיר קליין. הוא נידון למאסר על תנאי.

בסוף שנות ה-90 עבר קליין לליבריה ועסק בכריית יהלומים. בעת פעילות זאת נעצר בסיירה ליאון בחשד שמכר נשק למורדים במלחמת האזרחים שהתחוללה. הוא נכלא ובילה 16 חודשים בכלא שבמהלכם נמלט מכלאו אך נתפס והוחזר אליו. לאחר שריצה את עונשו, חזר לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully