וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משבר המזון עלול לגרור שורה של אסונות"

טלי גולדשטין

3.6.2008 / 12:46

היום נפתחה ברומא פסגת המזון העולמית, אליה הגיעו מנהיגים מ-40 מדינות כדי לדון בסוגיית עליית מחירי המזון ובדרכים לפיתרונה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

מזכ"ל האו"ם באן קי מון קרא היום (שלישי) למדינות ברחבי העולם לנצל את "ההזדמנות ההיסטורית להחיות את מגזר החקלאות" כדרך להתמודד עם משבר המזון העולמי. באן קי מון אמר בנאומו בפסגת המזון העולמית שנפתחה היום ברומא, כי על תפוקת המזון הגלובלית לצמוח ב-50% עד 2030 על מנת לעמוד בביקוש. עוד אמר מזכ"ל האו"ם כי יש לצמצם את המכס ואת ההגבלות השונות על יצוא במטרה להביא לפתרון המשבר. .

עשרות מיליונים תלויים בהחלטות מעטים


"אם לא תטופל כיאות, סוגיית התייקרות מחירי המזון עלולה לגרור שורה של אסונות – להשפיע על הצמיחה הכלכלית, על הקדמה החברתית ואפילו על היציבות הפוליטית ברחבי העולם", אמר באן קי מון.

מחירי המזון הגיעו באחרונה לרמת שיא של 30 שנים. עניי העולם ספגו מכה קשה בעקבות עליית המחירים של מוצרי המזון הבסיסיים, כמו תירס, אורז וקמח. התייקרות מוצרי המזון גרמה לחוסר יציבות בכמה מדינות. ב-27 מדינות, בהן מצרים, האיטי וקמרון, אירעו פרעות בשל חוסר יכולתם של האזרחים לרכוש מזון.

היום הודיעה אתיופיה כי 4.5 מיליון מתושביה זקוקים לסיוע מיידי, פן ימותו ברעב, וזאת לאחר שההערכות הקודמות טענו כי מדובר ב-3.4 מיליון "בלבד". מחירי האוכל ובצורת מעמידות את המדינה השנייה באוכלוסייתה באפריקה בפני סכנה דומה לרעב של 1984-85, אז מתו מיליון איש, ואלפים רבים אחרים הועלו לארץ במבצעים מיוחדים.

מנהיגי העולם פתחו היום בדיון חירום שנועד למנוע את מותם מרעב של עשרות מיליוני בני אדם בעולם עקב עליית מחירי המזון. פגישת הפסגה, המתקיימת ברומא, צפויה להניב התחייבות מיידית לסיוע למדינות העניות, שסכנת הרעב מרחפת מעליהן. בנוסף, ינסו המנהיגים לגבש אסטרטגיה לשיפור הליכי הייצור של המזון. את פגישת הפסגה מארח ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO). במפגש צפויים המנהיגים לקרוא להקמת קרן מזון עולמית, וליצירת קווי יסוד הנוגעים לעיבוד מזון לדלק אלטרנטיבי. דלק זה הוא אחד האשמים בעליית מחירי המזון, בשל ניצול האדמה, היבולים ומשאבים נוספים הנדרשים לצורך ייצורו.


"מדינות מייבאות אותה כמות ומשקיעות פי שניים"


ארגון המזון והחקלאות של האו"ם הזהיר את המדינות המתועשות כי אלמלא יגדילו את התפוקה, יבטלו הגבלות, יגדילו סובסידיות לחקלאים ויעבירו מזון למקומות הנזקקים ביותר, יתפשט משבר מזון עולמי. לפי הערכות, משבר המזון הביא לכך שמאה מיליון בני אדם ברחבי העולם סובלים עתה חרפת רעב. מדינות עניות נאלצות להתמודד עם עלייה של 40% בעלויות המזון המיובא השנה.

הסיבות העיקריות להתייקרות מחירי המזון הן הביקוש הגדל מצד המדינות המתפתחות כגון סין והודו, עליית מחירי הנפט וההתחממות הגלובלית הפוגעת ביבולים.

"מדינות רבות נאלצות לייבא אותה כמות כפי שנהגו בעבר, אך עליהן להשקיע פי שניים מאשר בשנה שעברה על רקע הזינוק במחירי המזון", אמרה אבי אבסיאן, חברה ב-FAO. לפי דיווח רשת BBC, הארגון קורא למדינות העשירות לעזור לחקלאים במדינות המתפתחות לקבל גישה לזרעים, דשנים ומספוא לחיות להם הן זקוקות.

עוד לפני פתיחת הפסגה, מסר הבנק האיסלמי לפיתוח כי ישקיע 1.5 מיליארד דולר במהלך חמש השנים הבאות במטרה לעזור למדינות מוסלמיות פחות מפותחות להתמודד עם משבר המזון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully