וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר ברופאים לזכויות אדם נחקר ע"י השב"כ

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

3.6.2008 / 9:25

סלאח חאג' יחיא נחקר על פעילות העמותה והובהר לו כי עליה לעסוק רק בעניינים הומניטריים. השב"כ: הוא חשוד בפעילות עוינת

מדוע חקר השב"כ בכיר בעמותת "רופאים לזכויות אדם"? לפני שבוע זימן השב"כ לחקירה את סלאח חאג' יחיא, מנהל המרפאות של העמותה. החקירה בוצעה בעקבות בקשת העמותה להוציא משלחת סיוע לעזה כדי להעניק סיוע רפואי, בעקבותיה נמסר לו כי הוא "מנוע ביטחונית". חאג' יחיא נחקר על פעילות העמותה והוא אף נשאל אם נציגי העמותה נפגשו עם ראש ממשלת חמאס איסמעיל הניה. מהשב"כ נמסר בתגובה כי מניעתו הביטחונית של חאג' יחיא היתה קשורה לפעילות עוינת וכי לא נטען בשום שלב כי היא נבעה מפעילות פוליטית.

בעקבות פניות העמותה לשב"כ, נמסר לעמותה כי המניעה תוסר אם חאג' יחיא – ועמו העמותה – יגבילו עצמם לפעול בגבולות המנדט שקבע השב"כ ושבכניסותיהם הבאות לרצועת עזה יעסקו אך ורק בעניינים הומניטריים ולא פוליטיים. באותו יום שבו ניתנה התשובה, זומן חאג' יחיא לחקירה.

מרופאים לזכויות אדם נמסר כי השב"כ חקר את חאג' יחיא על פעילות העמותה, מה תקציבה, מיהם התורמים, מה גובה שכר העובד, וכן ביקש לדעת פרטים על עובדים אחרים בארגון. כמו כן ביקש לדעת כיצד נכנסים אנשי העמותה לשטחים, כיצד הם דואגים לביטחון המשתתפים וכיצד מעבירים חולים מעזה לישראל.

"הפרטיים האישיים גלויים"

בעמותה מגלים עוד כי החוקרים שאלו האם נפגשו נציגי העמותה עם הניה ומדוע דיברו בביקורם האחרון בעזה עם שר הבריאות הפלסטיני ויושב ראש הפרלמנט. במישור האישי נחקר חאג' יחיא לגבי התבטאויותיו בתקשורת והאם הוא חבר בתנועה האיסלמית. בנוסף לשאלות דאג חוקר השב"כ "דני" להזכיר לו כי פרטים אודות חייו האישיים ידועים וגלויים להם.

"הזימון האישי, באמצעות ניידת משטרה אל ביתו של שכיר בעמותה, הפועל על פי הנחיות הנהלת העמותה; ההפרדה בינו כערבי-ישראלי שאינו רופא, ובין חברי העמותה המוגנים יותר מעצם היותם ישראלים-יהודים ורופאים; והרמיזות המאיימות במהלך החקירה, מהווים פגיעה חסרת תקדים בעמותה ובזכויות אדם, שמקומם לא יכירם במדינת חוק ובחברה דמוקרטית", אומרים בהנהלת העמותה.

בעקבות המקרה שיגרה בשבוע שעבר עמותת רופאים לזכויות אדם מכתב לראש השב"כ יובל דיסקין, בו מוחים חברי הנהלת העמותה נגד "הניסיון של שירות הביטחון הכללי לפגוע בעבודתו של הארגון, ומתריעים נגד הניסיון להשפיע על מדיניותו ודרכי פעילותו ולהטיל מורא על ארגון לזכויות אדם".

גורמים בשב"כ טענו כי התלהמות העמותה בתקשורת מהווה מניפולציה. "לעמותה ידוע כי השב"כ מפנה קשב וזמן רב על מנת לסייע בפניותיהם ולהקל ככל הניתן על פעילותם, כולל פגישות שקיים ראש השב"כ עם בכירים בעמותה, זאת תוך ניסיון למצוא את האיזון בין צרכי הביטחון לצרכים ההומניטרים", מסרו. "חאג' יחיא היה מסורב על בסיס מידע שהיה בעניינו ואושר לפנים משורת הדין. כחלק מהניסיון ליצור איזון, התבצע הליך שכלל גם תחקור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully