וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד ומוגבה עושים דווקא ברומא

טלי גולדשטין

2.6.2008 / 21:10

נשיא אירן ונשיא זימבבואה הגיעו לפסגת המזון של האו"ם ברומא, בהתעלמות מופגנת מהחרם נגדם, ועוררו סערה בקרב המוזמנים

נשיא זימבבואה רוברט מוגבה הפר את החרם האוסר את הגעתו לאירופה והגיע אמש (ראשון) לפסגת המזון העולמית בת שלושת הימים ברומא שמארגן האו"ם. מנהיגי המדינות המערביות כינו את השתתפותו בכנס "מגונה".

לפי דיווח ה"טיימס" הלונדוני, נסיעתו של מוגבה לאיטליה היא מסעו הראשון מחוץ למדינה מאז הבחירות לנשיאות השנויות במחלוקת בזימבבואה שהתקיימו במרץ האחרון. גורמים בכירים בממשלת איטליה אמרו כי לא יכלו למנוע את כניסתו של הרודן האפריקאי לאיטליה מאחר שפסגת המזון – שמטרתה למצוא פתרון לעליית מחירי המזון הגלובליים - נערכת בחסות סוכנות המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) שהמטה שלה נמצא ברומא.

"אני חושב שהביקור ראוי לגינוי ואני מזועזע מנוכחותו של מוגבה", אמר דאגלס אלכסנדר, נציג בריטניה בכנס. "נוכחותו של מוגבה בפסגה לא מעניקה לגיטימיות או אמינות למשטרו לאור העובדה ש-4 מיליון מתושבי זימבבואה מסתמכים על סיוע של מזון כתוצאה משלטונו הלקוי", הוסיף.

דובר של ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון אמר: "אנו חושבים שזה מצער מאד שמוגבה החליט להגיע לפסגה לאור תרומתו למחסור במזון בזימבבואה".

בפסגת המזון הקודמת לפני שש שנים, הפר מוגבה את אותו החרם, המוטל עליו על ידי האיחוד האירופי. באותו זמן, התארחו מוגבה ופמלייתו הגדולה בבית מלון יוקרתי במרכז רומא ואשתו גרייס הנעימה את זמנה בקניות בחנויות היוקרתיות ברחוב "ויה ונטו". לפני שלוש שנים, הגיע מוגבה לחגיגות ה-60 של סוכנות המזון והחקלאות. במהלך נאומו, כינה השליט את הנשיא בוש ואת ראש ממשלת בריטניה דאז טוני בלייר "טרוריסטים בינלאומיים" והשווה אותם לאדולף היטלר.

סטיבן סמית, שר החוץ של אוסטרליה, הביע אף הוא את שאט נפשו מהגעתו של מוגבה לפסגה. "זהו אדם ששלט בהרעבתם של אנשיו", אמר. שר הפיתוח ההולנדי ברט קונדרס אמר דברים דומים והבטיח להתעלם ממוגבה.

גם אחמדינג'ד רוצה

דמות שנויה במחלוקת נוספת בפסגה היא נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד. נוכחותו של אחמדינג'ד מציבה דילמה מביכה בפני הוותיקן ובפני ממשלת הימין של סילביו ברלוסקוני. ממשלה זו נמצאת ביחסים טובים עם וושינגטון וחולקת את התנגדותה של ארצות הברית לתוכנית הגרעין האירנית ולגינוי הצהרותיה של אירן בדבר השמדת ישראל. לפי דיווח גורמים בכירים בממשלה האיטלקית, אין בכוונת ברלוסקוני להיפגש עם המנהיג האירני.

לאחר דיונים ממושכים בשאלה האם ייפגש האפיפיור בנדקיטוס ה-16 עם אחנמדינג'ד, החליט הוותיקן לפתור את הבעיה בצורה דיפלומטית והודיע כי האפיפיור לא ייפגש עם אף מנהיג פוליטי במהלך הכנס. ביקורו של אחמדינג'ד ברומא הוא הביקור הראשון שלו באירופה מאז בחירתו לנשיא אירן ביוני 2005.

גדעון מאייר, שגריר ישראל באיטליה, אמר כי זוהי בושה וחרפה שהאו"ם הזמין את אחמדינג'ד לפסגה. "רק לדמיין על הבמה מנהיג הקורא להשמדת מדינה החברה באו"ם מהווה בושה וחרפה לכל אדם דמוקרטי באשר הוא", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully