וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקיין: "לשחרר את החיילים החטופים לאלתר"

טלי גולדשטין

2.6.2008 / 19:06

בנאום ארוך ואוהד שנשא בפני השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב, אמר הסנאטור כי החזקת החיילים ע"י חמאס וחיזבאללה מנוגדת לחוק

הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין, מועמד המפלגה לנשיאות, נשא היום (שני) בוושינגטון נאום אוהד במיוחד בפני איפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בארצות הברית. בנאומו התמקד מקיין באיום שמהווה אירן על ישראל והבטיח כי ארצות הברית תמשיל להיות בעלת בריתה הנאמנה של ישראל. עוד אמר מקיין כי נסיגת הכוחות האמריקאים מעירק תוביל לכאוס במזרח התיכון ותסכן את קיומה של ישראל.

מקיין פתח את הנאום בנימה היסטורית והדגיש את תמיכתה ארוכת השנים של ארצות הברית בישראל. "כשהנשיא טרומן הכיר במדינה ישראל החדשה לפני שישים שנים, הוא פעל על פי העקרונות הנעלים ביותר המנחים את ארצות הברית. הוא היה אדם אמיץ עם הבנה היסטורית ובוודאי ידע מהם האתגרים הגדולים מולם תתמודד ישראל בשנותיה הראשונות. טרומן החליט כי ישראל לא תתמודד עימם לבדה, מאחר ותמיד תמצא בארצות הברית ידידה ובעלת ברית".

מקיין אמר כי תושבי ישראל ראויים לכבוד מיוחד בשל אומץ ליבם. לדבריו, במהלך ההיסטוריה, ישראל התמודדה עם מבחנים רבים להישרדותה, אך גם רשמה לזכותה הישגים מרשימים, ובנתה אומה המהווה השראה למדינות חופשיות ברחבי העולם כולו.

מקיין הזכיר את ביקורו האחרון בישראל, במהלכו ביקר ב"יד ושם" ובטון מרוגש סיפר על חוויותיו מהביקור. "התרגשתי במיוחד מסיפורם של ניצולי המחנות שסבלו מתת תזונה ומצאו את מותם בעת שמושיעיהם ניסו להאכיל אותם, אך גופם החלש כבר לא עמד בכך. הם עברו כל כך הרבה רק בכדי למות ברגע השחרור. חוויות אלו ישמרו לעד בזיכרון היהודי ובדיוק מחוויות אלו היוותה הקמתה של מדינת ישראל מפלט. כיום, ארצות הברית מצטרפת לישראל בקריאה 'לא עוד'. זוהי לא בקשה, דרישה או תחינה מאויבי ישראל. זוהי הבטחה שארצות הברית וישראל יכבדו מול כל אויב שינסה לבחון אותן".

מקיין הוסיף כי האיום על ביטחונה של ישראל ממשיך לגדול וכך גם התחייבותה של ארצות הברית. בנאומו, אמר הסנאטור כי הוא תומך בהגדלת הסיוע הצבאי לישראל, שאמור להתחיל באוקטובר. "אני מתחייב לכך שישראל תשמור על יתרונה הצבאי", הכריז מקיין.

לא במפתיע, התמקד מקיין באירן ובאיום שהיא מהווה על האזור כולו. מקיין סבור כי על העולם כולו לפתוח בקמפיין נגד אירן על מנת לעצור את תוכנית הגרעין שלה ולצמצם את האיום שהיא מהווה לביטחון ישראל. לדבריו, על ארצות הברית להטיל סנקציות כלכליות על הבנק המרכזי של אירן, אותו האשים מקיין בתמיכה בטרור. מקיין השווה את תוכניתו למאמצים דומים שננקטו במטרה להביא לקץ משטר האפרטהייד בדרום אפריקה.

"אובמה משקר"

בתוך כך, ניצל מקיין את ההזדמנות למתוח ביקורת על יריבו הדמוקרטי ברק אובמה, שככל הנראה יתמודד מולו בבחירות הכלליות בנובמבר. מקיין ביקר את אובמה על כך שהלה אינו תומך בהכללת "משמרות המהפכה האירניים" ברשימת ארגוני הטרור והביע את התנגדותו לתמיכת אובמה בקיום שיחות עם טהרן. "העמדה הטוענת כי האירנים מבקשים לפתח נשק גרעיני בגלל שארצות הברית מסרבת לפתוח עימם בדיאלוג בדרג הנשיאותי היא פירוש מוטעה של ההיסטוריה", אמר מקיין.

עוד ציין מקיין כי גם ממשל קלינטון ניסה לפתוח בדיאלוג עם אירן ולפיכך ניסיונו של אובמה להציג את השקפתו כרעיון חדש היא שקר.

"להביא לחזרת החטופים"

בנאומו, השווה מקיין בין העם האירני לעם הפלסטיני והדגיש כי שני עמים אלו מתנגדים לטרור אותו מממנים משטריהם. לדבריו, הן האירנים והן הפלסטינים חיים בתקווה לחברה חופשית וצודקת יותר ולחיים טובים יותר בעולם פחות אלים. מקיין האשים את החמאס בפגיעה מכוונת באזרחים ישראלים ובנטיעת אלימות ושנאה, דבר הפוגע, בסופו של דבר, במטרה של העם הפלסטיני. מקיין הזכיר גם את ביקורו בשדרות במרץ, במהלכו היה עד במו עיניו לפעולתו של החמאס.

"ראש הממשלה אולמרט והנשיא הפלסטיני אבו מאזן מנהלים שיחות שכולנו מקווים שיניבו התקדמות לקראת שלום. עם זאת, בעוד אמו מעודדים תהליך כזה, עלינו להבטיח שתושבי ישראל יוכלו לחיות בביטחון עד שההנהגה הפלסטינית תהיה מסוגלת ומוכנה לקיים שלום", אמר מקיין ובאותה נשימה עבר למצב בלבנון. "בדומה, סיכוייה של ישראל לשלום בר קיימא עם לבנון תלוי בממשלה לבנונית שתוכל לשלוט ביד רמה במדינה, ללא חיזבאללה וללא מיליציות עצמאיות".

מקיין, שהיה שבוי מלחמה בעצמו, לא נמנע מלדון בנושא הרגיש של החיילים החטופים. "עומדת בפנינו משימה נוספת. בקיץ 2006, חמאס וחיזבאללה חטפו שלושה חיילים ישראלים צעירים – גלעד שליט, אלדד רגב ואהוד גולדווסר - והם מחזיקים בהם מאז. נפגשתי עם משפחות שניים מהחטופים בדצמבר 2006. התחייבתי להפנות את תשומת לב העולם לנושא, להתעקש על כך שאמנת ז'נבה תישמר ולקרוא לשחרורם המהיר. אנשים אלו מוחזקים בניגוד לחוק ויש לשחררם והביא לחזרתם לישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully