וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: "מזהים מצוקה אצל חמאס"

פנחס וולף ויהושע בריינר

2.6.2008 / 14:10

שר הביטחון בוועדת חו"ב: "בחודשיים האחרונים נהרגו מעל 70 מחבלים בעזה ובחצי שנה האחרונה מעל 300". ח"כ איתם לברק: "נבצרותו התפקודית של רה"מ - סכנה לביטחון המדינה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: ענת ברק)

"בחודשיים האחרונים נהרגו מעל 70 מחבלים ברצועת עזה ובחצי שנה האחרונה מעל 300". כך אמר היום (שני) שר הביטחון אהוד ברק בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת. לדבריו, "חמאס לחוץ מאוד והדבר האפקטיבי ביותר התורם לכך הוא סוגיית המצור, ואנו מזהים את גילויי המצוקה. ברור שאנו נמצאים במסלול להתנגשות עם חמאס. לכן, לפני מספר חודשים הנחתי את הערכת הביטחון להכין תכניות למספר תרחישים שונים והקבינט המדיני ביטחוני קיבל סקירה על ההישגים הצפויים ולוחות הזמנים".

לדבריו, "המצרים הם חלק מהשחקנים וגם להם יש להם אינטרסים. הם מוכנים להתניע מהלך לרגיעה שבשלב הראשון ייפסקו פעולות הטרור של הארגונים והדבר יהיה מנותק מהנעשה בגדה". ישראל לא מוכנה להגיע למצב של רגיעה בלי שההתעצמות של חמאס תיפסק". עוד ציין, כי המצרים התחייבו לקחת על עצמם את עצירת ההברחות. אחרי שיווצר שקט הצד המצרי מצפה להקלות הומניטריות במעברים מלבד מעבר רפיח ששמו נקשר לחטיפת גלעד שליט. ברק הוסיף, כי על פי בקשת אבו מאזן, לא מתנהל שום מו"מ עם חמאס.

על המו"מ עם סוריה אמר שר הביטחון, כי "המגעים בשלב זה הם גישושים. רצינו מגעים חשאיים וישירים אולם הם רצו מגעים בלתי ישירים וגלויים. סוגיית המשא ומתן עם ישראל נמצאת בסדר עדיפות נמוך אצל הסורים. אולם יש לנו אחריות עליונה להוציא את סוריה ממעגל העוינות. הסיכוי שהסכם יבשיל השנה אינו גבוה".

ח"כ אפי איתם (איחוד הלאומי-מפד"ל) אמר לברק במהלך הדיון בוועדה: "אמרת בשבוע שעבר שראש הממשלה נמצא בנבצרות מבחינה תפקודית. המשמעות היא שזו סכנה אמיתית לביטחון מדינת ישראל ועליך מוטלת האחריות כמי שמופקד על תיק הביטחון". לדברי איתם, "הדרך היחידה לפתור את המשבר היא הליכה לבחירות ולאפשר לעם לבחור מנהיגות חדשה".

"לפעול כדי שלאירן לא יהיה גרעין"

ברק התייחס גם לאיום האירני: "נמשכת הפעילות האירנית החותרת להשגת גרעין למטרות צבאיות. מדינת ישראל צריכה לפעול כדי שהיום שבו לאירן יהיה גרעין לא יגיע. יש הרבה מה לעשות, אבל הדבר האחרון שיעזור זה דיבורים והתלהמות".

בנושא הלבנוני ציין ברק את התחזקותו של חיזבאללה נוכח הארועים האחרונים במדינה. "אירועי החודש האחרון בלבנון הם הישג לחיזבאללה, משום שהצליח להשיג שליש מכמות השרים בממשלה ולכן יש לו זכות וטו על החלטותיה", אמר שר הביטחון. ברק ביקר את פעילות הקבינט המדיני ביטחוני ואמר, כי "הקבינט צריך להיות כמו ועדות המשנה של ועדת חוץ וביטחון, סגור לחלוטין. היו תקופות שמהקבינט לא היה דולף דבר".

הבוקר נועד ברק עם שר החוץ של גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר. ברק שוחח עם השר הגרמני על קידום העסקה לשחרור החיילים החטופים, ושטיינמאייר עדכן את ברק על ביקורו בלבנון. במהלך הפגישה סיפר שר הביטחון לשר הגרמני כי הברחת אמצעי הלחימה בידי חיזבאללה נמשכת, בניגוד להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701. ברק אף ביקש משטיינמאייר את סיועה של גרמניה בהידוק הסנקציות הכלכליות על אירן.

בהמשך היום, נפגש שר החוץ הגרמני גם עם שרת החוץ ציפי לבני. השניים דנו בתהליכים הפוליטיים בלבנון והשרה עמדה על הצורך הדחוף ביישום החלטות מועצת הביטחון בעניין שחרור החטופים, פירוק החיזבאללה מנשקו ומניעת התחמשותו דרך גבול סוריה-לבנון. בהקשר האירני אמרה לבני, כי "הרצון של גורמים בקהילה הבינ"ל לפתוח דיאלוג עם אירן לא יכול לבוא על חשבון הדרישה החד משמעית להפסקת העשרת האורניום כתנאי לכל דיאלוג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully