וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון ניצחה בעוד קרב, אך הפסידה במלחמה

2.6.2008 / 9:25

הסנאטורית גברה על אובמה בפער גדול בפריימריז בפורטו ריקו, אבל כנראה לא תהיה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

ניצחון סוחף, אך חסר משמעות מעשית להילרי קלינטון: הסנאטורית הדמוקרטית, שמתמודדת על מועמדות מפלגתה לנשיאות ארה"ב, גברה הלילה (שני) בפער ניכר על יריבה, הסנאטור ברק אובמה, בפריימריז המפלגתיים בפורטו ריקו. מספירת כל הקולות עולה, כי קלינטון גרפה 68% מהם - 263,120 קולות, בעוד אובמה קיבל רק 32% - 121,458.

עם זאת, גם לאחר ניצחונה של קלינטון בפורטו ריקו, אובמה עדיין נהנה מיתרון משמעותי במספר הצירים, שיישלחו לוועידה הדמוקרטית בקיץ ויכתירו באופן רשמי את מועמד המפלגה לנשיאות. לפי רשת הטלוויזיה CNN, אובמה צבר עד כה 2,070 צירים, בעוד לקלינטון יש רק 1,915 צירים. כדי לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות צריך להגיע ל-2,118 צירים.

למרות יתרונו של אובמה במספר הצירים, קלינטון עדיין מסרבת להרים ידיים ומנסה לשכנע את בכירי מפלגתה שמספר הבוחרים (להבדיל ממספר הצירים) שהצביעו עבורה בכל עונת הפריימריז עולה על זה שהצביע עבור הסנאטור.

"כשההצבעה בפריימריז תסתיים השבוע", אמרה הלילה קלינטון בפורטו ריקו, "לא לי ולא לסנאטור אובמה יהיו מספיק צירים כדי לזכות במועמדות. הוא יוביל אמנם במספר הצירים, אבל אני אוביל במספר הבוחרים (popular vote)". קלינטון גם ממשיכה לטעון, כי היא המועמדת הטובה והחזקה יותר מול הסנאטור הרפובליקני, ג'ון מקיין.

ביום שלישי הקרוב תקיים המפלגה הדמוקרטית פריימריז בשתי מדינות נוספות - מונטנה ודרום דוקטה. בכך תגיע עונת הפריימריז לסיומה. לקראת סיום ההצבעות, המפלגה הדמוקרטית פתרה בסוף השבוע את הסכסוך הפנימי בנוגע להצבעה הפסולה שנערכה בפלורידה ומישיגן בחודש ינואר והענישה את משלחות הצירים משתי המדינות הללו, כך שיוכלו להצביע בוועידת המפלגה רק במחצית כוחן. זאת בניגוד לעמדתה של קלינטון, שניצחה בשתי המדינות וקיוותה שכל ציריהן ייחשבו בוועידה.

"קלינטון היא נכס גדול"

חרף ניסיונה של הסנאטורית קלינטון לשכנע את בכירי מפלגתה, שהמירוץ טרם הגיע לסיומו, עיניו של הסנאטור אובמה כבר נשואות להתמודדות בינו לבין המועמד הרפובליקני לנשיאות, ג'ון מקיין. הוא כבר אינו רואה בקלינטון איום ממשי, ואף מצא לנכון להחמיא לה הלילה.

"הסנטורית קלינטון הינה דמות יוצאת דופן בשירות המדינה", אמר הלילה אובמה באירוע בחירות בדרום דקוטה, "והיא תהיה נכס גדול כשנלך לבחירות בנובמבר, במאבק על נשיאות ארצות הברית מול הרפובליקנים".

אי של חוסר ודאות

פורטו ריקו, שבה המפלגה הדמוקרטית קיימה הלילה פריימריז, היא אי בים הקריבי, כ-1,600 ק"מ מחופי פלורידה. תושביה ישלחו 63 צירים לוועידת המפלגה הדמוקרטית בקיץ, אך לא יזכו להצביע בבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר.

"זה מגוחך שהתושבים רשאים להשתתף בבחירת מועמד שעבורו אינם יכולים להצביע", אמר ל"הראלד טריביון" פרננדו מרטין, חבר מפלגת העצמאות של פורטו ריקו, שקיימה צעדת מחאה אתמול. פוליטיקאים אחרים קראו להחרים את ההצבעה.

"בזמן שעיני האומה מופנות לפורטו ריקו לקראת הפריימריז, יחסיו של האי עם ארה"ב חייבים להיבחן דרך עדשות נקיות", כתב ל"ניו יורק טיימס" לואיס פורטוניו, נציג פורטו ריקו בקונגרס, לו אין זכות הצבעה. "אין איש שיכול ללמוד לעומק את היחסים הללו ולהישאר שליו". לפי בית המשפט העליון, האי "שייך לארה"ב, אך איננו חלק ממנה".

קלינטון נהנתה הלילה מרוב בקרב מצביעי פורטו ריקו, בין השאר בזכות מעורבותה בענייניו בשנים האחרונות, כולל בסיוע לנפגעי הוריקן וניסיונות להסדיר את מעמד האי. עם זאת, שני המועמדים פיזרו בשבועות האחרונים הבטחות שנוגעות ישירות לתושבים ולהגדרה העצמית שלהם. קלינטון הכריזה כי תקיים באי בחירות שיפתרו את הסוגיה הסבוכה, בעוד אובמה הצהיר כי הוא פתוח להקמת כינוס מקומי חוקתי שיעשה זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully